ralc.co.il

true

אפשרויות לניצול ההפסדים בבורסה לצורכי חיסכון במס

28.01.2008

אפשרויות לניצול ההפסדים בבורסה לצורכי חיסכון במס

רמי אריה עו"ד רו"ח

ירידות השערים בכ- 12% מתחילת השנה, שהתגברו בעיקר בשבוע האחרון, צריכה להדיר שינה מעיני יהודה נסרדישי מנהל רשות המיסים בפועל. לפי אומדנים ראשונים שנערכו על ידי משרדנו, יגרמו ירידות אלו לנחיתה קשה בהכנסות המדינה בסך של 20 מיליארד שקלים לפחות, כתלות בהמשך הירידות ומועד מימוש ההפסדים .

לפי פרסומי הבורסה, הרי לסוף שנת 2007, עמד שווי השוק של מניות והמירים בלבד הנסחרים בבורסה בישראל, על הסך המדהים של כ- 900 מיליארד שקל. היות ומס הבורסה כיום הוא בשיעור של 20% מהרווחים, הרי חשבון פשוט מראה כי סך נזקי המדינה מירידות השערים של ניירות הערך בישראל בלבד הוא בסך הלא יאומן של 20 מיליארד ₪. לסכום זה יש להוסיף הפסדים של תושבי ישראל בבורסות ברחבי העולם, אשר בעקבות הרפורמה במיסוי הבינלאומי בישראל מינואר 2003, חייבים גם במיסוי על רווחים וכרגע נוצרו בהם הפסדים.

נזק זה להכנסות המדינה עלול להפוך את קערת העודפים בתקציב המדינה בשנת 2007, לחור גדול של גירעון בתקציב. ייתכן וכל הרפורמה במיסוי שתוכננה להימשך השנה ואולי גם ביטול מס המכירה והפטור ממס רכישת נדל"ן עלולים להיות בסכנה. על המשך הקטנת שיעורי המס שתוכננה בהמשך למתווה הרפורמה הקיימת, אפשר כנראה רק להתחיל לחלום, באם לא יחול שינוי משמעותי לטובה השנה בשוק.

המשקיעים, לעומת זאת, יכולים לבכות כפליים. גם על ההפסדים שנגרמו להם וגם על המיסים ששילמו בשנת 2007, על רווחי המניות שמומשו על ידם בעת החגיגה הגדולה. שהרי בישראל לא ניתן לקזז הפסדים מרווחים שהיו בשנות מס קודמות.

למשקיעים אלו כדאי לחשוב היטב האם לממש כיום במהירות את המניות ברמת הפסדים ולו כדי ליצור מגן מס מרווחים עתידיים או להמתין עם המימוש בתקווה לשיפור בשוק תוך סיכון להפסדים נוספים.

נכיר כי לעיתים דווקא הפסדים בשוק ההון יכולים להוות מגן מס. ניתן למשוך דיבידנדים השווים 25% מס ולקזזם כנגד הפסדי בורסה השווים רק 20% מס. ייווצר מגן מס של 5% השווה שיקול טוב למשיכת דיבידנדים ולו רק לצורך הקטנות משיכות בעלים בחברה או בכלל לכיס בעל המניות.

עוד ניתן לקזז הפסדים מניירות ערך, כנגד רווחים מריבית מניירות ערך.

זאת ועוד, בשל איחוד סלי ההפסדים לצורכי מס, משנת 2005, ניתן לקזז הפסדים אלו גם מרווחי הון או משבח מקרקעין. לפחות נחמה פורתא לניצול נכון של הפסדים.

לא מומלץ לטעון כי מדובר בהפסדי בורסה שהם מעסק, למרות הפיתוי לנסות לקזז את ההפסדים מהבורסה כנגד הכנסות עסקיות או מכל מקור הכנסה אחר השנה. היות, ויש לקחת בחשבון כי במקרה כזה, עלול מס הכנסה להטיל חיוב מס עסקי (47%) גם על רווחי שנים קודמות כמו גם על רווחים שייווצרו בעתיד. זהירות ייתר נדרשת היות ואם המסחר בבורסה הוא עסקי, אזי המס יחול על מלוא הרווח ולא רק 20% על הרווח הריאלי כשמדובר ברווחי הון. יתרה מזו, תהיה חובה בניהול ספרי חשבונות למסחר בבורסה וכי ההשקעות ייחשבו כמלאי עסקי. ראו לעניין זה את הלכת גיא רזניק שפורסמה אך לאחרונה.

לסיכום, את ההפסדים אולי רק הבורסה תחזיר לנו, אבל באם כבר הפסדנו, בואו ננסה לנצל את מגן המס שנותר לקיזוז והפחתת מס ממקורות אחרים החייבים במס הכנסה או בשבח מקרקעין.

מידע נוסף באתר מיסים ועסקים www.ralc.co.il

הוסף למועדפים
קישור למאמר: http://www.ralc.co.il/מאמר-1631-אפשרויות-לניצול-ההפסדים-בבורסה-לצורכי-חיסכון-במס.aspx

© כל הזכויות שמורות