כ"ו אלול תשס"ו

‏18 ספטמבר, 2006

 

הוראת ביצוע מיסוי מקרקעין מס' 10/2006 - פיצויי מס רכוש

הנדון: פיצויים בשל נזק עקיף לישובי הצפון לתקופה 1.8.06-14.8.06

בענפי המסחר, התעשייה והשירותים

תוכן העניינים

סעיף

הנושא

עמוד

1

מבוא.......................................................................................

2

2

מסלול שכר עבודה או הכנסה חייבת (מסלול שכר).............................

3

 

2.1  כללי (לרבות רשימת הגופים שאינם זכאים לפיצוי)..........................

2.2  ניזוק המעסיק עובדים (יחיד, חברה, שותפות) – פיצוי בגין עובדיו

2.3 ניזוק המעסיק עובדים (יחיד, חברה, שותפות) - בגין מועסקים באמצעות חברות כוח אדם וכן פיצוי לחברות כוח אדם

3

 

 

2.4 חישוב הפיצוי לניזוק שאינו מעסיק עובדים......................................

2.4.1 ניזוק שהפסיק את פעילות עסקו

2.4.2 ניזוק שלא הפסיק את פעילות עסקו כלל

2.4.3 ניזוק שפתח את עסקו בשנת המס 2006

6

 

2.5 חישוב הפיצוי לניזוק שהוא קיבוץ...................................................

8

 

2.6 חישוב הפיצוי לניזוק שהוא מלכ"ר זכאי

 

3

מסלול מחזורים – אופן חישוב הפיצוי (מסלול מחזורים).....................

9

 

3.1 כללי............................................................................................

3.2 הפיצוי לניזוק המדווח למע"מ על בסיס חד-חודשי ועל בסיס דו-חודשי

3.3 הפיצוי לניזוק בעל עסק "מעורב"...................................................

3.4 הפיצוי לניזוק עם פעילות שאינה באזור ההגבלה..............................

3.5 ניזוק שהינו איחוד עוסקים

3.6 הפיצוי לניזוק שהוא מלכ"ר זכאי.

3.7 פיצוי לניזוק מיוחד.......................................................................

3.8 ניזוקים הזכאים לפיצוי במסלול שכר או אובדן התפוקה...................

9

 

 

  

 

11

12

 

 

 

13

14

4

אופן תשלום הפיצויים.................................................................

4.1 תשלום על פי תביעה יזומה ותשלום אוטומטי

4.2 דחיית תשלום המס לגבי דו"ח מע"מ שהיה צריך להגישו ב-15.9

4.3 העברת התשלום...........................................................................

15

 

16

5

מס הכנסה...............................................................................

16

6

הוראות תפעוליות.......................................................................

16

7

מילוי טופס התביעה...................................................................

17

 

נספח.......................................................................................

18

 

1.      מבוא

1.1         ביום 11.9.2006 התקין שר האוצר באישור ועדת הכספים של הכנסת את תקנות מס רכוש וקרן פיצויים (תשלום פיצויים) (נזק מלחמה ונזק עקיף) (תיקון מס' 2) התשס"ו-2006 (להלן – "התקנות"). מטרת התקנות לקבוע את אופן הפיצוי בגין נזק עקיף שנגרם בתקופה שבין 01.08.06 ועד 14.08.06 (להלן- "תקופת הפיצוי השנייה") כתוצאה מהמצב המיוחד שהוכרז באזור הצפון בתקופה האמורה. פיצוי זה נקבע בנוסף לפיצוי שניתן בחודש יולי (להלן – "תקופת הפיצוי הראשונה"). הוראת הביצוע מפרטת ומסבירה את הכללים שנקבעו בתקנות לרבות אופן ודרך הגשת תביעת פיצויים.

1.2         בהתאם לתקנות, יינתן פיצוי בגין הנזק העקיף שנגרם בישובים שהוגדרו כיישובים המצויים ב"אזור הגבלה", לפי הוראות פיקוד העורף כפי שהיה בחודש יולי 2006 (ראה רשימת היישובים בנספח 5 לטופס  א/7113 (להלן - "רשימת הישובים")). לפיכך ישוב שהיה כלול באזור הגבלה בתקופת הפיצוי הראשונה, ייחשב כישוב באזור הגבלה גם בתקופת הפיצוי השנייה.

1.3         על פי התקנות, רשאים בעלי עסקים (יחיד או חבר בני אדם) בענפי התעשייה, המסחר והשירותים להגיש תביעה בגין נזק עקיף שנגרם להם. תביעה לקבלת פיצוי כמפורט בהוראה זו תוגש על גבי טופס מס' ב/7113 (להלן- "הטופס"), אשר ניתן לקבלו ולהגישו במשרדי מס-הכנסה ומיסוי מקרקעין של רשות המסים ובמוקדי מס רכוש, במקביל לאתר האינטרנט (www.mof.gov.il/taxes).

1.4         על פי סיכום דברים מיום 7 בספטמבר 2006 בין הממשלה, לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים והסתדרות העובדים החדשה ולאור ההסכם הקיבוצי שהאריך את תוקפו של חוק הגנה על  עובדים בשעת חירום, התשס"ו-2006, שאושר על-ידי הכנסת בעניין זה, מחויבים המעבידים לשלם שכר לעובדיהם שנעדרו בשל המצב הביטחוני, גם בתקופת הפיצוי השנייה. 

למען הסר ספק, חובת תשלום השכר על-ידי המעבידים הנה בתוקף בין אם המעביד הגיש תביעה בגין הנזק שנגרם לו על פי התקנות ובין אם לאו.

1.5         סיכום הדברים האמור נחתם על בסיס הודעתו של שר האוצר בדבר כוונתו להתקין תקנות שיסדירו את  מתן הפיצוי בגין נזק עקיף שארע בתקופת הפיצוי השניה. בהתאם לכך, רשאי הניזוק להגיש תביעה לפיצוי בגין חודש אוגוסט באחד משני מסלולים חלופיים, לפי בחירתו: האחד מסלול המתבסס על חישובי שכר העובדים שנעדרו במתכונת דומה לפיצוי בגין חודש יולי 2006 (להלן - "מסלול שכר" ראה סעיף 2 להלן) והשני מסלול פיצוי המתבסס על השוואת מחזורי מע"מ (להלן- "מסלול מחזורים" ראה סעיף 3 להלן). הפיצוי לפי שני המסלולים יקרא להלן- "המסלול הירוק".

1.6         מובהר כי אין באמור בתקנות כדי לפגוע בזכאותו של ניזוק בישוב או אזור שהוכרז כישוב ספר לפי התקנות העיקריות, והוא רשאי לבחור בין פיצוי במסלול הירוק, לבין פיצוי על פי התקנות העיקריות (להלן – "המסלול האדום"). תביעה במסלול האדום תוגש בנפרד על גבי טופס 7113-1 אשר ניתן לקבלו ולהגישו כאמור בסעיף 1.3 לעיל.

1.7         ניזוק שטרם הגיש את התביעה לפיצוי בגין חודש יולי 2006, מתבקש להגיש בנפרד בטופס א/7113 את התביעה לפיצוי בגין חודש יולי 2006 (בהתאם להוראת ביצוע מיסוי מקרקעין 8/06) ואת התביעה לפיצוי בגין חודש אוגוסט 2006, ככל שאינו נכלל "בתשלום האוטומטי" אשר יפורט בסעיף 4.1 להלן.

 

2.      מסלול שכר עבודה או הכנסה חייבת (להלן: "מסלול שכר") - אופן חישוב הפיצוי

2.1.    כללי

מסלול שכר אמור לתת פיצוי לניזוקים הבאים: ניזוק המעסיק עובדים (עצמאי, חברה ושותפות), ניזוק שאינו מעסיק עובדים, פיצוי לחברות כוח אדם ומעסיקים בפועל של עובדי קבלן,  וכן פיצוי לקיבוץ ולמלכ"ר זכאי.

סך הפיצוי בשל הנזק העקיף נקבע בשיעור של 180% "מהשכר היומי הממוצע של העובד" (ראה הגדרה להלן). משיעור זה תופחת השתתפות העובדים שנעדרו מהעבודה בשל המצב הביטחוני, בשיעור של 20% מהשכר. ההשתתפות תבוא לידי ביטוי בדרך של הפחתה ביתרת החופשה של העובד, עובדים שלא עומדת לזכותם יתרת ימי חופשה בשיעור הנדרש, תחויב מכסת ימי החופשה השנתית שלהם בשנת 2007, ובמידת הצורך – בשנים שלאחר מכן. השתתפות המעסיקים בחודש אוגוסט תהיה בשיעור של 15%.

לפיכך,  הפיצוי בגין הנזק העקיף  שיינתן  למעבידים  יהיה  בשיעור  של   145%
(180%-20%-15%) מ"השכר היומי הממוצע של העובד" עבור כל יום היעדרות בשל המצב הביטחוני בתקופת הפיצוי השנייה באזורי ההגבלה (בחודש יולי 132.5%).

לגבי ניזוק שאינו מעסיק עובדים והפסיק את פעילות עסקו, יינתן פיצוי בגין הנזק העקיף בשיעור של 145% מההכנסה החייבת ליום, בגין כל יום שבו הפסיק העסק את פעילותו.

כמו כן, נקבע כי הגופים הבאים לא יהיו זכאים לפיצוי עקיף בהתאם לתקנות: המדינה, גוף מתוקצב או תאגיד בריאות (ס' 21 לחוק יסוד התקציב), חב' ממשלתית, קופ"ח ומוסד להשכלה גבוהה.

ניזוק יהיה זכאי לפיצוי במסלול השכר, אם עסקו ב"אזור הגבלה" או מעסקו נעדרו עובדים המתגוררים ב"אזור ההגבלה".

בסעיפים הבאים נפרט את דרך החישוב לניזוקים השונים.

2.2.    חישוב הפיצוי לניזוק המעסיק עובדים (עצמאי, חברה ושותפות)

2.2.1.         "השכר היומי הממוצע של עובד" מוגדר כסך תשלומי השכר לכלל העובדים של הניזוק בגין החודשים אפריל, מאי ויוני (בשנת 2006), כפי שהם מדווחים לרשות המסים, כשהוא מחולק בסך המצטבר של ימי העבודה של כלל העובדים בשלושת החודשים כאמור (לרבות ימי חופשה, ימי מחלה וכו'). השכר  החודשי של כל עובד ועובד לצורך חישוב הממוצע לא יעלה על פעמיים וחצי השכר הממוצע במשק נכון לחודש יוני 2006 (18,850 ₪ לחודש אחד או 860 ₪ ליום) ולא יפחת משכר המינימום לפי חוק שכר מינימום, התשמ"ז – 1987 שהנו 3,585 ₪ לחודש (143 ₪ או 165 ₪ ליום לעובד העובד 6 ימים  או 5 ימים בהתאמה).

שכר יומי ממוצע של עובד =

סך  תשלומי השכר בתקופה אפריל-יוני

 

סך ימי עבודה בפועל

 

 

  

 

2.2.2.         סכום הפיצוי העקיף שישולם לניזוק המעסיק עובדים בענפי התעשייה, המסחר והשירותים יחושב כדלקמן: 145% מהשכר היומי הממוצע של העובד כשהוא מוכפל בסך ימי ההיעדרות של העובדים שלא הגיעו לעבודה בשל המצב הביטחוני בתקופת הפיצוי השנייה (להלן - "ימי ההיעדרות"). לעניין זה, "ימי היעדרות" - ימים בהם נעדר העובד מעבודתו אצל ניזוק בשל המצב הביטחוני, למעט ימים שנעדר בשל מחלה, תאונה, חופשה, מילואים או בשבת ובחג וביום שישי, מלבד מי שמועסק באופן רגיל בימים אלה.

סכום הפיצוי העקיף = שכר יומי ממוצע של עובד x  מספר ימי ההיעדרותx  145%

2.2.3.         במקרה בו משולם לעובד שכר גלובלי יובאו בחשבון (לעניין חישוב השכר הממוצע היומי לעובד) 22 ימי עבודה לכל חודש. באותם מקרים בהם עבדו העובדים גם בימי שישי - שבת או ימי חג יובאו ימים אלה בחשבון, אך לא יותר מ-30 ימים בחודש.

2.2.4.         בחישוב הפיצוי לעצמאי שמעסיק עובדים יובאו בחשבון בנוסף לסכום הפיצוי המפורט לעיל סכום נוסף, בגין בעל העסק, שהינו הנמוך מבין השכר המרבי (השכר הממוצע במשק כפול 2.5 ומחולק ב – 22 השווה ל-860 ₪ ליום) או פעמיים השכר היומי הממוצע של העובד כשהוא מוכפל במספר ימי ההיעדרות הרב ביותר של מי מעובדיו וב - 145%.

דוגמא:

·        בעסק המצוי באזור הגבלה מועסקים 11 עובדים בכל אחד משלושת החודשים (אפריל, מאי, יוני). במהלך תקופת הפיצוי בחודש אוגוסט העסק היה סגור בשל המצב הביטחוני  10 ימים.

·        סה"כ השכר ששולם לכלל העובדים בחודשים האמורים על פי הדיווח לרשות המסים היה 210,000 ₪.

·        סה"כ ימי עבודה במצטבר לכלל העובדים בחודשים דלעיל - 600 ימים.

·        נבדק ונמצא כי השכר של כל עובד היה נמוך מפי 2.5 מהשכר הממוצע במשק, והוא עולה על שכר המינימום.

אופן חישוב הפיצוי:

·         שכר יומי ממוצע לעובד -  350 ₪ = 210,000/600

·         פיצוי בשל היעדרות העובדים -  55,825 ₪ = 350X   10X  11  X1.45

·         הפיצוי הנוסף בשל המעסיק העצמאי -  10,150 ₪ = 2X  350 X 1.45X  10

·         סה"כ הפיצוי  65,975   = 55,825  +  10,150

הערה: בנתוני הדוגמא, הפיצוי ליום שחושב לבעל העסק (2 X 350₪), יבחן מול התקרה (860 ₪).

2.2.5.         במקרה בו מועסקים עובדים בחלקיות משרה, יש לחשב את הפיצוי באופן יחסי. בעסק בו מספר שותפים יחושב הפיצוי הנוסף בגין כל אחד מבעלי העסק הפעילים.

 

דוגמא:

·        העסק הינו שותפות ובה שני שותפים פעילים המעסיקים עובד אחד בלבד.

·        העובד עובד ברבע משרה עבד רק בחודש יוני 2006 והשתכר 2,200₪. העובד נעדר מהעבודה במשך 5 ימים.

·        השכר היומי הממוצע אינו עולה על השכר המרבי.

אופן חישוב הפיצוי בגין העובד:

·        מספר עובדים:                                            1

·         מספר ימי היעדרות בתקופת הנזק:               1.25 = 5 * 1/4 (משוקלל)

·         שכר ברוטו לחודשים אפריל-יוני 2006:        2,200 ₪ (לא פחות משכר מינימום לרבע משרה)

·         סה"כ ימי העבודה בתקופה אפריל-יוני:                   5.5= 22 * 1/4 (לא עבד באפריל-מאי)

·         השכר היומי הממוצע לעובד:                        400 = 5.5 / 2,200

·         הסכום לפיצוי בשל עובד זה יהיה:               725 =1.45*1.25 * 400 

השותפות שהעסיקה את העובד האמור זכאית לקבל פיצוי נוסף בגין שני שותפיה כדלקמן:

11,600 =1.45* 2*2 * 400 * 5 ימי היעדרות.

