• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמס הכנסהמאמרים - מס הכנסהפטור ממס בולים במכירת מניות בחב

פטור ממס בולים במכירת מניות בחב

19.06.2007

פטור ממס בולים במכירת מניות בחב' ציבורית

סיום תחולת חוק מס בולים

רמי אריה עו"ד רו"ח אוריאל בובלי, עו"ד

ביום 13.6.07, ניתן פס"ד בבית המשפט העליון ע"א 6616/04 ברונפמן – אלון בע"מ נ' מדינת ישראל – הממונה על מס הבולים אשר קבע למעשה כי למרות שמס הבולים על מסמכים עתיד להתבטל מיום 1.1.08, למעשה כיום כבר לא ניתן לגבות מס בולים וכדברי בית המשפט "משבוטלה תוספת א' לחוק – שהיוותה להלכה ולמעשה, את חלקו האופרטיווי של החוק – נסתם צינור החמצן של החוק וגבייתו של מס הבולים נפסקה כליל". לטעמנו, קיימת חשיבות נוספת בפס"ד בעצם התערבות בית המשפט העליון בעניינים שבעובדה, ובקביעתו כי לא ניתן לחייב במס בולים כל עסקה להעברת מניות בחברה שאינה פרטית.

תמצית פס"ד

בן חברת ברונפמן - אלון בע"מ (להלן: "המערערת") לבין קו – אופ הריבוע הכחול אגודה לשירותים בע"מ נקשרה עסקה ששווייה 1,300,000,000 ₪, שבה עברו מניות הריבוע הכחול למערערת. יצוין, כי העסקה נקשרה לאחר שהמערערת זכתה במכרז לרכישת מניות חברת הריבוע הכחול ובעקבות זכייתה חתמה על הסכם מכירת אחזקות (להלן: "ההסכם") מול הריבוע הכחול.

בגין העברה זו סבר הממונה על מס הבולים כי המסמך המכונן בעסקה זו חייב במס וע"כ שלח ביום 5.8.03, למערערת חיוב במס בסך 0.4% מסכום העסקה סה"כ 6,347,274 ₪.

המערערת טענה כי ההסכם פטור ממס בולים בשל מספר נימוקים וע"כ ערערה לבית המשפט המחוזי בתל אביב וערעורה נדחה.

עיקר המחלוקת בין הצדדים התמקדה במקור החיוב, האם ההסכם הוא "העברת מניות" של חברה שאינה פרטית כמשמעותה בפקודת החברות כפי האמור בסעיף 11(א) לתוספת ב' לחוק מס בולים או שמה כטענת המדינה מדובר בהסכם ומסמך כללי המוגדרים בסעיף 2(א) ושבמקרה זה לא קיים בגינו סעיף פטור.

לאחר ניתוח הסעיפים ואופי העסקה ובצעד חריג אשר אינו תדיר בבית המשפט העליון, מתערבת כב' השופטת ד. ברלינר בתמיכתם של כב' השופטת א. חיות וכב' השופטת מ. נאור שותפותיה להרכב, בממצאים שבעובדה וקובעת כי טעה בית המשפט המחוזי בניתוח עובדות המקרה. כב' השופט ברלינג ממשיכה וקובעת כי העברת המניות הוסדרה כולה בסעיף 11 על סעיפי המשנה שבו ולא הותירה כל חלק ממנה לסעיף 2(א) הכללי שאינו מתייחס למניות אלא להסכם בכל תחום שהוא.

עוד קבע כב' השופט ברלינר כי מלשון החוק ברור כי כוונת המחוקק הייתה לפטור ממס בולים העברת מניות בחברה ציבורית בכל דרך שהיא וע"כ אין כל חשיבות לדרך ולצורת העברת המניות.

בשולי הדברים נזכיר, כי רק לפני ימים בודדים בבית המשפט המחוזי בחיפה ע"ש 1214/05, אס.גי. אחזקות טקסטיל בע"מ ואח' נ' מדינת ישראל – הממונה על מס הבולים, כב' השופטת ד. קרת מאיר קבעה כי יש לראות הסכם העברת מניות כהסכם החייב במס כדלקמן:

" סעיף 11 לתוספת השנייה, מלמדים על מגמה לפטור רק מסמכים בעלי אופי "טכני", כגון דו"ח הקצאה, שטר מניה למוכ"ז וכיוצא באלה. במקרה הנוכחי, בו נדרש מסמך נוסף לשם העברתו של הקניין– ההוראה בכתב לחברה לרישומים (בין אם ניתנה בפועל ובין אם לא ניתנה) - לא ניתן לקרוא את סעיף הפטור כחל גם על ההסכם הנדון".

לטעמנו פס"ד ברונפמן שניתן פחות משבוע לאחר פס"ד אס.גי מרוקן מכל תוכן את הפס"ד הנ"ל ויש לראות בהסכם העברת מניות בחב' שאינה פרטית, כהסכם הפטור ממס בולים בהתאם לסעיף 11 לתוספת השנייה. זאת ועוד, בימנו כאשר אנו מצויים בימיו האחרונים של חוק מס בולים אין כל מקור לחיוב העברת מניות בחברה ציבורית במס בולים וכהגדרת השופטת ברלינג "נסתם צינור החמצן של החוק וגבייתו של מס בולים נפסקה כליל" .

המחברים הינם ממשרד רמי אריה ושות', עו"ד - וחברי צוות מיסים ועסקים www.ralc.co.il

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני
לא רשומים אירועים לחודש יולי