• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

דף הביתמדורים מקצועייםיועץ מסתביעות רשלנות כנגד רואי חשבון ועורכי דין

תביעות רשלנות כנגד רואי חשבון ועורכי דין

רמי אריה, עו"ד רו"ח

 |  20.08.2023

תביעות רשלנות כנגד רואי חשבון ועורכי דין

רמי אריה, עו"ד רו"ח

נראה כי בתי המשפט החלו לנקוט ביד מחמירה יותר כנגד רואי חשבון ועורכי דין אשר נתבעים על ידי הלקוחות שלהם בגין נזקים שנגרמו לכאורה עקב רשלנותם. לכן, ייעשו אלו בחוכמה ככל שייזהרו ויקפידו לפעול בזהירות ראויה ואף יפנו לקבלת חוות דעת ממומחה במקרים מורכבים. בעיקר בענייני חבויות מיסוי וזכויות של הלקוח.

בהמ"ש העליון, תוך הפנייה לפסיקה רלבנטית בהקשר לרשלנות רואי חשבון ועורכי דין, קובע כי על המייצגים ליזום ולהעלות את נושא הזכויות המגיעות ללקוחותיהם ביוזמתם ולוודא כי הלקוח מודע לחובותיו וזכויותיו. יש להביא בחשבון כי ברוב המקרים הלקוח הוא בבחינת מי שאינו יודע לשאול, וכאשר הוא פונה למייצג, חובה על המייצג לייעץ לו ולטפל בענייניו, או למצער להבהיר ללקוח כיצד עליו להתנהל מול הרשויות ואת החלופות והסיכונים העלולים לחול בענייננו.

כך ביום 9.8.2023 בעניין דרדור (ע"א 7406/22, בינימין דרדור נ' שלמה לוי, ניתן ביום 9.8.2023) קבע בהמ"ש העליון כי לרואה החשבון הנתבע הייתה רשלנות כלפי לקוחו כאשר לא פתח לו תיק עצמאי בביטוח לאומי ולכן דרדור לא היה מבוטח לעניין תאונות עבודה.

בחודש מאי פתח דרדור תיקים במס הכנסה ומע"מ כעוסק עצמאי ובחודש יוני 2013 הוא פנה לרואה החשבון שלו וביקש ממנו לטפל בהנהלת החשבונות של עסקו החדש. חודשיים לאחר מכן, בחודש אוגוסט 2013 נפגע דרדור במהלך עבודתו כמתקין מזגנים. מיד לאחר התאונה הוגש לביטוח לאומי דין וחשבון רב שנתי לרישומו של דרדור כעצמאי. אלא שהמוסד לביטוח לאומי טען כי דרדור לא נרשם כעצמאי במועד הפגיעה ולכן לא מגיעות לו הזכויות ובקצבאות המגיעות לפי החוק לנפגעי תאונות עבודה, ואישר לדרדור קצבת נכות בלבד.

הפרש התשלומים בין הזכויות לנפגעי עבודה לבין קצבת הנכות עמד על סך של 3.2 מיליון ₪.

דרדור הגיש תביעה לרשלנות כנגד רואה החשבון שלו אשר נדחתה על ידי בהמ"ש המחוזי, אך בערעור שהגיש דרדור לבהמ"ש העליון נקבע כי למרות שדרדור פתח את תיקיו במס הכנסה ומע"מ בעצמו, עדיין היה לרואה חשבון אחריות לפתוח תיק ללקוחותיו גם בביטוח לאומי. חובתו של רואה החשבון הייתה ליזום ולעשות בירור עם לקוחו ולאחר שהיה מגלה כי הוא טרם פתח לעצמו תיק כעצמאי לטפל בכך בהקדם, או לפחות להבהיר ללקוח את המשמעויות של אי פתיחת התיק.

בהמ"ש היפנה לפסקי דין רבים בעניין רואי חשבון ובעניין עורכי דין בהם התקבלו תביעות רשלנות כנגד העוסקים במקצועות אלו, קיבל את הערעור וקבע כי התיק יוחזר לבהמ"ש המחוזי לקביעת גובה הנזק שנגרם לדרדור.

נציין, כי מרבית תביעות הרשלנות כנגד עורכי דין ורואי חשבון הן בגין רשלנות בתחום המיסוי. כגון: טעויות בהבנת הדין, הצגת תחשיבי מס לא נכונים ללקוח, דיווחים לקויים ועוד.

עם זאת חשוב לציין כי בתי המשפט דחו תביעות לרשלנות כאשר היה מדובר בטענות לרשלנות עקב הפעלת שיקול דעת לא נכון או בחירת חלופות ייעוץ וטיפול בלקוח אשר לא בהכרח היטיבו עם הלקוח בסופו של יום. כך שלא בהכרח יתקבלו טענות להתרשלותם של המייצגים.

לפיכך, על מייצגים כמו עורכי דין ורואי חשבון לפעול במשנה זהירות בייעוץ ובייצוג את לקוחותיהם בדגש על דיני המיסוי וככל שיש ספק בייעוץ זה או אחר כדאי לפנות למומחה מס כדי לקבל ממנו ייעוץ וחוות דעת רלבנטית. כל מקרה לגופו.

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני