• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמס הכנסהסיווג העסקה והשפעתה על נטל המס

סיווג העסקה והשפעתה על נטל המס

17.05.2008

סיווג העסקה והשפעתה על נטל המס

ארז שגיב, עו"ד ורו"ח
ואורלי דביר, מתמחה

לכל עסקה מסחרית פנים רבות. כך לדוגמא, במכירה של עסק תתעוררנה שאלות המשפיעות על מקסום תוצאות העסקה ותוכנה: זהות המוכר- האם לבצע את העסקה על ידי יחיד או באמצעות חברה? אופי העסקה- האם רצוי למכור פעילות עסקית או את המניות? תוכן העסקה- האם נמכרים נכסים ברי פחת או נכסים שמכירתם תמוסה בשיעור מס מופחת כגון מוניטין, תשלום על אי תחרות וכדומה.

סיווג העסקה - פירותית מול הונית

עסקה שתסווג כעסקה פירותית- יחול עליה שיעור מס שולי בגין הכנסה (עד 47% אצל יחיד, 27% אצל חברה) לעומת עסקה הונית עליה יחול מס בגין רווחי הון (20% או 25% לפי העניין). לגבי נכסים ישנים, בגינם יש צורך בפיצול מס לינארי, ייתכן כי ניתן יהיה להימנע מפיצול זה וליהנות משיעור מס מופחת.

מכירת מניות

מכירת מניות היא עסקה הונית המולידה פיצול של רווח ההון אם החברה הוקמה לפני 1.1.2003. בעסקה מסוג זה, כאשר בעלי המניות עצמם מתחייבים במסגרת ההסכם שלא להתחרות ברוכש, משמעות הדבר היא, כי חלק מהתמורה בעסקה תיוחס ל"אי תחרות" וכך יזכו המוכרים לשיעור מס של 20% בגין הסכום המשולם עבור "אי תחרות" ללא פיצול הרווח על חלק זה בלבד.

הפחתת נכסים

במכירת נכסים, יש לתת תשומת לב מבחינת הצד הרוכש, לאפשרות הפחתת הנכס הנרכש על פני השנים. כך למשל, נכס מסוג "מוניטין" יופחת על פני תקופה של 10 שנים, "אי תחרות" תופחת על פני תקופת אי התחרות ו"ציוד ונכסים קבועים"- יופחתו בהתאם לתקנות הפחת.

עסקאות מורכבות

בחלק מן המקרים מדובר בנכסים הנמכרים על ידי מספר גופים במקביל. תכנון מס נכון שיגובה על ידי חוות דעת שמאית אמינה וטובה, יאפשר ביסוס שווי העסקה שנקבע מחד ואת פיצול התמורה בגינה בין הנכסים השונים שנמכרים מצד שני, תוך אבחון בין נכס הוני לבין נכס פירותי, כך שתועלת המוכר תמוקסם מבלי לפגוע בכלכליות העסקה.

* ארז שגיב, עו"ד ורו"ח – מומחה למיסוי, לשעבר מנהל המחלקה המקצועית ברשות המסים

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני