ralc.co.il

true

האחריות לנכונות הדוחות הכספיים המוגשים לרשויות המס

21.02.2013

האחריות לנכונות הדוחות הכספיים המוגשים לרשויות המס

רמי אריה, עו"ד ורו"ח

לאחרונה נעצר איש הקולנוע, יורם גלובוס, על ידי רשות המיסים בחשד כי משך בחברות שבבעלותו 27,000,000 ₪ ולא דיווח על הכנסות מריבית רעיונית בסך של כ- 15,000,000 ₪. טענתו הייתה כי אינו יודע דבר בדבר העלמת המס הנטענת, היות וכל הטיפול בעניין נמצא אצל רואה החשבון שלו.

נדרשנו להשיב על השאלה ולהסביר על מי מוטלת האחריות לתת את הדין על עברות מס הנעשות בחברה בראיון שנערך לתכניתו של גבי גזית ב- FM103.

הכלל הוא כי האחריות הראשונית על נכונות הדוחות הכספיים היא של מנהלי החברה מגישת הדוחות. הם אלו המכירים ממקור ראשון את ההתנהלות הכספית העסקית של החברה. האם היו משיכות בעלים ממנה כשכר או כדיבידנד, או כהלוואות ?

בכלל, נושא משיכות בעלים נידון בעשרות פסקי דין במישור האזרחי כולל בבית המשפט העליון ועל כן לא מובן מדוע סוגיה זו הגיעה עתה למישור הפלילי. ידוע כי משיכת דיבידנד מחברה כרוכה בתשלום מס, אך אם מדובר בהלוואה המוחזרת בתנאים מקובלים, אין מקום לגבות מס בגין המשיכות של ההלוואה.

לפני כשנתיים נדונה סוגיה דומה בפרשת פיקסל, בה העמידו לדין את רואי החשבון של החברה בטענה כי סייעו לתכנון מס אגרסיבי והעלמות מס בשווי של עשרות מיליוני שקלים. בית המשפט קבע כי יש לזכות את רואי החשבון מכל אשמה, היות ובעלי החברה לא הועמדו לדין יחד עם רואי החשבון. זאת לפי העיקרון כי האחריות הראשונית לנכונות הדוחות הכספיים מוטלת על מנהלי החברות.

כך היה גם בפרשת פרומדיקו, בה הועמד לדין פלילי יו"ר החברה מר אלי הורוביץ, ולא רואי החשבון או עורכי הדין אשר ייעצו לו. בהמ"ש העליון זיכה אותו מהאישום הפלילי, לאחר שקיבל את טענתו כי קיבל ייעוץ באותו עיניין מרואי החשבון מועורכי הדין שלו.

אין זה אומר שרואי החשבון פטורים מחובת הזהירות או מחובת הנאמנות ללקוח שלהם. בהחלט מוטלת עליהם החובה לנקוט בכל האמצעים הסבירים לבדיקת הנתונים ולהשתמש בכל הידע המקצועי שלהם על מנת שהדוחות יוגשו בצורה הנכונה והטובה ביותר.

כדי להימנע מחקירות והעמדה לדין במישור הפלילי, רצוי לקבל את הפרשנות המקצועית לעניין מסוים, כחוות דעת בכתב כשהיא מפורטת וכוללת את העובדות הרלבנטיות לעניין.

לשמיעת הראיון המלא בעניין זה של עו"ד ורו"ח רמי אריה, בתכניתו של גבי גזית ב- FM103.

הוסף למועדפים
קישור למאמר: http://www.ralc.co.il/מאמר-3233-האחריות-לנכונות-הדוחות-הכספיים-המוגשים-לרשויות-המס.aspx

© כל הזכויות שמורות