ralc.co.il

true

חובת הודעה למועמד לעבודה ואיסור אפליית מועמד לעבודה

רמי אריה, עו"ד ורו"ח

 |  02.02.2015

חובת הודעה למועמד לעבודה ואיסור אפליית מועמד לעבודה

רמי אריה, עו"ד ורו"ח

לאחרונה תוקנו החוקים אשר עוסקים בהסדרת היחסים בין העובד או "המועמד לעבודה", לבין המעסיק, במהלך תהליכי קבלת המועמד לעבודה וראיון העבודה, כדלקמן:

איסור אפליית מועמד לעבודה בשל מקום מגורים

חוק זה, אוסר על מעביד להפלות בין עובדיו או בין דורשי עבודה בתהליך קבלתם לעבודה מחמת שלל מאפיינים המפורטים בחוק, ובכך להבטיח שוויון הזדמנויות לכל המועמדים.

איסורי ההפליה חלים על קבלה לעבודה, תנאי עבודה, קידום, הכשרה מקצועית ופיטורים.

לאחרונה, בתיקון מס' 22 לסעיף 2(א) לחוק שיווין ההזדמנויות בעבודה, התשמ"ח-1988 הוסף אפיון חדש הקובע, כי אין להפלות בין העובדים או המועמדים לעבודה בגין "מקום מגוריהם".

הכול למעט, הבחנה המתחייבת מאופיים או מהותם של התפקיד או המשרה, שאינה אפליה אסורה, כדוגמת אי קבלת אדם מוסלמי למשרת רב ראשי.

מעביד העובר על הוראות החוק חייב בפיצוי למועמד שהופלה לרעה, וכן עלול להיות מחויב בפיצוי ללא הוכחת נזק על פי שיקול של בית הדין לעבודה. עבירה על הוראות החוק מהווה עבירה פלילית.

חובת הודעה למועמד לעבודה

כדי לאפשר למועמדים לעבודה לכלכל את צעדיהם ולהפחית את אי הוודאות הכרוכה בהליכי המיון והקבלה לעבודה, מטיל החוק על המעסיק או מי מטעמו, חובה למסור למועמד לעבודה אשר השתתף באופן פעיל בהליכים אלה, הודעות בכתב בדבר התקדמות הליך קבלתם לעבודה ובדבר אי קבלתם לעבודה.

בתיקון מס' 6 לחוק הודעה לעובד ולמועמד לעבודה (תנאי עבודה והליכי מיון וקבלה לעבודה), תשס"ב- 2002 תוקנה, בין השאר, כותרת החוק כדי שיהיה ברור שהוא מתייחס גם למועמדים לעבודה.

התיקון כולל חובת מסירת הודעה בכתב למועמד לעבודה, בדבר התקדמות הליכי המיון לעבודה , הודעה על-כך תשלח למועמד, לכל הפחות פעם אחת לחודשיים, החל מיום תחילת השתתפות המועמד בהליכי מיון.

בנוסף, הודעה על אי קבלת מועמד לעבודה תימסר לו, לא יאוחר מ-14 ימים מהיום בו התקבל אדם אחר לאותה עבודה אשר לגביה נערכו הליכי המיון.

בהודעה אשר תימסר למועמד יש לציין את הפרטים הבאים: שם המעסיק ושם המועמד לעבודה, מועד תחילת הליכי המיון לעבודה, וזהות הגורם אשר עורך את הליכי המיון. אם לא מדובר באותו מעסיק, התפקיד או המשרה אשר לגביהם נערכים הליכי המיון, שמו של שולח ההודעה מטעם המעסיק ותפקידו.

הוראות התיקון לא יחולו על מועמד לעבודה: כאשר תקופת העבודה אצל המעסיק אינה עולה על 30 יום, בענף ההסעדה ובעבודה אצל מעסיק המעסיק עד-25 עובדים.

 

 

 

הוסף למועדפים
קישור למאמר: http://www.ralc.co.il/מאמר-4005-חובת-הודעה-למועמד-לעבודה-ואיסור-אפליית-מועמד-לעבודה.aspx

© כל הזכויות שמורות