ralc.co.il

true

עתירה לבג"צ בעניין המיסוי רטרואקטיבי על דיבידנדים מרווחי שנים קודמות

12.12.2011

עתירה לבג"צ בעניין המיסוי רטרואקטיבי

על דיבידנדים מרווחי שנים קודמות

רמי אריה עו"ד רו"ח

בימים הקרובים מתוכננת הגשת עתירה לבג"צ בבקשה למתן צו למנוע מיסוי רטרואקטיבי שיוטל על בעלי המניות של העותרת, כמו גם על בעלי מניות אחרים של חברות במדינת ישראל, עקב חקיקת החוק לשינוי נטל המס (תיקוני חקיקה), התשע"ב – 2011 שפורסם ברשומות ביום 6.12.2011 (להלן: "החוק").

סעיף 1 (10) לחוק כולל הוראה בדבר העלאת שיעור המס על דיבידנדים מחברות החל מיום 1.1.2012 ואילך בשיעור של 5% לעומת השיעור הנוכחי של המס על דיבידנדים. זאת אף אם מדובר ברווחים שנצברו בחברות קודם למועד זה או למצער ללא קביעת הוראת מעבר ליישום הגדלת שיעור המס על רווחים שנוצרו קודם לתחילת החוק.

הגדלת שיעורי המס על דיבידנדים לפי החוק בשיעור של 5%, משיעור של 20% ל- 25% או משיעור של 25% לשיעור של 30% אצל בעל מניות מהותי המחזיק בשליטה או בעלות העולה על 10% מהחברה המחלקת את הדיבידנדים, מהווה גידול של 25% או 20% בשיעור המס לעומת השיעור הנוכחי.

החוק מאמץ את המלצות ועדת טרכטנברג שניתנו בעקבות המחאה החברתית של הציבור בישראל, אך באימוץ חלקי שלפיו בחר המחוקק להתעלם מהמלצת ועדת טרכטנברג בעניין העלאת שיעור המס על דיבידנדים שלפי ההמלצה הייתה צריכה לחול רק מחודש מרץ 2012 ואילך.

החוק נעדר הוראת מעבר לגבי יישום תחולת שיעור עליית המס על דיבידנדים, כך שפרשנותו הלשונית כפשוטה, מביאה להחלת הגדלת שיעור המס גם על רווחי חברות שנוצרו טרם כניסת החוק לתוקף. די כי הדיבידנדים יתקבלו מיום 1.1.2012 ואילך, כדי שהם יתחייבו בשיעור המס המוגדל החדש שבא לעולם רק ביום 6.12.2011 עם פרסומו של החוק ברשומות, למרות שאלו דיבידנדים המחולקים מרווחים שנצברו בחברה טרם כניסת החוק לתוקף.

המדובר בהטלת מיסוי רטרואקטיבי על בעלי מניות, אשר פעלו בשיקוליהם הכלכליים בהתאם למדיניות המדינה לפיה כדאי להם להשקיע ולפעול בעסקם באמצעות התאגדות כחברה, על מנת לשלם שיעור מס חברות בלבד על רווחי החברה ולהימנע ממסי דיבידנדים כל עוד לא יימשכו את רווחי החברה לצורך צריכתם הפרטית. מדיניות זו היא היסוד לשיטת המס הדו-שלבי החלה על רווחי חברות בישראל, לפיה משולם בשלב הראשון רק מס חברות על רווחי חברה ורק בשלב השני - אם מחולקים הרווחים לבעלי המניות משולם המס על דיבידנדים.

בעלי חברות נהגו על פי מדיניות זו במשך שנים על גבי שנים, באופן שהתוותה המדינה ונהגו לפעול באמצעות חברה, בין היתר, משיקולי מיסוי שבחר המחוקק ליתן להם לפיהם ישלמו רק מס חברות על רווחי עסקיהם שיושקעו חזרה בעסקם, בניגוד לשיעור המס על יחידים שעמד על שיעור מרבי כפול. כך למשל בשנת המס 2011 עמד שיעור מס החברות על 24% ושיעור המס על דיבידנדים בידי בעל מניות מהותי על 25% , סה"כ שיעור מס של 43%, בעוד ששיעור המס השולי על יחידים עמד על 44% - כפול משיעור המס חברות הרלבנטי לענייננו.

העותרת מהווה דוגמה טובה להתנהלות שהותוותה על ידי המדינה כאמור. העותרת הינה חברה תעשייתית העוסקת במתן שירותי מדיה והשקיעה במשך שנים את כל הרווחים שצברה בהגדלת עסקיה בעיקר על ידי רכישת מכונות וציוד והגדלת הון חוזר. מתוך הדוחות הכספיים המבוקרים של העותרת המצורפים בזה כנספח 1 – אנו למדים כי לעותרת רווחים לא מחולקים בסך כולל של כ- 14 מיליון ₪ ₪ נכון ליום 31.12.2010. רווחים אלו הושקעו על ידי העותרת בעיקר ברכוש קבוע העומד נכון לאותו יום על סך של כ- 15 מיליון ₪. לעותרת נזילות כספית במזומנים ושווי מזומנים בסך של 0.7 מיליון ₪ בלבד.

כעת עומדים בעלי המניות של העותרת בפני שוקת שבורה. מחד, הם רוצים להימנע מתוספת המס בשיעור של 20% על רווחי החברה שבבעלותם. מאידך, אין להם נזילות כספית מספיקה למשוך את הרווחים הלא מחולקים שנצברו אצל העותרת בשנים קודמות, קודם לתחילת תחול החוק, כדי להימנע מתוספת המס.

כל עוונם של בעלי העותרת הוא כי בחרו לפעול לפי הדרך שהמדינה התוותה כאמור, ולהגדיל את פעילות עסקם על חשבון משיכת הרווחים לעצמם עד היום ועד בכלל. כעת בא שר האוצר ובעקבותיו המחוקק ובהינף קולמוס וחוק מטיל עונש – מיסוי רטרואקטיבי - על בעלי המניות של העותרת, לפיו ישלמו בעתיד מס על אותם רווחים לא מחולקים שנצברו על ידם בחברה בעבר, בעת שימשכו אותם כדיבידנדים מוגדל בשיעור של 20% לעומת המצב הקיים כיום.

כל זאת ללא קביעה ברורה כי הגדלת המס הינה בתוקף רק לגבי רווחים שיצברו מיום תחילת תחולת החוק ביום 1.1.2012 או למצער קביעת הוראת מעבר, כפי שנקבעו הוראות מעבר בעבר שקבעו תקופה מינימאלית של שלוש שנים ליישום החוק לגבי רווחים שנצברו עד ליום 31.12.2011.

אנו מבקשים לצרף לעתירה עותרים רבים ככל האפשר, כך שהיא תכלול בעלי חברות נוספים שייפגעו עקב המיסוי הרטרואקטיבי שיחול על רווחים שנוצרו בשנים קודמות בחברות, ככל שיימשכו מיום 1.1.2012 ואילך.

לפרטים בדבר הצטרפות לעתירה, נא פנו למשרדנו בדוא"ל [email protected] או בטלפון 073-2181818 בדחיפות.

לכתבה בעיתון דה-מרקר – לחצו כאן!

לכתבה בעיתון כלכליסט – לחצו כאן!

הוסף למועדפים
קישור למאמר: http://www.ralc.co.il/מאמר-2864-עתירה-לבג-צ-בעניין-המיסוי-רטרואקטיבי-על-דיבידנדים-מרווחי-שנים-קודמות.aspx

© כל הזכויות שמורות