לפי חישוב זה, הפיצוי לבעל העסק/שותף יחושב כאילו העובד במשרה החלקית נעדר מעבודתו ימים מלאים.

2.3.    חישוב הפיצוי לניזוק בגין מועסקים באמצעות חברות כוח אדם

2.3.1.         סכום הפיצוי לקבלן כוח אדם שעובדיו מועסקים בפועל אצל מעסיק אחר (להלן - "המעסיק בפועל"), עבור עובדים המועסקים אצל מעסיק בפועל יהיה שיעור של 100% "השכר היומי הממוצע של העובד" שלו כשהוא מוכפל בסך ימי ההיעדרות של אותם עובדים אשר נעדרו מעבודתם בשל המצב הביטחוני, בתקופת הפיצוי השנייה.

2.3.2.         סכום הפיצוי למעסיק בפועל יהיה שיעור של 45% מ"השכר היומי הממוצע של העובד" כשהוא מוכפל בסך ימי ההיעדרות של העובדים שלא הגיעו לעבודה בשל המצב הביטחוני. לעניין זה בלבד, יחושב "השכר היומי הממוצע של העובד" כסכום החשבוניות (ללא מע"מ) שנתקבלו מהקבלן בגין חודשים אפריל, מאי ויוני בשנת 2006 בגין אותם עובדים, כשהוא מחולק בסך ימי העבודה בפועל של אותם עובדים.

2.3.3.         יובהר כי אם עובדי הקבלן, עובדים אצל מעסיק בפועל שבחר במסלול מחזורים, לא יהיה קבלן כוח האדם זכאי לפיצוי במסלול השכר בגין אותם עובדים. הסיבה לכך היא כי הפיצוי במסלול המחזורים כולל בין היתר, את כל תשלומי השכר, לרבות שכר עובדי קבלן כוח-אדם בתקופה הרלבנטית.

             אם המעסיק בפועל בחר במסלול מחזורים, עליו לשלם לקבלן כוח האדם את עלות השכר היומי הממוצע ששילם קבלן כוח האדם לעובדי הקבלן העובדים אצלו בפועל, בתוספת העמלה שגובה קבלן כוח האדם מאותו מעסיק בפועל.

             מעסיק המגיש תביעה לקבלת פיצוי במסלול מחזורים, יצרף לטופס ב/7113 את רשימת קבלני כוח האדם אליהם הוא העביר ו/או יעביר את חלקם בפיצוי, בציון הסכום שישולם לכל אחד מהם.

קבלן כוח האדם המגיש בקשה לקבלת פיצוי לפי מסלול השכר, יצרף לטופס התביעה - ב/7113, רשימת מעסיקים והצהרתו כי קיבל מהם הצהרות לפיהן הם לא תבעו ו/או יתבעו פיצוי במסלול מחזורים.

2.3.4.         לגבי עובדיו של קבלן כוח האדם, המועסקים על ידו במישרין ואשר אינם נשלחים לעבוד אצל מעסיק בפועל, יחושב הפיצוי כאמור בסעיף 2.2 לעיל.

2.3.5.         הפיצוי על פי סעיף זה לא יחול על יחיד המעסיק עובד סיעודי.

 

2.4.    חישוב הפיצוי לניזוק שאינו מעסיק עובדים

2.4.1.         חישוב הפיצוי לניזוק שאינו מעסיק עובדים ושהפסיק את פעילות עסקו במהלך תקופת הפיצוי השנייה

סכום הפיצוי לניזוק שאינו מעסיק עובדים יהיה 145% מהמכפלה של "סכום הכנסתו החייבת ליום" במספר ימי הפסקת פעילות עסקו, בתקופת הפיצוי השנייה, בשל המצב הביטחוני (כולל שישי שבת). גם כאן ימי הפסקת הפעילות לא יחשבו כימים שבהם הפסיק העסק לפעול בשל מילואים, מחלה, תאונה, חופשה ועוד (כאמור בסעיף 2.2.2 לעיל).

הערה: כעסק שאינו מעסיק עובדים ייחשב עסק שבחודש יוני 2006 לא העסיק ולו עובד אחד. לעניין זה בן זוגו של ניזוק העובד עימו לא יחשב עובד.

"סכום ההכנסה החייבת ליום" - סך הכנסתו החייבת בשנת המס 2005, מהעסק, בתוספת ההכנסה הפטורה ממס לפי סעיף 9(5)(א) לפקודת מס הכנסה (להלן –"הפקודה") ולפני קיזוז הפסדים (כל אלה בהתאם לדיווח הניזוק בדו"ח השנתי לשנת 2005 לרשות המסים) ומחולקת ב-365 ימים (או מספר ימים יחסי בהתאם לתקופה שבגינה הוגש הדו"ח אם העסק נפתח במהלך שנת המס 2005). הפיצוי ליום לא יעלה על השכר המרבי ליום (860 ₪) ולא יפחת משכר המינימום ליום (143₪ ל-6 ימים).

סכום הפיצוי =

הכנסה חייבת בשנת המס 2005

X

סה"כ ימי הפסקת פעילות העסק בתקופת הפיצוי

 

X

 

145%

365

לדוגמא: ניזוק פתח את עסקו ביום 1.7.05. הכנסתו החייבת בשנת המס 2005 מעסק הנה 184,000 ₪.

סך ימי הפעילות בשנת המס 2005 – 184 ימים

הכנסה חייבת ליום -            1,000 ₪ = 184 / 184,000  (*)

* הפיצוי יחושב לפי הכנסה חייבת של 860 ₪ ליום (860 ₪ < 1,000 ₪)

חישוב הפיצוי: 17,458 ₪ = 860 ₪ *14 * 145%

2.4.2.         חישוב הפיצוי לניזוק שאינו מעסיק עובדים ושלא הפסיק את פעילות עסקו כלל בתקופת הפיצוי השנייה

       חישוב שונה ייערך לגבי ניזוק שאינו מעסיק עובדים ושלא הפסיק את פעילות עסקו במהלך כל תקופת הפיצוי השנייה ובלבד שהתקיימו לגביו התנאים הבאים:

(1)     עסקו אינו מתנהל בביתו.

(2)     מחזור עסקאותיו לפי חוק מס ערך מוסף, התשל"ו – 1975 (להלן – "חוק מס ערך מוסף"), כפי שדווח לרשות המסים בששת החודשים הראשונים של שנת 2006 אינו עולה על 180,000 ₪.

חישוב סכום הפיצוי, במקרה זה, יהיה כדלקמן: פיצוי של 50% מ"סכום ההכנסה החייבת ליום" מוכפל ב- 14 יום ומוכפל ב – 145%.

סכום הפיצוי =

הכנסה חייבת בשנת המס 2005

X

14

 

X

 

145%

 

X

 

50%

365

 

      גם במקרה זה בן זוגו של ניזוק העובד עמו לא ייחשב כעובד.

מובהר בזאת, כי ניזוק שהפסיק פעילותו בחלק מתקופת הפיצוי השנייה לא יוכל לקבל פיצוי לפי סעיף  זה אלא לפי סעיף 2.4.1 בלבד.

הואיל והפיצוי לפי סעיף 2.4.1 ו - 2.4.2 מתבסס על ההכנסה החייבת לשנת המס 2005 לא יינתן פיצוי לניזוק שפתח את עסקו עד ליום 31.12.05 שלא הגיש את הדו"ח השנתי לשנת מס זו, אלא אם כן צירף עותק שלו כנספח לתביעה וזאת במקביל להגשתו למשרד פקיד השומה הרלוונטי. לגבי ניזוק שפתח את עסקו בשנת המס 2006, יחול האמור בסעיף 2.4.3 להלן.

