ralc.co.il

true

תכנוני מס שיתנו החזרי מס לבני זוג עקב הקורונה

רמי אריה, עו"ד רו"ח

 |  09.12.2020


תכנוני מס שיתנו החזרי מס לבני זוג בשנת הקורונה

רמי אריה  עו"ד רו"ח

רשות המיסים צפויה להחזיר החזרי מס גבוהים לעצמאים ושכירים, אשר ישכילו לעשות תכנוני מס חכמים לגבי הכנסותיהם בשנת 2020, תוך ניצול המשבר הכלכלי של הקורונה, כדי לקבל החזרי מס משמעותיים, הפעם בדגש על תכנוני מס בין הכנסות והפסדים של בני זוג, כגון, ב- 12  המקרים הבאים:

  1. שכירים שיצאו לחל"ת החל מחודש מרץ או אפריל בשנת 2020, צפויים לקבל החזרי מס הכנסה שהם שילמו בגין שכרם בחודשים
    הראשונים של השנה, עד שיצאו לחל"ת, עקב העובדה שדמי האבטלה שקיבלו נמוכים משמעותית משכרם הרגיל.

  2. שכירים שחזרו לעבודה לאחר תקופה של חל"ת, זכאים לתאום מס על בסיס נצבר שנתי, כך שמס ההכנסה יחושב לפי הכנסתם החודשית הממוצעת כולל דמי האבטלה הנמוכים יותר משכרם, ולא לפי שכרם המעודכן שחזר לגובהו בתחילת השנה.

  3. עצמאים ששילמו מקדמות מס בתחילת 2020, ולאחר מכן הכנסותיהם ירדו, זכאים להחזר המס של המקדמות ששילמו, אותן אפשר לקבל עוד לפני המועד להגשת הדו"ח השנתי על הכנסותיהם, לפי בקשה שתוגש לפקיד השומה בהתאם להוראה מיוחדת שהוצאה לעניין זה לעצמאים.

  4. בני זוג שלאחד מהם היו הפסדים מהעסק עקב הקורונה, והשני שכיר המקבל משכורת, זכאים לעשות חישוב מס מאוחד בגין הכנסותיהם, לקזז את ההפסדים מעסק האחד, מההכנסות מהמשכורת של בן הזוג השני – ולקבל החזר מס הכנסה ששולם בגין המשכורות.

  5. כך שכיר הזכאי לקבל בונוסים או עמלות, כדאי לו לקבל אותם כבר בדצמבר 2020, כדי שיוכל לקזז כנגדם את ההפסדים העסקיים שיש לו, או לבן זוגו, בחישוב מאוחד ולחסוך מס ניכר בגינם.

  6. הזכות לקיזוז הפסדים עסקיים שנוצרו בתא המשפחתי, היא גם כנגד כל ההכנסות שיש לאותם בני זוג, לא רק ממשכורות, אלא גם מהכנסות מדמי שכירות, הכנסות מריבית, דיבידנדים, ואפילו מפריסת פיצויי פרישה שקיבל אחד מבני הזוג.

  7. קיזוז הפסדים עסקיים יכול להיות גם כנגד רווחי הון, כגון ממכירת עסק, מכירת ניירות ערך, או ממכירת נכסים, לרבות משבח שנוצר ממכירת נדל"ן ודירות מגורים חייבות במס.

  8. הפסדים ממכירת נכסים, אפילו אם נמכרו על ידי כונס נכסים, ניתן לקיזוז כנגד רווחי הון ממכירת נכסים או משבח מקרקעין.

  9. אף הפסד ממכירת נדל"ן, ניתן לקיזוז משבח ממכירת נדל"ן אחר, או מרווחי הון מכל הסוגים שהוזכרו לעיל.

  10. לפעמים דווקא לא כדאי לקזז הפסדים עסקיים כנגד הכנסות שחייבות במס מוגבל, כגון: מהכנסות מהשכרה למגורים שניתן לשלם מס במסלול 10% בלבד, ויש לבחון בכל מקרה לגופו את כדאיות ההחזר. נציין רק שבמקרים מסוימים חייבים לעשות את הקיזוז.

  11. אף בחישוב מאוחד בו רוצים לקזז הפסדים עסקיים של בן זוג אחד מהכנסות ממשכורת או הכנסות אחרות של בן הזוג השני, או מהכנסות אחרות של התא המשפחתי, מוצע לבדוק אם הקיזוז כדאי, היות ובחישוב מאוחד לא ניתן לקבל נקודות זיכוי מס בגין ילדים, כך שיש בצידו גם יתרונות וגם חסרונות. אין חובה לדרוש את החישוב המאוחד, אם נזקו יעלה על תועלתו. כדאי לעשות בדיקות כאלו עוד לפני סוף שנת המס 2020.

  12. תכנוני מס אלו חלים גם לגבי בעלי שליטה בחברות היכולים למשוך בונוסים, או אפילו דיבידנדים לפני סוף שנת המס 2020, אם יש להם הפסדים עסקיים מעסק אחר, או מחברה משפחתית או מחברה בית, או מעסק של בן הזוג שלהם, ולחסוך בכך מס משמעותי, בכפוף לבדיקת הכדאיות כמובן. 


חלק מתכנוני המס האמורים לעיל כדאי לבצע עוד לפני תום שנת המס 2020, כדי לקבל זיכוי של החזרי המס גם ללא צורך בהגשת דו"ח להחזר מס שיטופל רק בעוד כמה חודשים טובים וכדי לקבל החזר מס מירבי. כמו כל תכנון מס, כדאי לערוך בדיקה מראש כדי לוודא כי נכון לבקש את ההחזר והוא לא יצור דווקא חבות המס. 

הוסף למועדפים
קישור למאמר: http://www.ralc.co.il/מאמר-5587-תכנוני-מס-שיתנו-החזרי-מס-לבני-זוג-עקב-הקורונה.aspx

© כל הזכויות שמורות