• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםגילוי מרצוןגילוי מרצון על מזומנים טרם כניסת מגבלות לתוקף

גילוי מרצון על מזומנים טרם כניסת מגבלות לתוקף

רמי אריה, עו"ד רו"ח

 |  07.02.2023

לעשות גילוי מרצון לפני כניסת המגבלות
על החזקת מזומן לתוקף

רמי אריה, עו"ד רו"ח

 

איסור להחזיק בסכום מזומן העולה על 200,000 ₪ אשר יהווה עבירה פלילית, וכן חובת דיווח לרשות המסים על מי שיחזיק במזומן בסכום העולה על 50,000 ₪. כך לפי טיוטת חוק ההסדרים לשנים 2023-2024. זאת, כחלק ממלחמה בהון השחור. מי שאיסורים אלו נוגעים לגביו כדאי לעשות גילוי מרצון בפני רשות המיסים בטרם כניסת הוראות אלו לתוקף.

החוק לצמצום השימוש במזומן משנת 2018, מחייב כל אדם במדינת ישראל לא לשלם במזומנים עבור עסקאות, אלא עד הסכומים המרביים אשר נקבעו בחוק, בכפוף לחריגים.

נציין, כי מיום 1.8.2022 הופחתו הסכומים המותרים בשימוש במזומנים ושיקים. כך, הסכום המירבי אשר יותר לתשלום לעוסק עומד על 6,000 ₪, ובין אנשים פרטיים על סך של 15,000 ₪ (למעט ברכישת רכב ע"י אדם פרטי בו התקרה עומדת על סך של 50,000 ₪).

כעת, בהתאם לטיוטת חוק ההסדרים, מוצע לתקן את החוק כך שיחולו הגבלות על יחידים ועוסקים גם בקשר להחזקת מזומנים וכן הרחבת חובת הדיווח בגין החזקת מזומן, בין היתר, כדלקמן:

1.    מוצע לקבוע מגבלה על החזקת מזומן מעל סכום של 200,000 ₪, כך שהחזקת כסף מזומן בסכום הגבוה מסכום זה תהווה עבירה פלילית.

ההנחה היא כי החזקת סכום גבוה יותר עשויה להוות פוטנציאל לפעילות פשיעה ויתכן והיא מצביעה על שימוש לא לגיטימי במזומן זה, ומאידך הגבלות על החזקה של סכום גבוה מזה לא צפויות להכביד על מי שכוונתו להשתמש במזומן בצורה נורמטיבית.

2. בשל העובדה שלא ניתן לנטר את מקור המזומן ותנועתו עד לרגע בו נמצא לראשונה, ועל מנת לתת שהות לגורמי האכיפה לבחון אם בכספים שהוחזקו מעל הסכום המותר בהחזקה נעברה עבירה או אם יש לערוך לגביהם שומת מס, מוצע לאפשר תפיסה ראשונית של סכום המזומן שיוחזק בניגוד למגבלות שנקבעו לתקופה של 60 יום.

לאחר שיקבע אם נעברה עבירה בכספים או אם יש לשום אותם, יוחלט מהו הסכום שיש להחזיק עד סיום ההליכים לצורך כך.

בנוסף להגבלה על יחידים, מוצע להגביל החזקת סכום מזומן זהה ע"י עוסקים. ע"פ דברי ההסבר, מתן פטור לעוסקים תיצור לקונה בחקיקה ועלולה לגרום ליחידים בעלי מזומן להירשם כעוסקים רק כדי לצאת מתחולת החוק.

עם זאת, היות שבמהלך פעילותם העסקית השוטפת עוסקים מחזיקים מזומן, מוצע לערוך אבחנה באופן הבא:

1.    לגבי עוסק בעל מחזור עסקים נמוך מ-15 מיליון ₪ - אין זה סביר כי יצבור במהלך פעילות עסקית שוטפת של מספר ימים מלאי מזומנים בסך 200,000 ₪, לכן המגבלה תחול גם לגביו.

2.    עוסק שמחזור עסקאותיו עולה על 15 מיליון ₪ - יהיה רשאי להחזיק מזומן העולה על סכום המגבלה אם סכום המזומן התקבל בשבעת ימי העסקים האחרונים, זאת במטרה לאפשר פעילות שוטפת של העסקים.

באשר למי שמחזיק סכומי מזומן ערב תחילת ההסדר , ולא עלה בידו להפקידו בחשבון בנק, מוצע לקבוע הוראות מעבר אשר יאפשרו במשך תקופה של ארבע שנים להחזיק במזומן מעל הסכום המותר בהחזקה תוך הפחתת הסכום בשיעור של 25% בכל שנה, כך שבסיום תקופת המעבר, לא יוותר בידי המחזיק סכום האסור בהחזקה.

בנוסף למגבלות על החזקת מזומן בסכומים גבוהים, מוצע להטיל חובת דיווח על החזקת מזומן בסכומים בין 50,000 ₪ ל- 200,0000 ₪. זאת, בדומה לסכום שעוגן בצו איסור הלבנת הון, אשר בו נקבעה חובת דיווח על תאגיד בנקאי שבוצעה בו פעולה במזומן מעל 50,000 ₪.

אנו מציעים לאלו המחזיקים מזומנים בסכום העולה על 200,000 ₪ וקיים ספק בדבר מקורם של המזומנים, לפנות בהקדם להליך גילוי מרצון, על ידי דיווח לרשות המיסים, ובכך להימנע מתפיסת כספים אלו בעתיד. לפרטים נוספים.

 

 

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני
לא רשומים אירועים לחודש יולי