• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמס הכנסההוראות ביצוע וחוזרי מס הכנסהשר האוצר יביא לדיון בממשלה הצעה לביטול חוק התיאומים

שר האוצר יביא לדיון בממשלה הצעה לביטול "חוק התיאומים"

25.09.2007




י"א בתשרי התשס"ח
23 בספטמבר 2007

דב. 2007-1276


שר האוצר יביא לדיון בממשלה הצעה לביטול "חוק התיאומים"

שר האוצר, רוני בר-און, מתכוון להביא לאישור הממשלה טיוטת חוק המציעה לבטל את הוראות חוק התיאומים כבר בשנת המס הקרובה, 2008. ההצעה תונח על שולחן הממשלה בימים הקרובים ובמידה ותאושר, יידרש דיון בכנסת בטווחי זמן קצרים, כך שהחוק יכנס לתוקף ב- 1.1.2008.

עבודת מטה בין אגפית שנעשתה במשרד האוצר בנושא הוראות חוק התיאומים בראשות מנכ"ל משרד האוצר, ירום אריאב, הגיעה למסקנה כי נזקי החוק הקיים רבים מתועלותיו. בנוסף, קיים אריאב התייעצות עם נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, אשר תמך במהלך ובירך על עיתויו.

חוק התיאומים, חוק מס הכנסה-תיאומים בשל אינפלציה, התשמ"ה -1985 הינו חוק מורכב המהווה עדכון של חוק המיסוי בתנאי אינפלציה אשר חוקק בשנת 1982. החוק נכתב בתקופה של אינפלציה גבוהה מאוד (שיעורים של מאות אחוזים בשנה), מטרתו היתה לנטרל את השפעות האינפלציה בחישוב ההכנסה החייבת של נישום, כך שההכנסה המתקבלת לאחר ביצוע ההתאמות על פי החוק הינה במונחים ריאלים של סוף שנת המס. חוק התיאומים הינו בתוקף עד היום.

שר האוצר מבקש לבטל את החוק לאור שיעורי האינפלציה הנמוכים בשנים האחרונות, ומכיוון שהשפעת התיאום לאינפלציה בשיעורים כאלה, שולית, מעוותת, ואינה מצדיקה את העלות והטרחה של קיום הוראות החוק.

יש לציין, כי גם בעולם לא נהוגה שיטת מס מותאמת לאינפלציה, והגיע הזמן, לאחר המתנה זהירה של מספר שנים, להיפרד מההתאמה לאינפלציה, ולקיים שיטת מיסוי בשפה המוכרת במדינות המפותחות.

השינוי במדד המחירים לצרכן, משקף סל מוצרים ושירותים הנצרכים ע"י משקי הבית, ואינו מתאים לשינויים בערך פעילות כלכלית של חברה אשר מתמחה או פועלת בשווקים מסוימים. כאשר שיעור האינפלציה גבוה, השינוי במדד המחירים לצרכן יכול להוות קירוב סביר לשינויי המחירים הרלבנטיים לפעילות העסקית, אך בשיעורי אינפלציה כה נמוכים השינויים במדד המחירים לצרכן אינם משקפים לרוב את הסביבה הכלכלית בה פועל התאגיד, ולכן תיאום למדד איננו רלוונטי.

מעבר לכך, חוק התיאומים מורכב ומצריך קיום של מערכת דיווחים ענפה, המהווה נטל עודף על ציבור הנישומים, המייצגים ורשות המיסים. ביטול החוק יביא לפישוט מערכת הדיווחים, ומערך השומה ואפשרות להקצאה יעילה יותר של הזמן שייחסך.

במידה ויאושר ביטול החוק בכנסת, החל משנת המס 2008 לא יחושבו תוספת או ניכוי בשל אינפלציה, ותופסק ההצמדה של פחת ושל הפסדים מועברים. בחוק התיאומים סעיפים בעלי השפעה מצטברת הקובעים שערוך מיום היסטורי כלשהו. עם ביטול החוק יידרש להשאיר רק מספר הוראות מעבר הנדרשות לצורך הביטול כדי למנוע עיוותים בחישובי המס. ככלל, הוראות המעבר לגבי סעיפים אלה יקבעו תיאום הסכומים עד תום שנת המס 2007.

שר האוצר, רוני בר-און, מסר כי ביטול החוק מבטא את האמון בחוסנו וביציבותו של המשק הישראלי ומהווה איתות למגזר העסקי באשר לביטחון בהמשך יציבות המחירים ולהמשך המדיניות הכלכלית האחראית ותומכת הצמיחה. אימוץ הצעת החוק יהווה תעודת בגרות למשק הישראלי וצעד חשוב נוסף בדרך להשתלבותה המלאה של ישראל בקהילת המדינות המפותחות.

מנכ"ל האוצר, ירום אריאב, מסר כי החוק הינו שריד אנכרוניסטי לתקופת ההיפר אינפלציה, המשק הישראלי עבר מאז כברת דרך ארוכה ונמצא כבר מספר שנים ביציבות מחירים. אם תתקבל ההצעה לביטול חוק התיאומים, תגבר יציבות המחירים והמהלך יהיה אות כבוד נוסף לחוסנו ויציבותו של המשק הישראלי.

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני
לא רשומים אירועים לחודש יולי