• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמס הכנסהמעמדו של הסכם שומה ופתיחת שומות סופיות

מעמדו של הסכם שומה ופתיחת שומות סופיות

21.11.2007


מעמדו של הסכם שומה ופתיחת שומות סופיות

תקציר להרצאתו של עו"ד ורו"ח ארז שגיב

הליך השומה מורכב משני שלבים : שלב א' בו בוחן פקיד השומה את השומה העצמית אותה הגיש הנישום ושלב ב' בו משיג הנישום על שומה שהוציא לו פקיד השומה בשלב א' ואינה מקובלת על הנישום. הן בשלב א' והן בשלב ב' יכול הנישום להגיע עם פקיד השומה להסכם בדבר השומה.

הסכם השומה הוא יציר כילאיים נורמטיבי וחלים עליו דיני החוזים מחד גיסא ועקרונות המשפט המנהלי מאידך גיסא. פסיקת בית המשפט העליון טרם קבעה באופן חד משמעי לאלו מערכות דינים יוכפף הסכם השומה. הלכה למעשה אנו מבחינים, כי הפסיקה מכפיפה את הסכם השומה לעקרונות מדיני החוזים ואף בוחנת את הליך כריתת החוזה וקיומו לאור דינים אלה. למרות זאת, הסכם השומה אינו זהה להסכם רגיל בין שני צדדים שכן לפקיד השומה הזכות להשתחרר מהסכם זה בהתקיים תנאים מסוימים ולאור איזון בין אינטרסים מנוגדים. מדיניות רשות המיסים בנושא הסכם השומה מראה לנו, כי הסכם השומה עליו חותם הנישום עם פקיד השומה אינו הסכם סטנדרטי בין שני צדדים למשא ומתן ומעבר לאפשרות הכללית של רשות המיסים לחזור בה מההסכם, לפקיד השומה הזכות לבטל את ההסכם תוך פרק זמן קצוב מיום חתימתו.

עקרון חשוב ובסיסי בדיני המיסים הוא עיקרון סופיות השומה. עקרון זה מאגד בתוכו את זכותו של הנישום לוודאות ולהסתמכות. מן העבר השני קיים עקרון שומת מס אמת שהרי הדעת אינה נוחה ממצב בו בשל טעות בשומה תפגע הקופה הציבורית ושוב לא ניתן יהיה לתקן עיוות זה לאור סופיותה של השומה. כך גם להיפך – מצב בו הנישום נפגע בשל טעות שנפלה בשומה סופית. לשם כך ניתנה בידי מנהל רשות המסים הסמכות "לעיין ולתקן" ולמעשה לפתוח שומה סופית, אשר נפלה בה טעות. סמכות זו היא סמכות נרחבת ביותר ומנהל רשות המיסים יכול להפעילה בין אם הטעות היא טעות עובדתית או משפטית בין שנפלה בשגגה ובין שארעה בזדון. המחוקק הגביל סמכות זו בזמן ולאחר חלוף התקופה שנקבעה שוב לא יוכל המנהל להפעיל סמכותו והשומה תיהפך סופית בהחלט. אמנם בשל רוחב סמכותו של המנהל לא אחת אנו רואים ביטוי בפסיקה למגמה של צמצום המקרים בהם יכול המנהל להפעיל סמכותו וקריאה למנהל להפעילה בזהירות, אולם כל מקרה של פתיחת שומה סופית יבחן לאור איזון בין האינטרס הציבורי לשומת אמת לאינטרס הפרט לוודאות ולהסתמכות על החלטת הרשות השלטונית.

קישור למצגת.

=========================

ארז שגיב, עו"ד ורו"ח – מומחה למיסוי, לשעבר מנהל המחלקה המקצועית ברשות המסים. פורת שגיב ושות' - עורכי דין

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני