ralc.co.il

true

תשלום דמי אבטלה לפרילנסרים עקב נגיף הקורונה

אורנה צח רו"ח

 |  25.04.2020

תשלום דמי אבטלה לפרילנסרים עקב נגיף הקורונה

לשכת רואי חשבון בישראל

 

לשכת רואי חשבון, בראשות רו"ח איריס שטרק, פרסמה ביום 23.4.2020 עדכון לגבי תשלום דמי אבטלה לעצמאים המוגדרים כשכירים לפי צו סיווג מבוטחים, וכן לגבי מעסיקים אשר לא דיווחו ע"פ חוק, כדלקמן:

 

התוספת הראשונה של צו הביטוח הלאומי (סיווג מבוטחים וקביעת מעבידים)

התוספת הראשונה של צו הביטוח הלאומי (סיווג מבוטחים וקביעת מעבידים), תשל"ב-1972 (להלן: צו סיווג מבוטחים, או הצו) קובעת, שאם מבוטח נכלל בגדר התנאים שקבע הצו – הוא נחשב כעובד שכיר לעניין הביטוח הלאומי, ללא צורך במבחנים נוספים. לדוגמה:

מרצים, מורים, מדריכים (כולל מדריכי כושר), שומרים, אמנים, שחקנים, מורי דרך ומלווים בטיולים, ספורטאים, עובדי ניקיון, חצרנים, מתקיני מכשירי גז, מחלקי גז, מתקיני תריסים, ממלאי תפקידים דתיים ועוד, והכל בתנאים הרשומים בצו. 

לרבים מנותני שירותים הכלולים בצו נפגעה ההכנסה ממשבר הקורונה והם יכולים לתבוע דמי אבטלה, כיוון שלעניין חוק הביטוח הלאומי הם נחשבים עובדים שכירים. יש לבדוק בכל מקרה את התנאים המדויקים שרשומים בצו סיווג מבוטחים.

 

תביעה לדמי אבטלה לפי צו סיווג מבוטחים

המוסד לביטוח לאומי משלם את דמי האבטלה בשלב זה לעצמאים אלה לפי בסיס ההכנסה ששימש לחישוב המקדמות שלהם בשנת 2019, ומונע קיזוז של ההכנסות כעצמאי מדמי האבטלה.


נמסר מהביטוח הלאומי כי לקראת קבלת השומות של שנת 2020 (בשנת 2021), המוסד לביטוח לאומי יבנה תהליך מיוחד של בירור ההפרשים (לתשלום או להחזר): הפרשי דמי ביטוח, הפרשי דמי אבטלה וניכוי ההכנסות בתקופת האבטלה מדמי האבטלה.

לא יהיה קיזוז מדמי אבטלה אם העצמאי אינו עוסק במשלח ידו בתקופת המשבר, וסגר את התיק העצמאי שלו בביטוח הלאומי לכל תקופת הזכאות לדמי האבטלה.

לשכת רואי חשבון פנתה לביטוח הלאומי בבקשה ליצור מנגנון מיוחד ופשוט של פיצול ההכנסה השנתית של העצמאי בשנת 2020 (הכוונה לעובד עצמאי שלא סגר את התיק העצמאי בתקופת המשבר), לשני חלקים (לתקופת המשבר ולתקופה רגילה), כדי שההכנסות שמחושבות לפי בסיס שנתי לא יקזזו את כל דמי האבטלה של אותו עצמאי, כמו שאמור להיות לפי חוק הביטוח הלאומי.  

הביטוח הלאומי פרסם באתר האינטרנט הוראות מיוחדות למורי הדרך, למרצים, מורים ומדריכים וגם לאמנים, בדבר הזכאות שלהם לקבל דמי אבטלה בשל משבר הקורונה על פי הצו. הוראות אלה מתאימות לכל העצמאים שכלולים בצו סיווג מבוטחים כשכירים והכנסתם נפגעה.

חשוב להדגיש בתביעה של העצמאי לדמי אבטלה: ברישום בתביעה של "תחום עיסוק עיקרי של מקום העבודה", יש לציין את העיסוק ולהוסיף שהעיסוק הוא לפי צו סיווג מבוטחים.  כל תביעה שלא יהיה מצויין בה שהיא לפי הצו - הטיפול בה עלול להתעכב.

 

אחריות המעסיק לפי הצו

מי שמשלם תשלומים לנותן שירות, חייב לבחון אם מתקיימים בינו לבין נותן השירות יחסי עובד ומעסיק לפי חוקי העבודה. רק אם לא מתקיימים יחסי עובד ומעסיק, המשלם חייב לבחון אם תנאי העבודה מחייבים אותו לנכות מנותני השירות האלה דמי ביטוח כעובדים שכירים ולדווח עליהם למוסד לביטוח לאומי, בהתאם לצו סיווג מבוטחים.

בימים רגילים, אי קיום האמור בתוספת הראשונה של הצו זהה למצב שבו מעסיק לא דיווח ולא שילם דמי ביטוח בעבור העובד, וחלות על המעסיק כל הסנקציות הקבועות בחוק.

המוסד לביטול לאומי פרסם באתר שלו שלאחר שעצמאי שזכאי לדעתו לדמי אבטלה לפי צו סיווג מבוטחים יפנה למוסד לביטוח לאומי, המוסד ישלם לו מקדמה (כאמור לעיל , לפי הבסיס של המקדמות כעצמאי לשנת 2019) ויחזור למעסיק כדי לבדוק את המעמד וכדי לגבות מהמעסיק את דמי הביטוח, כחוק.

נציגי לשכת רואי חשבון פנו למוסד לביטוח לאומי (גם במסגרת ועדת העבודה והרווחה של הכנסת) בבקשה לבחון באופן הוגן את הדרישה לתשלום דמי הביטוח מהמעסיקים (שלא קרסו מהמשבר) בגין עצמאים שכלולים בצו ושילמו את דמי הביטוח כחוק כ"עובדים עצמאים" לפני התחלת המשבר, ולמנוע דרישת החזרים של העצמאים מהמוסד לביטוח לאומי והתחשבנות בין העובד למעסיק בגין דמי הביטוח.

המוסד לביטוח לאומי מסר כי לבקשת הלשכה, אחד המסלולים שנבחנים בימים אלה, לפנים משורת הדין, הוא לדרוש מהמעסיקים שלא דיווחו כדין רק את ההפרש בין שיעורי דמי הביטוח של עובד שכיר ומעסיק ביחד, לבין שיעורי דמי הביטוח של עובד עצמאי.

 

 

קישור לצו סיווג מבוטחים, לפרסומים של הביטוח הלאומי ולטופס תביעה לדמי אבטלה:

 

לקריאת צו הביטוח הלאומי סיווג מבוטחים וקביעת מעבידים, תשל”ב-1972  לחצו כאן

לקריאת הנחיות לקבלת דמי אבטלה למורי דרך בעקבות הקורונה  לחצו כאן

להנחיות לקבלת דמי אבטלה לאמנים   לחצו כאן

להנחיות לקבלת דמי אבטלה למרצים, מדריכים ומורים   לחצו כאן

הגשת תביעה לתשלום דמי אבטלה- בטופס מקוון  לחצו כאן

 

 

הוסף למועדפים
קישור למאמר: http://www.ralc.co.il/מאמר-5489-תשלום-דמי-אבטלה-לפרילנסרים-עקב-נגיף-הקורונה.aspx

© כל הזכויות שמורות