• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמס הכנסההאם ניתן להגיש דוחות ניכויים מתקנים תוך כדי ניהול הליך פלילי

האם ניתן להגיש דוחות ניכויים מתקנים תוך כדי ניהול הליך פלילי?

25.09.2007

האם ניתן להגיש דוחות ניכויים מתקנים תוך כדי ניהול הליך פלילי?

תקציר פסק דין / רמי אריה עו"ד רו"ח

בית המשפט המחוזי בחיפה, מחק ביום 28.8.2007 את התביעה בתיק א. 1127/05 מיעד שילוח בינלאומי בע"מ נ' פקיד שומה חיפה , אשר ביסודה היה דרישה לקבלת פסק דין הצהרתי בדבר חובתו של פקיד השומה לתקן את רישומי דיווחי דוחות הניכויים על בסיס דוחות ניכויים מתוקנים שהוגשו לו, כדלקמן:

1. בתוך כדי הליך פלילי כנגד החברה ומנהליה בדבר אי העברת תשלומי הניכויים במקור שנוכו משכרם של עובדיה, "גילתה" התובעת, חברת מיעד שילוח בינלאומי (להלן: "החברה"), טעויות בדיווחי הניכויים החודשיים שלה לפקיד השומה, בין היתר, בשל משכורות אשר למעשה לא נמשכו בפועל.

2. החברה שטענה כי דיווחי הניכויים שלה לא היו נכונים עקב העובדה כי המשכורות לא שולמו בפועל לעובדיה, תיקנה את דוחותיה צירפה צ'קים לתשלום ההפרש שנותר לאחר התיקון והגישה אותם לפקיד השומה. פקיד השומה סירב פיזית (מבלי לקבל החלטה לגופו של עניין) לקבל הדוחות המתוקנים והשיבם לחברה יחד עם הצ'קים שצורפו אליהם.

3. החברה עתרה למתן פסק דין הצהרתי שבו נתבקש בית המשפט להצהיר כי על הנתבע, פקיד שומה חיפה, לקלוט את דוחות הניכויים המתוקנים אשר הגישה החברה לנתבע בעבור שנות המס 1998 ועד 2002.

4. החברה טענה כי דוחות מתקנים של חברות אחרות נקלטו ע"י פקיד השומה וכי העובדה שדוחותיה המתוקנים לא נקלטו, מהווה אפליה לרעה.

5. לטענת פקיד השומה, מטרתה של התביעה הנוכחית הינה לספק טענת הגנה פיקטיבית להליך פלילי אשר התנהל נגד החברה בגין אי העברת ניכויים לנתבע.

6. עוד טען פקיד השומה כי הטיפול בדוחותיה של החברה נמצא בשלב שומתי מתקדם. דוחותיה של החברה לשנים 1998, 1999 ו- 2000, נמצאים בשלב של שומה סופית, ובנוגע לדוחות שנים 2001 ו- 2002 עדיין אין שומה סופית. על כן האפשרות היחידה העומדת לרשות החברה בשלב זה הינו השגה על השומה, בהתאם להוראות פקודת מס הכנסה. ובמילים אחרות, קבלת דו"חות מתקנים תהיה מנוגדת לעקרון חוקיות המינהל. מקום שבו נישום רשאי לערער על שומה, אין הוא רשאי ללכת בדרך אחרת אלא אם החוק עצמו קבע זאת. על הנישום לפעול בדרך הקבועה בחוק.

7. בהמ"ש קובע כי לחברה אין כל בסיס בדין שמכוחו ניתן לחייב את פקיד השומה לקבל דו"חות ניכויים מתוקנים המשנים באופן מהותי ומשמעותי את הדו"חות הקודמים שהוגשו (להבדיל מדו"חות מתוקנים העוסקים בטעויות טכניות או טעויות סופר ודו"חות הכנסה מתוקנים).

8. החברה יכולה לפעול במישור השומתי ואם הטיפול וההחלטות שיתקבלו בענינה במישור האמור לא יניחו את דעתה היא תוכל לפנות לביהמ"ש על פי הפרוצדורה הקבועה בפקודה. אין הצדקה לקיצור הדרך שנעשה ע"י החברה בעצם הגשתו של ההליך הנוכחי לביהמ"ש. נפסק, מחיקת התביעה.

9. לדעתנו , הרי פסיקה זו של בהמ"ש חורגת מהדין הרגיל בעניין חובתו של פקיד השומה לקבל דוחות מתקנים המוגשים לו, בשל העובדה כי הגשת הדוחות המתוקנים הייתה לשיטתו של בהמ"ש נגועה בחוסר תום לב, בשל קיומו של ההליך הפלילי כנגד החברה ומנהליה.

10. עם זאת, בהלכת הארגון למימוש האמנה לביטחון סוצייאלי ישראל גרמניה, כבר נקבע על ידי בהמ"ש העליון כי עצם היות הנישום בהליך של ברור משפטי של שומתו, לא תימנע ממנו זכותו להגיש ואף לקבל החזר מס בשל דוחות מתוקנים שהגיש. הרי ממילא קבלת הדוחות המתוקנים, פותחת מחדש את תקופת הבדיקה של פקיד השומה, לפי סעיף 145 לפקודת מס הכנסה ומאפשרת לו להוציא לנישום שומה לפי מיטב השפיטה והמשך ניהול הליכי ההשגה והערעור לגופו של עניין.

11. תמהנו מה מצא בהמ"ש המחוזי לקבוע כי אין בדין מקום להגשת דוחות מתקנים לפקיד השומה , כאשר הפסיקה כבר קבעה בכמה וכמה פסקי דין בעניין, כגון בהלכת הארגון למימוש האמנה שהוזכרה לעיל, כי סעיף 160 (א) לפקודת מס הכנסה, מהווה את הצינור דרכו ניתן להגיש דוחות מתקנים לשש שנים לאחור, הן לדוחות הכנסות והן לדוחות ניכויים.

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני
לא רשומים אירועים לחודש יולי