ralc.co.il

true

טענות וראיות שלא הועלו במסגרת הליכי שומה

רמי אריה, עו"ד ורו"ח

 |  20.10.2014

טענות וראיות שלא הועלו במסגרת הליכי שומה - לא יועלו במסגרת הליכי ערעור בבית משפט

רמי אריה , עו"ד ורו"ח

לאור החלטת בית המשפט המחוזי מיום 9.2.2014 (כבוד השופט אלטוביה) כי לא ניתן להעלות טענות וראיות חדשות שלא הוצגו בפני פקיד השומה במסגרת הליכי השומה, פנה רו"ח עופר מנירב, יו"ר ועדת המיסים והקשר עם רשויות המס בלשכת רואי חשבון,  בבקשה להצטרפות כ"ידיד בית המשפט" בערעור בבית המשפט העליון בנוגע לפסק הדין בעניין רובומטיקס מערכות נ' פשמ"ג , כדלקמן:

בבקשה נטען כי אימוץ החלטת ביהמ"ש המחוזי, לפיה, לא ניתן להעלות בשלב הערעור בבית משפט טענות חדשות ולא ניתן לצרף ראיות חדשות שלא הובאו בעת הליך השומה, עלולה להביא לפגיעה חמורה בברור חבות המס במסגרת הליכי השומה והערעור, ובגביית "מס אמת".

להחלטה עשויה להיות השפעה מהותית על כל ההתנהלות של הליכי השומה והליכי הערעור בענייני מס והיא עלולה לשנות באופן מהותי את מערכת האיזונים, הקיימת כיום, בין השלבים השונים של הליכי בירור חבות המס. שכן, המשמעות שלה, הלכה למעשה, היא שיש חובה להיעזר בעורך דין כבר בדיוני השומות בשלב ההשגה בפני פקיד השומה.

טענת רו"ח עופר מנירב ידידנו, היא כי הדבר עלול לגרום ל"צוואר בקבוק" בכל הליכי השומה והתארכות של דיונים- פועל יוצא של הגברת מעורבות המערכת המשפטית בהליכי השומה. בנוסף, הדבר יכול לגרום לצמצום דרמטי במספר התיקים המסתיימים בפשרה במשרדי המס, ללא צורך בהגעה לבית משפט, וכתוצאה מכך ייווצר גידול משמעותי במספר התיקים שיובאו להכרעת בית משפט, התארכות הדיונים וייקור הליכי השומה הן לציבור הנישומים והן לרשות המיסים.

בבקשה נטען כי תיחום הערעור בבית משפט רק לטענות ולמוצגים שהועלו בהליכי השומה, עלול להשפיע על יכולתם של רואי חשבון, האמונים על הייצוג המקצועי של הנישומים בחלק הארי של הליכי השומה, לבצע את מלאכתם נאמנה, עד כדי פגיעה ממשית בחופש העיסוק של רואי החשבון.

רואי החשבון אמונים על ביקורת הדוחות הכספיים ובחינת הצד הכלכלי והחשבונאי של העסק, כאשר מרביתם עוסקים במיסים ובקיאים גם בדיני המס. עם זאת, רואי חשבון ברובם אינם משפטנים בהשכלתם ועל כן אין לדרוש מהם כי יצפו את כל ההיבטים המשפטיים העולים בפרשנות החוק ובוודאי שאין הם בעלי הכשרה בתחום דיני הראיות והפרוצדורה המשפטית (יש לשים לב כי גם חלק גדול מעובדי רשות המיסים, העוסקים במלאכת השומה אינם בעלי השכלה משפטית). בנסיבות אלו העמקת הפן המשפטי של הליכי השומה, עלול לפגוע מהותית בחופש העיסוק של רואי החשבון בתחום הייצוג מול רשות המיסים.

לאור האמור לעיל, עולה הבקשה שהוגשה עתה, להצטרף להליכים המתנהלים כיום בבית המשפט העליון, כדי להישמע בפניו בעניין זה, בטרם יינתן פסק דין סופי בנושא.

עם זאת, עד לקביעתו הסופית של בית המשפט העליון בעניין זה, אנו ממליצים לנקוט משנה זהירות בדיוני השומות, במיוחד בשלב הגשת ההשגה והדיונים בה, ולהעלות בהם כל טענה ולהציג כל ראייה הרלבנטית לעניין, בהרחבה ופירוט רחבים ככל הניתן, כאילו מדובר בדיון משפטי לכל דבר.

 

הוסף למועדפים
קישור למאמר: http://www.ralc.co.il/מאמר-3885-טענות-וראיות-שלא-הועלו-במסגרת-הליכי-שומה.aspx

© כל הזכויות שמורות