 

2.4.3.         ניזוק שאינו מעסיק עובדים ופתח את עסקו בשנת המס 2006

                         ניזוק שאינו מעסיק עובדים ופתח את עסקו בתקופה שבין 1 בינואר 2006 לבין 30 ביוני 2006, והודיע לרשות המסים בישראל על פתיחת עסקו לא יאוחר מיום  30 ביוני 2006, יחושב לגביו הפיצוי בהסתמך על דו"ח משוער, כמשמעותו בסעיף 133 לפקודה. הדו"ח המשוער יתייחס לתקופת פעילות העסק וההכנסה החייבת על פיו תשמש בסיס לחישוב "סכום ההכנסה החייבת ליום".

                         בהתאם לכך, גם ניזוק שפתח את עסקו בשנת 2006 ואינו מעסיק עובדים, יוכל לקבל פיצוי כמו ניזוק שאין לו עובדים והפסיק את פעילות עסקו (סעיף 2.4.1 לעיל) או כמו ניזוק שלא הפסיק את פעילות עסקו (סעיף 2.4.2 לעיל), כאשר מגבלת מחזור העסקאות כאמור בסעיף 2.4.2 לעיל תחושב באופן יחסי בהתאם  לתקופת  פעילות  העסק (180,000 ₪ כפול תקופת פעילות העסק חלקי 181 יום).

2.5.    חישוב הפיצוי לניזוק שהוא קיבוץ

2.5.1.         קיבוץ יפוצה בגין עובדיו השכירים (שאינם חברי הקיבוץ) בהתאם להוראות שנקבעו לניזוק שמעסיק עובדים בענפי תעשייה, מסחר ושירותים (ראה סעיף 2.2 לעיל) וכן, בגין עובדי קבלן אשר נשלחו לעבוד אצלו (ראה סעיף 2.3 לעיל).

2.5.2.         בנוסף, יפוצה הקיבוץ גם בגין "שווי עבודת חברי הקיבוץ" כמפורט להלן.

                        "שווי עבודת חברי הקיבוץ" - סכום השווה לשכר הממוצע למשרת שכיר אשר מפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, המהווה סך של 340 ₪ ליום עבודה (7,540/22 ומעוגל ל - 10 ₪ הקרובים) כשהוא מוכפל בסך ימי היעדרות במהלך תקופת הפיצוי השנייה של כלל חברי הקיבוץ העובדים בתעשייה, במסחר או בשירותים בקיבוץ ואשר נעדרו מהעבודה בשל המצב הביטחוני.

לעניין זה דרישה לפיצוי בגין חבר קיבוץ שעובד במכבסה, בחדר אוכל וכו', תועבר לבחינה לאחר גיבוש עמדה בהנהלת רשות המיסים. במקרה זה יש לצרף נספח נפרד המפרט את רשימת העובדים כאמור.

2.6.    חישוב הפיצוי לניזוק שהוא מוסד ציבורי

סכום הפיצוי העקיף למוסד ציבורי כמשמעותו בסעיף 9(2) לפקודת מס הכנסה שמתקיימים לגביו שני התנאים הבאים (להלן - "מלכ"ר זכאי"), יהיה 100% מ"השכר היומי הממוצע של העובד" כשהוא מוכפל בסך ימי ההיעדרות של העובדים שנעדרו מעבודתם בשל המצב הביטחוני במהלך תקופת הפיצוי השנייה:

(1)     שליש לפחות מהכנסתו בשנת המס 2005 כפי שדווחה בדו"ח השנתי לפי סעיף 131 לפקודה, לא הייתה מתמיכה לפי סעיף 3א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה – 1985, מתמיכה מרשות מקומית או מתרומות.

(2)     עיקר הכנסתו של המוסד הציבורי בשנת המס 2005, כפי שדווחה בדו"ח השנתי לפי סעיף 131 לפקודת מס הכנסה, שלא מתמיכות ותרומות כמפורט בסעיף קטן 1 לעיל, הייתה ממכירת שירותים או מצרכים שהתמורה בשלהם מתקבלת ממתן השירות או הספקת המוצר בפועל מדי חודש בחודשו.

 

 

3.      מסלול מחזורים - אופן חישוב הפיצוי

3.1.    כללי

ככלל, הפיצוי במסלול זה מתבסס על ירידה במחזור העסקאות, באמצעות חישוב ההפרש שבין מחזור מע"מ בחודש אוגוסט 2005 בניכוי מחזור מע"מ בחודש אוגוסט 2006, כשההפרש מוכפל במקדם כפי שיפורט להלן.

הפיצוי יינתן למדווחי מע"מ הן על בסיס חד-חודשי והן על בסיס דו-חודשי.

הפיצוי לפי מסלול מחזורים, לא יינתן לניזוקים מסוימים כמפורט בסעיף 3.8 שלהלן, אשר יוכלו לקבל פיצוי רק לפי מסלול שכר או אובדן התפוקה.

הניזוקים שיוכלו לתבוע פיצוי במסלול המחזורים הם:

(1)           ניזוק שמעסיק עובדים (יחיד, חברה, שותפות);

(2)           ניזוק שאינו מעסיק עובדים והפסיק את פעילות עסקו בשל המצב הביטחוני;

(3)           ניזוק שאינו מעסיק עובדים ושלא הפסיק את פעילות עסקו בשל המצב הביטחוני.

3.2.    הפיצוי לניזוק המדווח לעניין מע"מ על בסיס  חד-חודשי ועל בסיס דו-חודשי

הפיצוי במסלול המחזורים יחושב כנמוך מבין אלה:

(1)     ההפרש החיובי שבין מחזור העסקאות בחודש אוגוסט 2005 לבין מחזור העסקאות בחודש אוגוסט 2006, כשהוא מוכפל ב"משלים ההפחתה" (כהגדרתו להלן)*.

(2)     3 מיליון שקלים חדשים.

* ניזוק המדווח למע"מ על בסיס דו-חודשי יחושב הפיצוי באופן דומה לס"ק (1) לעיל כפי שיפורט בהמשך והתוצאה תוכפל גם במקדם הקרוי "מקדם ימי הלוחמה" (להלן) על מנת לקבוע את הפיצוי המיוחס לנזק שארע בחודש אוגוסט בלבד.

הסבר מונחים

"משלים ההפחתה" - מקדם זה משקף את הפיצוי בגין הנזק שנגרם בניכוי אחוז ההוצאה הנחסכת, כשהוא משוקלל לכלל העסקים במשק ומשתנה בהתאם למחזור העסקאות של כל ניזוק כפי שדווח בשנת המס 2005, כדלקמן:

מחזור עסקאותיו הכולל בשנת המס 2005 **

משלים ההפחתה

לא עלה על 750,000 שקלים חדשים

75%

עלה על 750,000 שקלים חדשים אך לא עלה על 1.5 מליון שקלים חדשים

65%

עלה על 1.5 מליון שקלים חדשים ולא עלה על  10 מליון שקלים

55%

עלה על 10 מליון שקלים חדשים ולא עלה על 30 מליון שקלים חדשים

50%

עלה על 30 מליון שקלים חדשים

45%

הערה: סכום הפיצוי לא יעלה על 3 מיליון ₪ למעט במסלול המחזורים המורחב, אשר יפורט בסעיף 3.7.

** "מחזור עסקאות בשנת המס 2005" – מחזור עסקאות שנתי, כמשמעותו בחוק מס ערך מוסף (לרבות עסקאות חייבות ופטורות שאינן נובעות ממכירת ציוד ומכירות הוניות ובניכוי מע"מ) כפי שדיווח הניזוק לעניין מע"מ בשנת המס 2005.

