ralc.co.il

true

הפקדת ערובה להבטחת הוצאות משפטיות של פקיד השומה

רמי אריה, עו"ד ורו"ח

 |  10.04.2014

הפקדת ערובה להבטחת הוצאות משפטיות של פקיד השומה
רמי אריה , עו"ד ורו"ח

ביום 19.3.2014 קבע בית המשפט המחוזי בתל אביב  בע"מ 58167-01-13 חב' מסעדת ראוף ואתינה בע"מ נ' פקיד שומה תל אביב 1 כי, מסעדת ראוף תפקיד ערובה להבטחת הוצאות המשפטיות של המשיב – פקיד השומה, לצורך כיסוי הוצאות המדינה אם ערעורה יידחה, אך בשל זכות הקנויה לערעור מס, ייערך איזון ויקבע סכום ערובה מופחת מהרגיל .

פקיד השומה ביקש לחייב את מסעדת ראוף בהפקדת ערובה להבטחת הוצאותיה, אם הערעור יידחה. זאת מכיוון שהמסעדה פעלה במסגרת חברה, והיא נסגרה בשל הפסדים כבדים וקשיים כלכליים.

קיימת מחלוקת פוסקים בדבר שאלת חלותו ואופן יישומו של סעיף 353א לחוק החברות על ערעור שהוגש על שומה לפי הפקודה או לפי חוק מס ערך מוסף. ראו ע"מ 31900-09-10 פקיד שומה פתח תקוה נ' כוסמין בע"מ, ראו ברע"א 4347/10 מנהל מע"מ אשדוד נ' חב' פ.מ.י. בע שדחתה את בקשת מנהל מע"מ לתת רשות ערעור על החלטת כב' הנשיא אלון לדחות את הבקשה לחייב את המשיבים בהפקדת ערובה.

הכלל הוא, כי יש לחייב חברה תובעת במתן ערובה לתשלום הוצאות הנתבע, אלא אם התקיימו אחד החריגים דלקמן:

             א.         סבר בית המשפט , כי נסיבות העניין אינן מצדיקות את חיוב החברה במתן הערובה.

             ב.         החברה הוכיחה, כי יש ביכולתה לשלם את הוצאת הנתבע, אם יזכה בדין.

החריג הראשון הוא כללי, נפסק כי בגדר חריג זה, יש לשקול גם את סיכויי התביעה.

הנטל להוכחת החריגים האמורים מוטל על החברה התובעת. כך הוא כשמדובר בנטל להוכחת היכולת הכלכלית.

בהמ"ש קובע כי כאשר, ספריו של המערער לא נפסלו וכאשר על פני הדברים, כלומר: פני נימוקי השומה ופני נימוקי הערעור, סיכויי הערעור אינם נוטים במובהק לכאן או לכאן, יוכל המערער ליהנות מהוראת סעיף 155 לפקודה, באופן שכל עוד פקיד השומה לא הוכיח אחרת, כף סיכויי הערעור נוטה לטובת המערער וניתן יהיה להתחשב בכך במסגרת הבקשה להפקדת ערובה.

מאחר ומסעדת ראוף היא חברה, חלה עליה ההוראה המחמירה יותר של סעיף 353א לחוק החברות.

האיזון הראוי, לדעת בהמ"ש, בין שתי המסקנות הסותרות, יימצא בקביעת סכום ערובה מופחת מהרגיל. על פי הרגיל, בהתחשב בסכום המס הנגזר מתוספת ההכנסה שנקבעה בשומה, ראוי היה להטיל על מסעדת ראוף ערובה בסכום של עשרות אלפי שקלים ואף יותר מכך. מתוך האיזון האמור החליט בהמ"ש שיש להסתפק בערובה בסכום מופחת של 10,000 ₪ בלבד.

 

 

 

 

הוסף למועדפים
קישור למאמר: http://www.ralc.co.il/מאמר-3682-הפקדת-ערובה-להבטחת-הוצאות-משפטיות-של-פקיד-השומה.aspx

© כל הזכויות שמורות