ralc.co.il

true

נציבות תלונות הציבור - רשות המסים

רמי אריה, עו"ד ורו"ח

 |  26.07.2016

נציבות תלונות הציבור – מטפלת גם בתלונות
כנגד רשות המיסים 

רמי אריה, עו"ד ורו"ח

 

ביום 18.7.2016 פורסם הדו"ח השנתי של נציב תלונות הציבור לשנת 2015, הסוקר תלונות נגד משרדי ממשלה, ביניהן 415 תלונות אשר הוגשו כנגד רשות המיסים בישראל.

נציב תלונות הציבור הינו חלק ממשרד מבקר המדינה, והוא בודק ומטפל בתלונות של הציבור כנגד רשויות הממשלה, רשויות מקומיות וגופים מוניציפאליים, חברות ממשלתיות וכדומה.

בין היתר, במסגרת הדו"ח השנתי הנוכחי, פורסמו התלונות והטיפול בהן, כדלהלן:

1.    דרישה מאוחרת ובלתי סבירה לתשלום מס רכישה

המתלונן רכש דירה בשנת 1975 ומכר אותה לאחר כ-20 שנה. לאחרונה ביקש מי שקנה את הדירה מהמתלונן לרשום את זכויותיו בדירה בלשכת רישום מקרקעין.

כתנאי לכך נדרש המתלונן להמציא אישור מרשות המסים, ולפיו אין לו חובות מס בגין העסקה שבה רכש את הדירה. להפתעתו, במקום לתת לו את האישור המבוקש דרשה ממנו רשות המסים לשלם מס רכישה בגין אותה עסקה.

המתלונן טען כי בזמנו, כשרכש את הדירה, שילם את כל התשלומים שנדרש לשלם. המתלונן הוסיף כי הוא אינו מבין מדוע הוא נדרש עתה לשלם מס רכישה עבור דירה שרכש לפני כ-40 שנה ומכר לפני כ-20 שנה.

עיון במסמכים הכלולים בתיק העסקה שבה רכש המתלונן את הדירה, העלה שבשנת 1975 נמסר לרשות דיווח על העסקה, וכי עובדה זו מחזקת את ההנחה כי שולם בגין העסקה מס רכישה.

הנציבות העירה לרשות המסים שלא מתקבל על הדעת לדרוש מאדם לשלם מס רכישה כ-40 שנה לאחר שרכש דירה, וציינה כי הציפייה שאדם ישמור בידיו אישורים בדבר תשלום מסים בגין דירה שרכש ומכר לפני שנים רבות אינה סבירה בעליל.

הנציבות הוסיפה כי היעדר תיעוד ממוחשב של עסקאות שנעשו בשנות השבעים של המאה הקודמת אינו צריך להיזקף לחובתו של המתלונן.

בעקבות התערבות הנציבות החליטה רשות המסים לבטל את דרישתה מהמתלונן לשלם מס רכישה ונתנה לו אישור על תשלום מסים, לצורך רישום זכויותיו של הקונה בלשכת רישום מקרקעין.


2.    הליכי גביה אשר ננקטו על ידי רשות המיסים

מתלוננת הלינה על הליכי גבייה שנקטה נגדה רשות המסים. לטענתה, ננקטו הליכי הגבייה אף שהיא לא קיבלה הודעה על חוב שיש לה לרשות והתראה לפני נקיטת הליכים לגבייתו.

מבירור עלה, כי המתלוננת הגישה דוח מס, ולאחר בדיקתו נוצר לה חוב בסך 6,300 ₪. המתלוננת ציינה בדוח את כתובתה העדכנית, אולם הכתובת נרשמה בטעות בתיקו של בעלה לשעבר, ועקב כך נשלחו ההודעות על החוב לכתובת הקודמת של המתלוננת. רק לאחר שהוטלו עיקולים על חשבונות הבנק שלה והודבקה התראה לפני ביצוע פעולות אכיפה וגבייה בביתה, נודע למתלוננת על החוב.

בעקבות התערבות הנציבות ביטלה רשות המסים את הפרשי ההצמדה והריבית על החוב, ממועד משלוח ההודעה הראשונה בעניינו לכתובת השגויה ועד למועד שבו נודע עליו למתלוננת. נוסף על כך, עדכנה רשות המסים ברישומיה את כתובתה של המתלוננת .

 

נציבות תלונות הציבור היא גוף אובייקטיבי נוסף, אשר אפשר לפנות אליו בבקשה לבדוק ולטפל בתלונות וקשיים של האזרח הרואה עצמו נפגע מהתנהלות רשויות הממשלה בכלל.

כל אדם רשאי להגיש תלונה לנציבות בכתב, בה הוא יציין את שמו, מענו, מספר תעודת הזהות ומספר טלפון. ניתן להגיש תלונה גם בשמו של אדם אחר, בתנאי שהמתלונן קיבל, להנחת דעתו של נציב תלונות הציבור, את הסכמתו של אותו אדם להגיש תלונה בעניינו.

 

 

 

 

הוסף למועדפים
קישור למאמר: http://www.ralc.co.il/מאמר-4524-נציבות-תלונות-הציבור-רשות-המסים.aspx

© כל הזכויות שמורות