יובהר כי לעניין "משלים ההפחתה" מחזור העסקאות שיילקח בחשבון לעסק שיש לו גם סניפים שלא באזור הגבלה, הינו המחזור הכולל של העסק. כך למשל עסק למסחר בחיפה שיש לו סניפים בתל-אביב, בירושלים ובאילת – יילקח בחשבון מחזור עסקאותיו הכולל. התייחסות שונה תהיה לעסק מעורב הכולל למשל עסק בתחום התעשייה ועסק בתחום התיירות, אז יילקח בחשבון מחזור העסקאות מתחום התעשייה בלבד. במקרה של איחוד עוסקים, יילקח בחשבון מחזור העסקאות של כל ישות בנפרד.

 

להלן מחזור העסקאות שיילקח בחשבון בהתאם למועד פתיחת העסק:

                           א.         עסק שהחל פעילותו עד וכולל ה-31.1.2005 – מחזור עסקאות בשנת המס 2005.

                           ב.         עסק שהחל פעילותו בתקופה שבין התאריכים 1.2.2005 לבין 1.8.2005 והודיע לרשות המסים בישראל על פתיחת עסקו עד ליום 1.8.2005 ייחשב כמחזור עסקאותיו לשנת המס 2005 המחזור המדווח לעניין מע"מ בגין חודשי פעילותו בשנת 2005, מחולק למספר חודשי הדיווח ומוכפל ב-12.

                            ג.          עסק שהחל פעילותו בתקופה שבין התאריכים 1.8.2005 לבין 30.6.2006 והודיע לרשות המסים בישראל על פתיחת עסקו עד ליום 30.6.2006 ייחשב כמחזור עסקאותיו לשנת המס 2005 המחזור המדווח לעניין מע"מ מיום פתיחת העסק ועד ליום 1.8.2006 מחולק למספר חודשי הדיווח ומוכפל ב-12.

"מחזור עסקאות חודש אוגוסט 2005" – להלן מחזור העסקאות שיילקח בחשבון לחודש אוגוסט 2005 בהתאם למועד פתיחת העסק:

1.  ניזוק שהחל פעילותו העסקית עד ליום 31.7.05 - מחזור עסקאות חודש אוגוסט 2005 (לרבות עסקאות חייבות ופטורות) כפי שדווח לעניין מע"מ עד ליום 1 באוגוסט 2006. לעניין זה לא יילקח בחשבון דו"ח מתקן לדו"ח חודש אוגוסט 2005 שהוגש אחרי ה-1.8.2006. יודגש כי ניזוק שלא הגיש את הדו"ח התקופתי לחודש אוגוסט 2005 (לחודשים יולי-אוגוסט למדווחים על בסיס דו-חודשי), לא יהא זכאי לתבוע פיצוי לפי מסלול המחזורים. ניזוק כאמור המדווח על עסקאותיו בדיווח דו-חודשי, יילקח בחשבון המחזור שדיווח לתקופה יולי-אוגוסט 2005.

2.  ניזוק שפתח את עסקו בתקופה שמיום 1.8.2005 ועד ליום 30.6.2006 והודיע לרשות המסים בישראל על פתיחת עסקו לא יאוחר מיום 30.6.2006 יחושב מחזור עסקאותיו בחודש אוגוסט 2005 כדלקמן: מחזור עסקאות בשנת 2005 כפי שחושב עפ"י ההגדרה לעיל, מחולק ב-12. ניזוק כאמור המדווח על עסקאותיו בדיווח דו- חודשי, יחולק המחזור שחושב ע"פ ההגדרה לעיל, ב-6.

"מחזור עסקאות חודש אוגוסט 2006" – מחזור עסקאות חודש אוגוסט 2006 (לרבות עסקאות חייבות ופטורות) כפי שדווח לעניין מע"מ. יודגש כי ניזוק שלא הגיש את הדו"ח התקופתי לחודש אוגוסט 2006 (או יולי-אוגוסט למדווחים על בסיס דו-חודשי), לא יהא זכאי לתבוע פיצוי לפי מסלול המחזורים.

"מקדם ימי הלוחמה" - מקדם שהנו היחס שבין סך ימי הלוחמה באוגוסט חלקי סך כל ימי הלוחמה בחודשים יולי ואוגוסט (34), לגבי כל איזור מאזורי ההגבלה. מקדם זה רלוונטי רק לצורך חישוב הפיצוי לגבי ניזוק המדווח למע"מ על בסיס דו-חודשי.

לפיכך, הפיצוי יחושב כמו לניזוק המדווח על בסיס חד-חודשי קרי, ההפרש שבין מחזור יולי-אוגוסט 2005 ליולי-אוגוסט 2006 כפול משלים ההפחתה וכפול מקדם ימי הלוחמה, לגבי אותו איזור הגבלה  וזאת כדי לכמת הפיצוי לחודש אוגוסט בלבד.

 

להלן טבלה המפרטת את מקדם ימי הלוחמה עפ"י אזורי ההגבלה:

אזור *

1

2

3

4

5

6

7

8

מקדם ימי הלוחמה

14/34

14/33

14/33

14/31

14/30

14/28

14/29

14/18

מקדם עשרוני

0.41

0.42

0.42

0.45

0.47

0.5

0.48

0.78

* רשימת האזורים מפורטת בנספח 5 לטופס א/7113.

ניזוק המדווח על בסיס דו-חודשי שפעילות עסקו נעשית במספר אזורי הגבלה והיא נובעת מפעילות של תעשיה מסחר ושירותים, עליו יהיה לפצל את המחזורים לפי אזורי ההגבלה השונים, ולערוך חישוב לגבי כל חלק מהמחזור על פי מקדם ימי הלוחמה הרלוונטי. במקרה כזה הניזוק יגיש תביעה לפי טופס ב/7113 ויצרף אליו תחשיב של הפיצוי, בליווי הסבר לגבי המחזורים השונים וכן יצרף אישור מייצג כי הפיצוי מחושב על בסיס העקרונות שבסעיף זה, כאשר הדיווח מאושר וחתום ע"י המייצג.

ניזוק שדיווח על בסיס  חד-חודשי בשנה אחת ועל בסיס דו חודשי בשנה אחרת (בין  בגין החודשים יולי-אוגוסט 2005 ובין בגין החודשים יולי-אוגוסט 2006) – ייחשב כמי שמדווח דו-חודשי, ולפיכך יחושב ההפרש שבין סכום המחזורים בחודשים יולי-אוגוסט 2005 וסכום המחזורים בחודשים יולי-אוגוסט 2006 כשהוא מוכפל במשלים ההפחתה ובמקדם ימי הלוחמה.

3.3.    הפיצוי לניזוק בעל עסק "מעורב"

עסק "מעורב" ייחשב לעסק שיש לו פעילות בענפים נוספים, מלבד פעילותו בענף התעשייה, המסחר או השירותים.

הואיל ועל פי מסלול המחזורים יינתן פיצוי רק לניזוקים שעסקיהם נמצאים באזור ההגבלה, אשר פועלים בענפי התעשייה המסחר והשירותים, ינוטרל בחישוב  הפיצוי המחזור שנובע מפעילות בענפים אחרים (למשל תיירות וחקלאות). יצוין כי נטרול דומה יתבצע גם בקביעת מחזור העסקאות לשנת 2005 לעניין קביעת מקדם משלים ההפחתה (ראה הגדרת מחזור העסקאות בסעיף 2.2 לעיל).

לפיכך, ניזוק שחלק ממחזור עסקאותיו נובע מפעילות שאינה במסחר שירותים ותעשייה, יגיש תביעה לפי טופס ב/7113 ויצרף אליו תחשיב של הפיצוי, בליווי הסבר לגבי המחזור המנוטרל וכן יצרף אישור מייצג המאשר כי הפיצוי מחושב על בסיס העקרונות שבסעיף זה.

3.4.    הפיצוי לניזוק עם פעילות שאינה באזור ההגבלה

הואיל ועל פי מסלול המחזורים יינתן פיצוי רק לניזוק שעסקו נמצא באזור ההגבלה,  ינוטרל בחישוב הפיצוי המחזור שנובע מפעילות באזורים שאינם נמצאים באזורי ההגבלה - בין אם מדובר בפעילות מתעשייה, מסחר ושירותים ובין אם לאו.

