ralc.co.il

true

פ.2329/17 הצעת חוק לתיקון פקודת מס הכנסה (פטור ממס על מלגה לסטודנט

01.01.2007

הכנסת השבע-עשרה

הצעת חוק של חברי הכנסת

גלעד ארדן

אבישי ברוורמן

פ/2329/17

הצעת חוק לתיקון פקודת מס הכנסה (פטור ממס על מלגה לסטודנט), התשס"ז-2007

תיקון סעיף 9

1.

בפקודת מס הכנסה[1] (להלן – הפקודה), בסעיף 9, אחרי פסקה (28) יבוא:

"מלגה לסטודנט

(29) סכומים המשתלמים לסטודנט כמלגה מאת מוסד להשכלה גבוהה.

לענין זה,

"מלגה" – מענק או פרס שניתן לסטודנט בתקופת לימודיו לצורך סיוע במימון הלימוד והמחקר של הסטודנט או לצורך קיומו בתקופת לימודיו. המלגה יכול שתינתן כמענק חד-פעמי, במסגרת תשלומים עתיים או בכל דרך אחרת;

"סטודנט" – תושב ישראל או אזרח ישראלי הלומד במוסד להשכלה גבוהה;

דברי הסבר

מטרתה של הצעת החוק היא להבהיר ולהסדיר בחקיקה את המצב הקיים, לפיו המלגות, לרבות מלגות לתארים המתקדמים פטורות ממס לנוכח העובדה כי המוסדות האקדמיים לא מקבלים כל תמורה בגין מתן המלגות לסטודנטים.

מלגה שניתנת לסטודנט ואשר כל מטרתה היא לעודד ולפתח את יכולתם של הסטודנטים תוך מתן אפשרות לסטודנטים להקדיש את מלוא זמנם ומרצם ללימודיהם האקדמאיים פטורה ממס, שכן המוסד המעניק מלגה לא מקבל כל תמורה כנגד מתן המלגה. על אף האמור, הוציאו רשויות המס בישראל שומות עתק (אשר לו יתקבלו עלולות למוטט המוסדות האקדמיים בישראל) בדרישה לחייב במס את המלגות הניתנות לסטודנטים הלומדים לתארים מתקדמים (תואר שני ומעלה).

יצוין, כי בדיונים שהתקיימו בעניין זה בעבר בוועדת החינוך של הכנסת הוחלט כדלקמן:

"1. הוועדה רואה חשיבות עליונה בקיום המחקר המדעי, בפיתוחו ובעידודו על ידי תלמידים הלומדים לתארים מתקדמים, לתואר שני ולתואר שלישי.

2. הוועדה שוכנעה מעל כל צל של ספק שאין כל בסיס חוקי למיסוי מלגות הניתנות לצורך לימודים לתארים מתקדמים (לתואר שני ושלישי) הואיל ואין נדרשת מהסטודנט כל תמורה שהיא ואין האוניברסיטה מקבלת מהמלגאי כל האדרה מיוחדת כתוצאה מהמלגה בהשוואה לסטודנט שאינו מקבל מלגה.

3. הוועדה סבורה כי גם במסגרת החוק הקיים יש לפטור ממס מלגות מחקר לצורך לימודים לתארים מתקדמים, אבל אם תגיע נציבות מס הכנסה למסקנה אחרת, מבקשת הוועדה כי טרם הפעלת החלטה תקבל ועדת החינוך והתרבות הודעה כיוון שיש בכוונת הוועדה ליזום כועדת חינוך ותרבות שינוי חקיקה כדי להבטיח שמלגות המחקר לצורך לימודים לתארים מתקדמים (שני ושלישי) לא ימוסו."

ראוי להדגיש, כי החלטת ועדת החינוך, שקבעה כי מלגות לתארים מתקדמים לא ימוסו, על אחת כמה וכמה, חלה גם על מלגות לתואר ראשון. לאור החלטת הוועדה והואיל ורשויות המס ממשיכות לטעון כי המלגות חייבות במס מוצע להסדיר בחקיקה כי מלגה שניתנה לסטודנט תהיה פטורה ממס.

להצעת החוק אין כל השלכה תקציבית שכן היא באה להבהיר את הדין הקיים והנוהג במדינת ישראל מזה שנים רבות.

---------------------------------

הוגשה ליו"ר הכנסת והסגנים

והונחה על שולחן הכנסת ביום

כ"ט באדר התשס"ז – 19.3.07



[1] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 6, עמ' 120.

הוסף למועדפים
קישור למאמר: http://www.ralc.co.il/מאמר-1022-פ-2329-17-הצעת-חוק-לתיקון-פקודת-מס-הכנסה-פטור-ממס-על-מלגה-לסטודנט.aspx

© כל הזכויות שמורות