ralc.co.il

true

פיטורין של אחרי החגים – מה מגיע לך כעובד

אריק שלו, עו"ד

 |  23.04.2014

פיטורין של אחרי החגים – מה מגיע לך כעובד

אריק שלו, עו"ד

בדרך כלל, מעסיקים נוהגים להתחשב בעובדיהם ואם הם צריכים לפטר עובד, הם ייבחרו לא לעשות זאת לפני תקופת החגים כדי לא לפגוע בשמחת החג של העובד ובני משפחתו. לכן, אין להתפלא שרוב הפיטורין מתבצעים אחרי תום החגים.

הודעה מוקדמת

על פי החוק המעביד חייב בהודעה מוקדמת לעובד במשכורת או לעובד בשכר, לפני ההודעה על הפיטורים.

לפי החוק, מעסיק שמבקש לפטר את העובד שלו, חייב לתת לו הודעה מוקדמת לפני הפיטורים. ההודעה צריכה להיות בכתב ועליה לציין את היום בו נכתבה ואת התאריך שבו הפיטורים נכנסים לתוקף.

עובד במשכורת – הודעה מוקדמת לפיטורים

מעסיק ייתן לעובד במשכורת הודעה מוקדמת לפיטורים. תקופת ההודעה המוקדמת תלויה במשך העבודה של העובד במקום עבודתו. אם העובד עבד רק 6 חודשים – ההודעה המוקדמת תהיה יום אחד עבור כל חודש עבודה. החל מהחודש ה-7 ועד תום שנת העבודה הראשונה – ההודעה המוקדמת תהיה 6 ימים ועוד יומיים וחצי עבור כל חודש עבודה בתקופה האמורה. לאחר תום שנת העבודה הראשונה – ההודעה המוקדמת תהיה חודש ימים לפני הפיטורים.

עובד בשכר – הודעה מוקדמת לפיטורים

במקרה של עובד בשכר, ההודעה המוקדמת שייתן המעסיק לעובד תחושב כך: במהלך השנה הראשונה – יום אחד עבור כל חודש עבודה. במהלך השנה השנייה – 14 ימים ועוד יום אחד עבור כל שני חודשי עבודה באותה שנה. לאחר שנת עבודה שלישית – ההודעה המוקדמת תהיה חודש ימים לפני הפיטורים.

מה קובע החוק במקרה שהמעסיק לא נתן הודעה מוקדמת? ובכן, במקרה זה המעסיק ישלם לעובד פיצוי שגובהו כשכרו של העובד בתקופה שלגביה לא קיבל הודעה מוקדמת.

מכתב סיום העסקה

העובד זכאי לקבל מהמעסיק אישור בכתב על סיום יחסי העובד – מעביד. מכתב זה אמור להגיע עד תום 14 ימים מיום עבודתו האחרון של העובד או עד תום 7 ימים מהיום שבו העובד דרש בכתב. החוק קובע קנסות במקרה שמכתב שכזה לא נמסר לעובד.

זכות לפיצויי פיטורים

עובד שפוטר לאחר שעבד שנה שלמה ברציפות, או עובד עונתי שעבד שתי עונות בשנתיים רצופות אצל אותו מעביד או מקום עבודה – זכאי לקבל פיצויי פיטורים מהמעביד .

עובד שעבר ממקום עבודה אחד למשנהו אצל אותו מעסיק והמעסיקים התחלפו, זכאי לקבל מהמעסיק הקודם פיצויי פיטורים עבור התקופה בה עבד אצלו במקום עבודתו הקודם, כאילו פוטר ביום שבו התחלפו המעסיקים. במקרה שהמעסיק החדש קיבל על עצמו את ההתחייבות לשלם את פיצויי הפיטורים להם זכאי העובד, המעסיק הקודם יהיה פטור מתשלום זה.

מתי פיטורים עלולים לפגוע בזכויות העובד

פטורים שמתבצעים סמוך לפני סוף שנת העבודה הראשונה, אם לא הוכח ההיפך, ייראו כאילו הייתה כאן כוונה להימנע מתשלום פיצויי פיטורים. פיטורים שכאלה לא יפגעו בזכות הפיצויים של העובד המפוטר.

אי חידוש של חוזה העבודה

אם העובד הועסק לפי חוזה למשך תקופה קצובה שהגיעה לסיומה, החוק רואה מצב זה כאילו העובד פוטר, אלא אם כן המעביד הציע לעובד לחדש את החוזה והעובד סרב לחדש את החוזה. במקרה זה העובד נחשב כמתפטר.

המעסיק חייב להעביר לעובד את חידוש החוזה לפחות 3 חודשים לפני תום תקופת החוזה הקודם.

התפטרות שדינה כדין פיטורים

אם עובד מתפטר בגלל הרעה מוחשית בתנאי עבודתו, או בגלל נסיבות שקשורות ליחסי עבודה שבגינן אין המעסיק יכול לדרוש מהעובד שימשיך בעבודתו, התפטרות זו נחשבת כפיטורים לפי החוק.

 

 

 

 

הוסף למועדפים
קישור למאמר: http://www.ralc.co.il/מאמר-3687-פיטורין-של-אחרי-החגים-מה-מגיע-לך-כעובד.aspx

© כל הזכויות שמורות