לפיכך, במקרה כגון זה, על הניזוק לדווח על מחזור עסקאותיו בנטרול המחזור שנבע מפעילות מחוץ לאזורי ההגבלה, הן בגין חודש אוגוסט 2006 (או יולי-אוגוסט 2006 למדווחים על בסיס דו-חודשי) והן בגין חודש אוגוסט 2005 (או יולי-אוגוסט 2005 למדווחים על בסיס דו-חודשי). כמו כן יודגש כי בחישוב מחזור העסקאות של הניזוק בשנת המס 2005 לצורך קביעת מקדם משלים ההפחתה, לא ינוטרל מחזור העסקים מתעשייה, מסחר או שירותים שאינם באזור ההגבלה. 

ניזוק שחלק ממחזור עסקאותיו נובע מפעילות שאינה נמצאת באזור הגבלה, יגיש תביעה לפי טופס ב/7113 ויצרף אליו תחשיב של הפיצוי, בליווי הסבר לגבי המחזור המנוטרל וכן יצרף אישור מייצג המאשר כי הפיצוי מחושב על בסיס העקרונות שבסעיף זה.

הערה: חישוב זה יחול גם על ניזוק שעסקו מצוי מחוץ לאזור ההגבלה אך יש לו פעילות כגון סניפים באזור ההגבלה, ובלבד שהניזוק יכול להפריד בין מחזורי המע"מ בסניפים השונים (באישור מייצג).

3.5.    ניזוק שהינו איחוד עוסקים

ניזוקים הנכללים באיחוד עוסקים, לפי סעיף 56 לחוק מס ערך מוסף, יגישו כל אחד בנפרד, תביעה לפיצוי לפי מסלול מחזורים בהסתמך על המחזורים           המיוחסים לעסקו בלבד ובכפוף לכללים לגבי עסק מעורב (ראה סעיף 3.3 לעיל) ולגבי פעילות שאינה באזור ההגבלה (ראה סעיף 3.4 לעיל).

התביעה תוגש בטופס ב/7113 ויצורף אליו תחשיב של הפיצוי, בליווי הסבר לגבי סך המחזור של איחוד העוסקים והמחזור של הניזוק התובע וכן יצורף אישור מייצג  המאשר כי הפיצוי מחושב על בסיס העקרונות שבסעיף זה.

הערה: האמור לעיל יחול בשינויים המחויבים גם על ניזוק אשר בשנת המס 2005 או בשנת המס 2006 דיווח למע"מ כעוסק מורשה, באופן עצמאי ואילו בשנה האחרת נכלל באיחוד עוסקים. כמו כן, אין מניעה כי ניזוק הנכלל באיחוד עוסקים יגיש תביעה לפי מסלול פיצוי אחד בעוד ניזוק אחר הנכלל באותו איחוד עוסקים יגיש תביעה לפי מסלול אחר.

3.6.    הפיצוי לניזוק שהוא מלכ"ר זכאי

       הואיל ולניזוק שהינו מלכ"ר זכאי (ראה סעיף 2.6 לעיל) אין על פי רוב פעילות עסקית רציפה, באפשרותו לתבוע פיצוי לפי עקרונות מסלול המחזורים אולם לצורך חישוב הפרש המחזורים יחושב, במקום מחזור אוגוסט 2005, מחזור "ממוצע" לשנת 2005 (להלן – "מסלול פדיונות"). כמו כן, גם כאן הפיצוי לא יעלה על 3 מליון ₪.

לפיכך, מסלול הפדיונות הינו ההפרש החיובי שבין ההכנסה בשנת המס 2005 מחולקת ב-12 לבין סכום הכנסתו בחודש אוגוסט 2006, כשהוא מוכפל במשלים ההפחתה, אולם הכול בכפוף להתאמות הבאות:

3.6.1          לעניין זה ההכנסה בשנת המס 2005 הינה ההכנסה שדווחה בדו"ח שהגיש המוסד הציבורי לפי סעיף 131 לפקודה בניכוי תמיכות ותרומות. ואילו ההכנסה לאוגוסט 2006 היא סכום ההכנסה בחודש זה של המוסד הציבורי באותו חודש בניכוי תרומות ותמיכות, ושאושר לעניין זה בידי רואה חשבון.

3.6.2          בחירת משלים ההפחתה (ע"פ טבלה שבסעיף 3.2 לעיל) - בהתאם להכנסות המלכ"ר הזכאי בשנת המס 2005 כשהיא כוללת תרומות ותמיכות.

3.7.    ניזוק מיוחד

      "ניזוק מיוחד" הנו ניזוק אשר רשאי לדרוש פיצוי לפי מסלול שכר או לחילופין לפי "מסלול מחזורים מורחב" (להלן). ניזוק מיוחד ייחשב לניזוק שעומד באחד        מהקריטריונים הבאים:

(א)  ניזוק באזור ההגבלה שעסקו נפגע פגיעה פיזית ישירה כתוצאה מנזק מלחמה באחד מימי הלוחמה, לגבי האזור שבו מצוי עסקו כמפורט בנספח 5 לטופס א/7113, והושבת מפעילות בשל אותה פגיעה גם לאחר ה-14 באוגוסט 2006.

(ב)  ניזוק באזור הגבלה שהוכח להנחת דעתו של המנהל כי הספק העיקרי של עסקו הוא ניזוק שעסקו נפגע פגיעה פיזית ישירה כאמור בסעיף קטן (א) לעיל ואין לו ספק חלופי זמין. לעניין זה יראו את מועד שיקומו של הניזוק כמועד שיקומו  של הספק כאמור.

(ג)   ניזוק באזור הגבלה שהוכח להנחת דעתו של המנהל כי באחד הימים הנקובים בנספח 5 לטופס א/7113 (בהארכת התקופה עד 14.8.2006) לגבי האזור שבו מצוי עסקו, ניתנה לו הוראה מאת כוחות הביטחון בהתאם לתקנה 5 לתקנות ההתגוננות האזרחית (חומרים מסוכנים), התשנ"ב – 1992, לפיה עליו לרוקן חומרי גלם שבעסקו ולהימנע מהכנסת כמות של חומרי גלם משום שהדבר דרוש למניעת סכנה לחיי אדם, וכי עסקו הושבת מפעילות בשל אותה הוראה גם לאחר ה - 14 באוגוסט 2006.

בנוסף, הפיצוי לניזוק מיוחד יינתן רק לניזוק שמעסיק עובדים (יחיד, חברה, שותפות) או ניזוק שאינו מעסיק עובדים שהפסיק את פעילותו. ניזוק שאינו מעסיק עובדים ולא הפסיק את פעילותו לא ייחשב לניזוק מיוחד מאחר שעסקו לא הושבת.

ניזוק מיוחד יקבל פיצוי לפי מסלול מורחב לפי הנמוך מבין אלה:

(א)        ההפרש החיובי שבין מחזור העסקאות בחודשים אוגוסט וספטמבר 2005, לבין מחזור העסקאות בחודשים אוגוסט וספטמבר 2006, כשהוא מוכפל ב"משלים ההפחתה".

(ב)        הסכום הקבוע בנספח להוראת ביצוע זו, בהתאם ליום שיקום העסק של הניזוק המיוחד אך לא יאוחר מיום 30 בספטמבר 2006  ובלבד שהניזוק פעל במהירות ובשקידה ראויה לשיקום עסקו.

האמור בסעיף 3.3 לעיל (עסק מעורב), סעיף 3.4 (פעילות שלא באזור הגבלה) וסעיף 3.5 (איחוד עוסקים) יחול גם על ניזוק שהינו ניזוק מיוחד.

