• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמס הכנסההמבחנים לקיומו של מלאי בסיסי המהווה הוצאה פירותית שוטפת

המבחנים לקיומו של מלאי בסיסי המהווה הוצאה פירותית שוטפת

10.10.2007

המבחנים לקיומו של מלאי בסיסי המהווה הוצאה פירותית שוטפת

תקציר פסק דין / רמי אריה עו"ד רו"ח

המונח "מלאי בסיסי" לא הוגדר מעולם בפקודת מס הכנסה ותקנותיה. עם זאת, מונח זה מקובל בדוחות כספיים המוגשים למס הכנסה כמונח חשבונאי המשקף פריטי רכוש קבוע הנרשמים ל-"מלאי בסיסי" הוני, לראשונה, בעת רכישתם. בעת רכישתם החוזרת הם נרשמים כהוצאה פירותית המוכרת מידי שנה בשנה באופן שוטף.

בעמ"ה 1203/02 פלדות פלדום בע"מ נ' פ"ש ת"א 3 קובע בהמ"ש המחוזי בת"א, כי "מלאי בסיסי" יוכר כהוצאה מוכרת ברכישות חוזרות, רק אם יעמוד במבחנים שהוגדרו בפסיקה קודמת ואשר אינם מתקיימים בעניין הנדון, כדלקמן:

1. המערערת, חברת פלדות פלדום בע"מ (להלן: "החברה") רכשה את מפעל פלדות בע"מ. במקביל נרכשו סטנדים (משמשים להחזקת מוטות פלדה) במקום סטנדים אשר יצאו מכלל שימוש (להלן: "ההוצאה").

2. החברה טענה, כי הסטנדים החליפו מלאי בסיסי ומהווים מלאי בסיסי. לפיכך, הסטנדים אינם בגדר נכס הון ויש לאפשר לנכות את ההוצאה כשם שמנכים הוצאה פירותית.

3. בהמ"ש קובע כי עלותם של הסטנדים המשמשים את החברה גבוהה והתנועה בהם מועטה ביותר ועל כן, אין הם עונים להגדרה של מלאי בסיסי כהגדרת מונח זה בעמ"ה 1022/99 עינבר היכלי יופי לכלה 1986 בע"מ נ' פקיד שומה ת"א 3.

4. נזכיר, כי בהלכת עינבר היכלי יופי, נקבעו שלושה מבחנים לזיהויו של "מלאי בסיסי" כלהלן:

4.1 מדובר בפריטים שערך כל אחד מהם נמוך מאד.

4.2 מדובר בפריטים אשר אינם ניתנים לזיהוי ספציפי.

4.3 מדובר בפריטים בעלי תנועה רבה של כניסה ויציאה לעסק.

כגון: מלאי סכו"ם במסעדות או מלאי מצעי מיטה בבתי מלון.

5. בין אם ניכתה החברה את ההוצאה בגין רכישת הסטנדים במועד רכישת פלדות בע"מ ובין אם לאו, בין אם ניכתה החברה פחת בגין הסטנדים לאורך השנים ובין אם לאו, אין בכך בכדי לפגוע בעובדה, כי הסיווג הנכון של הסטנדים הינו סיווג כנכס הון אשר ניתן לנכות בגינו פחת ולא ניתן לנכות את מלוא ההוצאה בגין עלות הרכישה.

6. יתרה מזו, החברה הצהירה כי רכשה סטנדים נוספים אשר ראתה בהם כנכס הון ולא כמלאי בסיסי. החברה לא הציגה נתונים בכל הקשור לסך כל הסטנדים שהיו ברשותה, סך הסטנדים שהיוו לטענתה מלאי בסיסי, סך הסטנדים שיצאו מכלל שימוש וסך הסטנדים שנרכשו כנכס הון במהלך השנים. במצב דברים זה, ייתכן, כי הסטנדים שנרכשו החליפו למעשה סטנדים אשר היוו רכוש קבוע אצל החברה ולאו דווקא סטנדים אשר היוו מלאי בסיסי כהגדרת החברה.

7. נפסק, החברה לא נשאה בנטל לשכנע כי מדובר ברכוש שהוא בבחינת "מלאי בסיסי" והמשיב הצדיק את קביעתו כי המדובר ברכוש קבוע. הערעור נדחה.

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני
לא רשומים אירועים לחודש יולי