ralc.co.il

true

בשעה טובה – בוטל ההיטל על העסקת עובדים זרים

רמי אריה, עו"ד רו"ח

 |  03.02.2022

בשעה טובה – בוטל ההיטל על העסקת עובדים זרים

רמי אריה, עו"ד רו"ח

 

סוף סוף בוטל ההיטל על השכר ששולם לעובדים זרים, אשר יצר תוספת מיסוי כבדה בשיעורים של 10%-20% על המעסיקים שלהם. וזאת רטרואקטיבית מיום 1.1.2022. אלפי מעסיקים בישראל התלויים בעבודתם של העובדים הזרים המוכנים לעבוד בעבודות שישראלים אינם ששים לעבוד בהן, יהיו פטורים מעתה מתשלום ההיטל בגין עובדים אלו.

היטל עובדים זרים נקבע בשנת 2014 במטרה לצמצם את כדאיות העסקתם של עובדים זרים במשק הישראלי ולעודד העסקת ישראלים במקומם. זאת במסגרת פרק י' לחוק התוכנית להבראת כלכלת ישראל (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב והמדיניות הכלכלית לשנות הכספים 2003 ו-2004), התשס"ג-2003. נקבע בו, כי מעסיק של "עובד זר" מחויב לשלם לרשות המיסים היטל בשיעור של עד 20% בגין הכנסתו של העובד הזר, בהתאם לענף אשר בו מועסק העובד.

הוראות ההיטל חלו לגבי "עובד זר", למעט עובדים זרים בתחום מתן טיפול סיעודי, עיתונאים זרים וספורטאים זרים.

במסגרת הוראת שעה, מיום 1.1.2016 ועד ליום 31.12.2022, ניתן פטור מתשלום ההיטל על העסקת עובדים זרים בענף החקלאות. כך שלעת הזו, הענפים העיקריים אשר הושפעו מההיטל היו ענף המסעדנות לגביו חל היטל מלא בשיעור של 20%, וענף הבנייה לגביו חל היטל מופחת בשיעור של 15%.

אי אפשר לא להזכיר, כי תשלום ההיטל יצר מחלוקות רבות מספור, בין המעסיקים לבין רשות המיסים והליכים משפטיים רבים שהעסיקו את בתי המשפט עד היום וכנראה עוד בשנים הבאות, בהקשר לחיובי ההיטל עד ליום 31.12.2021.

אפילו בית המשפט העליון נדרש לסוגיית תשלומי ההיטל ונתן לא מעט פסיקות בעניין, כאשר הידועה בהם הייתה בעניין שלמה סעד (ע"א 4946/16, שלמה סעד נ' פקיד שומה אשקלון, ניתן ביום 12.9.2017) בו קבע בית המשפט העליון כי תחולת חוק ההיטל על מסתננים מצויה ב-"עמימות מצבית", אך למרות זו חייב את המעסיקים עובדים אלו בתשלום ההיטל, הגם שבפועל הם הפכו לתושבי מדינת ישראל לכל דבר וכבר לא היו לעובדים זרים, היות והם שהו ושוהים בישראל בדרך קבע וכל מרכז חייהם בישראל במשך שנים ארוכות. 

והנה סוף סוף נעשה מעשה, וביום 2.2.2022 פורסם ברשומות חוק  התוכנית  להבראת  כלכלת  ישראל ) תיקוני  חקיקה  להשגת  יעדי  התקציב  והמדיניות  הכלכלית לשנות  הכספים 2003 ו-2004) (תיקון מס' 20), התשפ"ב – 2022, במסגרתו בוטל  פרק י' אשר עסק בהיטל על העסקת עובדים זרים.

המשמעות היא כי מעסיקיהם של העובדים הזרים, בעיקר בענף המסעדנות ובענף הבנייה, אשר שילמו עד היום לרשות המיסים היטל בגין העסקת עובדיהם, לא יהיו חייבים עוד בתשלום היטל כבד זה.

תחילתן של הוראות התיקון לחוק היא רטרואקטיבית, החל מיום 1.1.2022, והן יחולו על הכנסה של עובד זר שהופקה או נצמחה מיום זה ואילך.

מדובר בבשורה של ממש לעסקים רבים, אשר נקלעו לקשיים רבים לאור חיובם בהיטל בגין העסקת עובדים זרים, במיוחד לאור הקשיים אשר התווספו מפרוץ מגפת הקורונה.

ראוי כי רשות המיסים תביא בחשבון את ביטול ההיטל ותיצור מנגנון לביטול שומות שיצאו בגין ההיטל בעבר בדרך זו או אחרת.

 

לצפייה בתיקון חוק עובדים זרים – לחץ כאן

 

 

 

הוסף למועדפים
קישור למאמר: http://www.ralc.co.il/מאמר-5828-בשעה-טובה-בוטל-ההיטל-על-העסקת-עובדים-זרים.aspx

© כל הזכויות שמורות