הערה: בגין תקופת הפיצוי הראשונה יינתן פיצוי במסלול שכר בלבד (כמפורט בהוראת ביצוע מיסוי מקרקעין 8/2006) ובגין תקופת הפיצוי השנייה תינתן בחירה בין מסלול מחזורים מורחב ובין מסלול שכר.

3.8.    ניזוקים שיוכלו לקבל פיצוי רק לפי מסלול שכר או אובדן תפוקה

3.8.1    להלן רשימת ניזוקים שלא יוכלו לקבל פיצוי לפי מסלול מחזורים ובאפשרותם לתבוע פיצוי לפי מסלול שכר בלבד:

                        (א)        ניזוק שהינו "מוסד כספי" (כהגדרתו בסעיף 1 לחוק מס ערך מוסף).

                        (ב)        ניזוק שהינו "קופת גמל" (כהגדרתה בסעיף 1 לפקודה).

                        (ג)         ניזוק שהינו "קרן נאמנות" (כהגדרתה בסעיף 88 לפקודה).

(ד)        ניזוק שהנו "חבר בורסה" (כהגדרתו בחוק ניירות ערך, התשכ"ח- 1968).

(ה)        ניזוק שהנו "עוסק פטור" (כהגדרתו בסעיף 1 לחוק מס ערך מוסף).

(ו)         ניזוק שהנו "קבלן כוח אדם" (כהגדרתו בחוק העסקת עובדים על ידי קבלני כוח אדם, התשנ"ו - 1996).

(ז)         ניזוק שעסקו לא מצוי באזור ההגבלה (למעט ניזוק שבבעלותו מספר סניפים שחלקם באזור ההגבלה. לניזוק כאמור תינתן האפשרות לתבוע פיצוי לפי מסלול מחזורים ובלבד שתעשה הפרדה של מחזורי העסקאות בין הסניפים בכפוף לאישור מייצג).

               (ח)        ניזוק שחל עליו הפטור לפי סעיף 33 לחוק מס ערך מוסף (כגון: ניזוק העוסק ביבוא או יצוא של יהלומים ואבנים יקרות אשר חל עליהם הפטור או ניזוק שעסקו הוא אך ורק בטובין אלו).

               (ט)        ניזוק שעסקו לא היה פעיל טרום תחילת תקופת הלוחמה הרלוונטית לאזור ההגבלה שבו נמצא העסק.

                           לעניין זה, לא יראו את העסק כעסק פעיל אם לא דיווח למע"מ בשלושת הדו"חות האחרונים שהיה חייב בהגשתם לפני חודש אוגוסט 2006 או שבשלושת הדו"חות כאמור דיווח על מחזור עסקאות בסכום אפס, אלא אם כן הוכיח הניזוק להנחת דעתו של המנהל שעסקו היה פעיל.

3.8.2    להלן רשימת ניזוקים שלא יוכלו לקבל פיצוי לפי מסלול מחזורים ובאפשרותם לתבוע פיצוי לפי מסלול שכר או לפי הוכחת נזק פרטנית (להלן).

(א)        ניזוק שעיסוקו מכירת מקרקעין והם רשומים אצלו כמלאי עסקי.

(ב)        ניזוק שחלות לגביו בשנת המס 2005 או 2006 הוראות סעיף 8א לפקודה (כדוגמת קבלן בונה או קבלן מבצע).

(ג)         מי שחלה עליו תוספת יד' להוראות מס הכנסה (ניהול פנקסי חשבונות), התשל"ג -1973 (כגון: בעלי תחנות דלק לרבות תחנת סיכה ורחיצה של מכוניות) אלא אם כן, הוכיח הניזוק, להנחת דעתו של המנהל, כי היחס שבין הוצאותיו הקבועות לסך מחזור עסקאותיו בשנת המס 2005 גדול       פי שניים לפחות מהיחס האמור בענף בשנת 2005 (קרי, בהשוואה לעסקים דומים).

ניזוקים כמפורט בפסקת משנה זו יוכלו לבחור, בין תביעה במסלול שכר לבין תביעה פרטנית להוכחת הנזק אשר תחשב את אובדן התפוקה לגבי אותו גורם ייצור בניכוי הוצאות הייצור הנחסכות אך בכל מקרה סכום הפיצוי לפי התביעה הפרטנית לא יעלה על 3 מליון ₪.

לצורך הגשת התביעה ימולא טופס ב/7113 (בצירוף תחשיב מפורט כנדרש).

4.      אופן תשלום הפיצויים

4.1.    תשלום על פי תביעה יזומה ותשלום אוטומטי

ככלל, הפיצוי במסלול השכר - בענפי התעשייה, השירותים והמסחר ישולם אך ורק לאחר הגשת תביעה פרטנית  על פי טופס ב/7113.

לעומת זאת, לעניין מסלול המחזורים נקבע כי בכדי לייעל ככל האפשר את תהליך קבלת הפיצוי במהירות ויעילות, חישוב הפיצוי יעשה ע"י רשות המסים, ללא הגשת תביעה יזומה מצד הניזוק ותוך היעזרות בנתוני העסק המצויים במערכות המחשב של רשות המיסים. באופן זה הפיצוי יועבר לחשבון הבנק של הניזוק באופן אוטומטי כפי שמדווח במרשמי מע"מ (להלן – "התשלום האוטומטי"). 

החריג לתשלום האוטומטי הוא באותם מקרים המפורטים            בסעיפים 3.3 עד 3.7 להוראת ביצוע זו (ניזוק בעל עסק מעורב, ניזוק בעל פעילות שלא באזור ההגבלה, ניזוק הנכלל באיחוד עוסקים, ניזוק שהוא מלכ"ר זכאי וניזוק מיוחד וניזוק שהתקנות אינן מאפשרות לו קבלת פיצוי לפי מסלול מחזורים). בכל המקרים כאמור על הניזוק להגיש תביעה מיוזמתו על פי טופס ב/7113. יודגש כי לאור העובדה שמדובר בתשלום אוטומטי, ניזוק אשר קיבל פיצוי בסכום העולה על הסכום לו הוא זכאי בהתאם לתקנות והוראת ביצוע זו (דוגמת עסק אשר חלק ממחזורו נובע מפעילות סניפים שלא באזור ההגבלה), חייב בהגשת הודעה למנהל רשות המסים על הסכום לו הוא זכאי ועל החלק העודף ולצרף המחאה בגין סכום ההפרש לפקודת חשבות רשות המסים.

רשות המיסים תפעיל את מנגנון התשלום האוטומטי החל מה - 1 באוקטובר 2006 כך שעוסק אשר יכול היה לבחור בין מסלול השכר למסלול המחזורים ועד למועד האמור לא הגיש תביעה לפי מסלול שכר, ייראו אותו כאילו ביקש לקבל פיצוי לפי מסלול המחזורים בתשלום אוטומטי. יובהר כי אין באמור כדי לפגוע בזכאותו להגיש תביעה לפי מסלול השכר לאחר התאריך האמור.

אם בוצע תשלום אוטומטי אך העוסק בחר להגיש תביעה לאחר ה-1 באוקטובר 2006 יחשב סכום הפיצוי שאושר (לפני ניכוי מס במקור וקיזוז חוב מע"מ בגין חודש אוגוסט 2006 אשר רשות המיסים אפשרה שלא לשלמו כאמור בסעיף 4.2 להלן) כמקדמה על חשבון התביעה. הפיצוי שישולם בתשלום האוטומטי ייחשב כמקדמה.

4.2   דחיית תשלום המס לגבי דו"ח מע"מ שהיה צריך להגישו ב – 15 בספטמבר

       בכדי להקל על עסקים קטנים המצויים באזור ההגבלה אשר זכאים לפיצוי בגין הנזק העקיף בחודש אוגוסט, ניתנה אפשרות דחיית תשלום המס לגבי דו"ח מע"מ שיש להגישו ביום – 15 בספטמבר (דו"ח המתייחס לחודש אוגוסט לגבי ניזוק המדווח באופן חד-חודשי ולחודשים יולי –אוגוסט למדווחים באופן דו-חודשי).

