• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמס ערך מוסףלמנהל מע מ אין סמכות לעכב החזר מע מ

למנהל מע"מ אין סמכות לעכב החזר מע"מ

21.04.2008

למנהל מע"מ אין סמכות לעכב החזר מע"מ

רמי אריה עו"ד רו"ח

ביום 2.3.2008 קבע בית המשפט המחוזי בחיפה בע"ש 1075/07 וולך מאטלס בע"מ נ' מנהל מס ערך מוסף חדרה כי חשד לניהול ספרים שאינו תקין לא מקנה למנהל מע"מ אפשרות להחזיק בהחזר מס תשומות המגיע לעוסק, מעבר למועדים שבחוק וכי עליו להשיב לעוסק מיידית את החזר המע"מ המגיע לו. להלן תקציר פסק הדין:

1. חברת וולך (להלן: "המערערת") הגישה דוחות להחזר מע"מ בגין החודשים דצמבר 2005 עד נובמבר 2006 לפיהם הגיע לה החזרי מע"מ. מנהל מע"מ סירב לשלם את החזר עודף מס התשומות ששילמה החברה ואשר הגיע לה כהחזר לפי חוק מע,מ. החברה עתרה לבית משפט השלום לקבל פסק דין הצהרתי שיקבע כי על המנהל להחזיר את עודף המס ונדחתה מחוסר סמכות. משכך הגישה ערעור על החלטת המנהל שלא להחזיר את התשומות.

2. מנהל מע"מ טען כי למערערת נפסלו ספרי החשבונות לשנים 2004-2005 ולכן אין להחזיר את החזר המע"מ. אולם, המערערת מצידה הגישה ערעור על פסילה זו.

3. עוד טענה המערערת כי ספריה לשנת 2006 לא נפסלו ולא הוצאה לה שומה לשנת 2006, ואין הצדקה לעכב לה את ההחזר בשל הדוחות שהגישה לשנה זו.

4. בית המשפט המחוזי ציין כי חוק מע"מ נועד להטיל מס על "הערך המוסף" שנצבר עקב הפעילות הכלכלית של העוסקים. ייתכן, כי בתקופה מסוימת העוסק ישלם מס עודף. במקרה שהעוסק שילם מס עודף זכאי הוא להחזר.

5. בית המשפט קבע, מנהל מע"מ פעל שלא כדין שכן, סמכות המנהל בסעיף לעכב סכומים הוגבלה בחוק. המועד המרבי לביצוע ההחזר, על פי סעיף 39 לחוק מע"מ, הינו תוך 30 יום מהמועד שבו מוגש הדוח התקופתי, ככל שהמנהל הורה לבדוק את פנקסיו של העוסק, יכול הוא לעכב את ההחזר עד 90 יום ממועד הגשת הדו"ח, במידה ונפתחה חקירה בחשד לביצוע עבירות על חוק מע"מ, יעוכב ההחזר ל- 180 יום. המנהל רשאי בכל תקופות אלו לנקוט בהליכי שומה וגבייה, אולם עם לא נקט בהם - אינו יכול לעכב את החזר המס.

6. המסקנה: בחלוף מועדים אלו, אף אם הוציא המנהל שומות מאוחרות יותר הכוללות חבות מס לתשלום, אין למנהל סמכות שלא להשיב סכומי מס ששולמו ביתר למעט לעוסק שאינו מנהל ספרים, מנהלם בסטייה מהותית או לא הגיש דוח.

7. בית המשפט מציין בהערת אגב שאף אם מתקיימת אחת מהעילות דלעיל לעיכוב ההחזר, ניתן להחזיק רק בסכום השנוי במחלוקת ועל המנהל להשיב כל סכום שמעל לסכום זה.

8. לעניין זה מזכיר בהמ"ש את הלכת עצי גופר (בה"פ 95/07 עצי גופר בע"מ נ' פקיד שומה חיפה, מיום 4.9.2007), שבו הגיע בהמ"ש למסקנה זהה, לגבי חובת החזרי מס שבמחלוקת, לגבי החזרי מס הכנסה, לפי הוראת סעיף 159א לפקודת מס הכנסה.

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני