ralc.co.il

true

מכוני כושר וסטודיו זכאים למענקי קורונה

רמי אריה, עו"ד ורו"ח

 |  23.01.2021

מכוני כושר וסטודיו וכל מי שלא נתן שירות בפועל זכאים למענקי הקורונה   


רמי אריה, עו"ד ורו"ח


ניתן לסתור את העמדה לפיה למכוני כושר, סטודיו ועסקים אחרים, שלא נתנו שירותים ללקוחות בפועל, עקב הקורונה, אך גבו את התשלומים מהם, כשבצד הגבייה נתנו הבטחה למתן השירות במועד מאוחר יותר, לא מגיע מענקי קורונה. לדעתנו בהחלט מגיעים להם מענקי הקורונה לא רק בגלל ההיגיון ותכלית החקיקה בנושא, אלא, גם לפי עמדת רשות המיסים עצמה במקרים דומים ולפי חוק המענקים.


עמדתנו זו מתייחסת למכוני כושר וספורט, ולכל עסק שלא נתן שירות בפועל עקב הקורונה, אך נתן הבטחה ללקוחותיו כי תמורת המשך גביית תשלומי המנויים מהם, הוא ייתן להם את השירות כאשר ניתן יהיה לעשות זאת, בבוא יום סיום משבר הקורונה.


כך לפי תכלית חוק המענקים שנועדה לתת פיצויים לעסקים אשר ניזוקו עקב משבר הקורונה. כאשר ברור כי הנזק עקב אי פתיחת מכוני הכושר, יידחה בגלל הגבייה כרגע, לתקופה בה אותם מכוני כושר ייאלצו לתת שירות ללא תשלום נוסף ללקוחותיהם. דהיינו: שיטת הגבייה כיום אינה מונעת מהם את הנזק לאותם עסקים, אלא רק דוחה אותו.


כך גם לפי עמדת רשות המיסים עצמה, כפי שקיבלה ביטוי במספר רב של פסקי דין בנושא מענק פיצויים לניזוקי מס רכוש וקרן הפיצויים, ואף בהחלטות שניתנו לגבי חוק מענקי הקורונה, לפיה במקרים שהנוסחה שנקבעה בחוק אינה משקפת נכון את הפיצוי המגיע לעסק, עקב משבר הקורונה, ניתן למנוע מהעסק את הפיצוי בכלל, או לתת לו פיצוי חלקי שאינו תואם את הנוסחה שבחוק, אלא ניתן ליצור נוסחה חדשה שמתאימה לנסיבות של אותו עסק.


נפנה לדוגמה להחלטת ועדת הערר בעניין חברת מדיטרניין (ערר 100/16, פי.אר.אס מדיטרניין בע"מ נ' מנהל מס רכוש וקרן פיצויים, ניתן ביום 19.7.2020), ראו מאמרנו בעניין גמישות וסטייה מנוסחאות חישוב מענק הקורונה.


בסעיף 10 לאותה החלטה של ועדת הערר, מתוארת עמדת רשות המיסים לגבי אופן חישוב סכום העסקאות החייבות. רשות המיסים קבעה כי חשבונית מס בסכום של 828,911 ₪ הוסטה ממחזור אוגוסט 2014 למחזור ספטמבר 2014. רשות המיסים ערכה "עדכון" במחזורי העוררת, בטרם הציבה את הנתונים בנוסחה בהתאם לתקנות הפיצוי. ה-"עדכון" כלל העברת סכום החשבונית שבמחלוקת ממחזור ספטמבר למחזור אוגוסט 2014 וחישוב הפיצוי בהתאם.


ועדת הערר קיבלה את עמדת רשות המיסים וקבעה כי אכן, רשות המיסים הייתה רשאית להסיט הכנסה מהחודש שבו דווחה לחודש שאליו היא מתייחסת.


ולא סגי בכך, גם עיון בלשון חוק מענק הקורונה מעלה כי הגדרת "מחזור עסקאות" לצורך חישוב הנוסחה, הוא בהתאם להגדרת מונח זה בחוק מע"מ. אך עיון בחוק מע"מ מעלה כי הגדרת מונח זה בחוק מתייחסת רק למחזור העסקאות השנתי ולא לדיווח התקופתי.


בנוסף, כאשר אנו בוחנים את המונח "מחזור עסקאות", עלינו לפנות למונח הבסיסי שממנו הוא נובע – הגדרת "עסקה" בסעיף 1 לחוק.


עיון בחלופה (1) להגדרת "עסקה" בחוק, מעלה כי "עסקה" היא "מכירת נכס או מתן שירות בידי עוסק במהלך עסקו"  


ומה קורה כאשר העוסק  - לא נתן שירות ?


בענייננו, מכוני הכושר גבו תקבולים מהלקוחות שלהם – אך לא נתנו להם שירות, בגלל סגירת העסק לפי הוראות הממשלה ומשרד הבריאות עקב הקורונה.


במקרה כזה, אין עסקה של מתן שירות, לכל היותר יש גבייה של מקדמה על חשבון שירות שיינתן בעתיד, במועד לא ידוע, בעת שמשבר הקורונה יסתיים.


המקטרגים על עמדה זו יטענו, כי לפי סעיף 24 לחוק מע"מ, עצם הגבייה יוצרת חיוב במס במתן שירות, על בסיס מזומן.


וחזרנו לשאלה – האם אכן ניתן שירות ? ואם לא ניתן שירות – אלא ניתנה רק הבטחה לשירות, הרי בעצם מדובר רק ב-"פיקדון" עליו תחול הוראת תקנה 5 לתקנות מע"מ.


לנו נראה, על בסיס תכלית החקיקה, עמדת רשות המיסים כפי שתוארה לעיל במקרים דומים אחרים ולשון החוק, כי מקום שלא ניתן שירות, אין עסקה, ואין גם חובת דיווח. במקרה כזה, יש לנטרל את התקבולים שהתקבלו בתקופה שאותם מכוני כושר לא נתנו שירות ממחזור העסקאות, בעת הצבת הנתונים בנוסחה לתחשיב הפיצוי.


לכן, כדאי גם למכוני כושר, סטודיו ולכל העסקים שלא נתנו שירות עקב משבר הקורונה, להגיש תביעות לפיצוי בגין נזקי הקורונה או להגיש השגות אם קיבלו החלטות הדוחות את התביעות. נקווה כי תוך דיון וליבון באמור במאמר זה לעיל, בתביעות שיוגשו ובהשגות – תוציא רשות המיסים הנחייה ברורה המרחיבה ומאפשרת פיצוי גם במקרים אלו, גם לפי הדין וגם לפי הצדק.


יממה לאחר שנכתב ופורסם מאמר זה, פורסמה הנחיה חדשה של רשות המיסים המאמצת את האמור במאמר זה לעיל, ומאפשרת למכוני כושר להגיש תביעות לפיצוי גם בגין מנויים ששילמו ולא ניתן להם השירות עקב סגירת המכונים. ההנחייה מאפשרת גם הגשת תביעות רטרואקטיבית תוך תיקון מחזור העסקאות של העוסק והפחתת עסקאות עם מנויים שלא קיבלו שירות על ידי פנייה לדוא"ל  [email protected] .


אנו מברכים כמובן על ההנחיה, אך מצרים על כך שהיא פורסמה רק עתה, כל כך הרבה חודשים לאחר שהחל משבר הכלכלי עקב הקורונה, ועל כך שהיא לא רחבה וגורפת לענפי שירות אחרים שגם הם זכאים בדיוק לאותה הטבה של תחשיב הנוסחה, כמפורט לעיל.


ובכלל על כך, שאין הנחייה רחבה יותר לכל אותם ניזוקים שהנוסחה היבשה בחוק אינם מתאימה לגביהם – למרות שכאמור הם בהחלט זכאים לגמישות בנוסחה זו, כדי לקבל את הפיצוי האמיתי עקב הנזק שנגרם להם עקב הקורונה. לפי הדין גם הם זכאים לגמישות בנוסחה כדי לקבל את הפיצוי הנכון המגיע להם.        


הוסף למועדפים
קישור למאמר: http://www.ralc.co.il/מאמר-5617-מכוני-כושר-וסטודיו-זכאים-למענקי-קורונה.aspx

© כל הזכויות שמורות