הסדר דחיית המס מוגבל רק לגבי ניזוק שמחזור העסקאות שלו, בגין חודש אוגוסט (או מחזורו בגין החודשים יולי –אוגוסט למדווחים באופן דו-חודשי) הינו עד 125,000 ₪. בהתאם לכך, הניזוק יגיש את דו"ח מע"מ ללא צירוף התשלום בבנקים או במשרדי מע"מ, באופן עצמאי או ע"י מייצג, ובלבד שכל נתוני הדו"ח ימולאו כרגיל מלבד השדה לתשלום אשר בו יירשם אפס.

       מסכום הפיצוי המשולם באופן אוטומטי יופחת סכום המס, בגין חודש אוגוסט 2006,  שלא שולם ב-15 בספטמבר 2006.

הפיצוי לפי מסלול מחזורים מתבסס על דו"ח מע"מ שהיה צריך להגישו ב - 15 בספטמבר, אי הגשת הדו"ח תמנע מתן פיצוי באופן אוטומטי. כמו כן, על סכום הפיצוי חלה חובת ניכוי מס במקור, ניזוק שאין לו אישור של פטור מניכוי מס במקור, ינוכה לו מס במקור בשיעור של 20% מסכום הפיצוי ברוטו. מיתרת סכום הפיצוי יופחת המס בגין דו"ח אוגוסט 2006 .

       אם יתברר כי לאחר תשלום הפיצוי באופן אוטומטי, נותרה יתרת חוב מס בגין דו"ח אוגוסט 2006, על הניזוק לשלם את יתרת החוב באופן מיידי, בצירוף הפרשי הצמדה וריבית מיום 15 בספטמבר 2006.

4.3   העברת התשלום

תשלום פיצוי הנזק העקיף (לאחר ההפחתות בגין ניכוי מס במקור ובגין חוב מס לחודש אוגוסט 2006) יועבר לחשבון הבנק המצוין במערכות המחשב של רשות המיסים. ניזוק שאין לו חשבון בנק במרשמי מע"מ לא יבוצע לגביו כל פיצוי אוטומטי. ניזוק המעוניין שסכום הפיצוי בגין חודש אוגוסט יועבר לחשבון בנק אחר השונה ממרשמי מע"מ, יפנה לעדכנו במשרדי מע"מ האזוריים.

4.3.1          עוסק מעורב (שאינו מסווג בענף חקלאות או תיירות אך חלק מעיסוקו זה חקלאות או תיירות) הנכלל בגדר המסלול האוטומטי לפיצויים, והגיש בנוסף תביעה נפרדת לפי מסלול חקלאות, ינוכה מהפיצוי במסלול החקלאות החלק מהפיצוי שאושר לו לפי מסלול המחזורים.

4.3.2          בתיקי פיצול יש להגיש עבור כל העסקים במסלול אחד: שכר או מחזורים. יודגש כי לא תתאפשר הגשת תביעה במסלול שכר לעסק אחד והגשת תביעה במסלול מחזורים לעסק השני באותו תיק פיצול.

5. מס הכנסה

5.1   הפיצוי המשולם מהווה הכנסה החייבת במס על-פי פקודת מס הכנסה והוא ידווח בדו"ח השנתי במועד קבלתו.

5.2   מסכום הפיצוי לו זכאי הניזוק ינוכה מס במקור בשיעור של 20%, אלא אם לניזוק אישור מפקיד-השומה על פטור מניכוי מס במקור או ניכוי בשיעור מופחת.

6. הוראות תפעוליות

6.1 תביעה לקבלת פיצוי כמפורט בהוראה זו תוגש על גבי הטופס, אשר ניתן לקבלו ולהגישו במשרדי מס-הכנסה ומיסוי מקרקעין של רשות המסים ובכל אחד ממוקדי מס רכוש. כמו כן ניתן לקבל את הטופס באתר רשות המיסים באינטרנט.

6.2 התביעות אשר יוגשו באופן יזום על ידי ציבור הניזוקים, תועברנה לטיפול מחלקת התביעות הארצית של רשות המסים בקרית הממשלה בתל-אביב. התביעות ישודרו למחשב במערכת הפיצויים (פפ"א), וייבחנו בהתאם לכללים שנקבעו בתקנות ובהוראה זו. החלטת "המנהל" בדבר סכום הפיצוי (או דחיית התביעה) תשודר למערכת (פפ"א), תאושר ע"י "המנהל" או מי מטעמו ותועבר לחשבות לצורך ביצוע התשלום.

6.3 מועדי הגשה יהיו לפי סעיף 36א לחוק.

6.4 הודעה בדבר החלטת המנהל תשלח לניזוק.

6.5 הליכי ערר יהיו בהתאם לתקנות מס רכוש וקרן פיצויים (תשלום פיצויים)(נזק מלחמה ונזק עקיף), תשל"ג – 1973.

6.6 לקבלת מידע נוסף נא לפנות למחלקת התביעות הארצית של רשות המסים, בקרית הממשלה בתל-אביב, טלפון: 03-7633500.

7.     מילוי טופס התביעה

בהגשת טופס התביעה לפיצוי בגין חודש אוגוסט, הנכם מתבקשים להקפיד למלא אחר ההוראות הבאות:

·        מילוי כל השדות הרלוונטיים בטופס התביעה ומילוי הנספחים כנדרש.

·        צירוף צילום שיק מחשבון הבנק של הניזוק.

·        הגשת הפיצוי על-גבי הטופס הרלוונטי לחודש בגינו נדרש הפיצוי העקיף. התביעה לפיצוי בגין נזק עקיף בחודש אוגוסט תמולא על-גבי טופס ב/7113 (ובהתאם להנחיות בהוראת ביצוע זו) והתביעה לפיצוי בגין נזק עקיף בחודש יולי תמולא על-גבי טופס א/7113 (ובהתאם להנחיות בהוראת ביצוע מיסוי מקרקעין 8/2006).

 

                                                                                               

בברכת שנה טובה

                                                                                         רשות המסים בישראל


 

סכום פיצוי

תאריך שיקום

3,000,000

עד 14/8/2006

3,219,643

15/08/2006

3,444,777

16/08/2006

3,675,539

17/08/2006

3,912,070

18/08/2006

4,154,515

19/08/2006

4,403,021

20/08/2006

4,657,739

21/08/2006

4,918,825

22/08/2006

5,186,439

23/08/2006

5,460,743

24/08/2006

5,741,904

25/08/2006

6,030,095

26/08/2006

6,325,490

27/08/2006

6,628,270

28/08/2006

6,938,620

29/08/2006

7,256,728

30/08/2006

7,582,789

31/08/2006

7,917,002

01/09/2006

8,259,569

02/09/2006

8,610,702

03/09/2006

8,970,612

04/09/2006

9,339,520

05/09/2006

9,717,651

06/09/2006

10,105,235

07/09/2006

10,502,509

08/09/2006

10,909,714

09/09/2006

11,327,100

10/09/2006

11,754,921

11/09/2006

12,193,436

12/09/2006

12,642,915

13/09/2006

13,103,631

14/09/2006

13,575,865

15/09/2006

14,059,904

16/09/2006

14,556,044

17/09/2006

15,064,588

18/09/2006

15,585,846

19/09/2006

16,120,135

20/09/2006

16,667,781

21/09/2006

17,229,119

22/09/2006

17,804,489

23/09/2006

18,394,245

24/09/2006

18,998,744

25/09/2006

19,618,355

26/09/2006

20,253,457

27/09/2006

20,904,436

28/09/2006

21,571,690

29/09/2006

22,255,625"

30/09/2006

נספח