• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמס הכנסהמאמרים - מס הכנסהמועד ההתיישנות על החלטה בהשגה

מועד ההתיישנות על החלטה בהשגה

28.04.2007

(מיסים ועסקים בע"מ)

מועד ההתיישנות על החלטה בהשגה

תקציר עא 5954/04 ועא 1857/05 שומה ירושלים 1 נ' משה סמי ואיקאפוד בע"מ, ניתן ביום 22.4.07

תחום: מס הכנסה

נושא: מועד ההתיישנות על החלטה בהשגה

עובדות:

1. בתיק משה סמי הוצא צו לשנת המס 1997 ובתיק איקאפוד בע"מ הוצאו צווים לשנים 1997-2001. על הצווים הגישו הנישומים ערעור לבית המשפט המחוזי, בית המשפט המחוזי קיבל את הערעור בשני המקרים וקבע כי יש לבטל את הצווים אשר הוצאו, מכאן ערעור פקיד השומה לעליון.

2. טענות הנישומים בערעור לעליון הייתה כי בכדי לעמוד בתנאי סעיף 152 (ג) לפקודת מס הכנסה, משמעות הביטוי "השתמש פקיד השומה בסמכויותיו", היא כי אין די בקביעת המס בצו שבכתב אלא צריך להוציא את הצו לנישום בתוך שנה מיום הגשת ההשגה. היות ולא יצא הצו לנישום בתוך מסגרת הזמן שנקבעה הרי ההשגות נתקבלו במלואן.

3. פקיד השומה ערער על החלטת בהמ"ש המחוזי בירושלים, אשר פסק כי מכיוון והחלטת פקיד השומה נחתמה והוצאה לאחר תום השנה מאז שהוגשה ההשגה, הרי דין ההשגה להתקבל ודין הצווים שהוציא פקיד השומה להתבטל.

4. פקיד השומה סמך את ערעורו על הלכת ביר (ע"א 568/78 פ"ש נ' ביר בע"מ) שקבעה, כי משעה שקבע הפקיד את המס בצו שבכתב, נפסק "מירוץ הזמנים" ורואים את ההשגות כאילו נדחו, מבלי כל קשר להמשך קורותיו של הצו - בין אם הומצא לנישום באופן מיידי או שנשאר אצל הפקיד ללא ידיעת איש זולתו.

5. נזכיר, כי בעקבות תיקון 134 לפקודת מס הכנסה, בתוקף מהדוחות המוגשים לשנות המס 2002 ואילך, מועד קבלת ההחלטה בהשגה על ידי פקיד השומה, תוקן לתקופות ההתיישנות לפי סעיף 145 לפקודה או שנה מיום הגשת ההשגה, כמאוחר ביניהם.

הפסיקה:

1. בית המשפט העליון קבע כי המונח "השתמש פקיד השומה בסמכויותיו" שבסעיף 152(ג) הינו להגביל את משך הזמן העומד לרשותו של הפקיד בו עליו להחליט בהשגה.

2. פקיד השומה חייב לקבל החלטה לקבל או שלא לקבל את ההשגות בתוך שנה מיום הגשת ההשגה. אם אין הפקיד רוצה שיראו בהשגות כאילו התקבלו, עליו להגיע להסכם עם הנישום או להשתמש בסמכותו ולעשות צו, הכול בתוך שנה מיום הגשת ההשגה.

3. יש לתת פרשנות רחבה למתן סמכות לפקיד השומה להשתמש במלוא סמכויותיו, באופן שיהיה בה לצמצם את חוסר הוודאות המשפטית בה שרוי האדם בטרם ניתנה בעניינו החלטה. לא ניתן להגשים את מגבלת הזמן בחוק אם הצו יהיה בידיעת פקיד השומה בלבד ולא בידיעת הנישום.

4. מכאן כי חובה על פקיד השומה לקבל את ההחלטה בהשגה ולהוציא אותה לנישום המשיג בתוך שנה מיום הגשת ההשגה. תאריך ההדפסה של השומה יהווה ראייה למועד הוצאת החלטת פקיד השומה והוא חייב להיעשות בתוך שנה מיום הגשת ההשגה.

5. ההלכה החדשה תחול למפרע על כל מקרה שטרם ניתן בו פס"ד חלוט. דהיינו, היא תחול לגבי כל מחלוקת בדבר מועד ההתיישנות של קבלת החלטה בהשגה והוצאתה לנישום לא יאוחר מתום שנה מאז הגשת ההשגה.

6. תוצאת הערעור: בעניין משה סמי הערעור התקבל מאחר והייתה קיימת לפקיד השומה הארכת מועדים כאמור בסעיף 130(ד) (2) לפקודה. בעניין איקאפוד הערעור נדחה מאחר ופקיד השומה לא עמד בתקופת השנה כאמור בסעיף 152 לפקודה בטרם תיקון 134.

ניתן ביום 22.4.07 בבית המשפט העליון (מיסים ועסקים בע"מ)

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני
לא רשומים אירועים לחודש יולי