• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמס הכנסהחובת הרמת הנטל המוגבר במכר מוניטין

חובת הרמת הנטל המוגבר במכר מוניטין

18.06.2008

חובת הרמת הנטל המוגבר במכר מוניטין

רמי אריה עו"ד רו"ח

ביום 6.5.08 קבע בית משפט מחוזי בתל אביב-יפו בעמ"ה 1098/05 רופא השיניים נ' פקיד שומה כפר סבא כי לצורך סיווג עסקת מכר במוניטין כהכנסה הונית, על מוכר מוניטין להקפיד על יישום העקרונות שהובאו בפסיקה וכן דחה טענת טעות בדבר הסדר בתשלום המס לפי הדיווח על רווח ההון. להלן תקציר פסק הדין:

1. "המערער", רופא שיניים ובעלים של מרפאת שיניים במקביל לעבודתו כשכיר פעל עד 1999 כעצמאי, בשנת 1999 הוקמה חברה כאשר המערער הוא בעל המניות בחברה.

2. בשנת 1999 דיווח המערער על מכירת נכסים לחברה בכללם מוניטין בסכום של כ-2,000,000 ₪. המערער טען כי לפי מיטב הבנתו סכום המס ששולם בסופו של הדיון הינו חלק מההסכם אליו הגיע למול פקיד השומה לעניין המוניטין. עוד טען כי הואיל ומדובר בממכר מוניטין המס הראוי הינו בשיעור של כ-10% (שיעור המס על הסכום האינפלציוני במועד המכירה).

3. מנגד, טען פקיד השומה להלן: ("המשיב") כי ההסכם איננו בגין המס על המוניטין אלא בגין חוב על פי השומה העצמית, המשיב חולק על המערער לעניין סיווג מכירת המוניטין כעסקה הונית ומשכך יחול על ההכנסה שיעור מס מלא של כ-50%.

4. בית המשפט קבע , המערער לא הוכיח קיומו של מוניטין. מוניטין אישי אינו ניתן להעברה, בכדי להעביר מוניטין צריך שיחול שינוי של ממש בפעילות העסקית. על המוכר להוכיח כי המוניטין אינו מוניטין האחוז בתכונותיו האישיות. לכן, במקרה שמדובר בהעברת מוניטין בין נישום לחברה שבשליטתו עולה נטל ההוכחה שבעתים. במקרה דנא לא הוכחו המבחנים למכירת מוניטין, בהם, קיום מאגר לקוחות ומכירתו, עדויות בדבר שמו הטוב ואיכות השירות, מכירת חוג לקוחות, מרשם לקוחות, קיומה של תניית אי תחרות, לא הוכח דרך חישוב שוויו של המוניטין.

5. עוד קבע בית המשפט לעניין טענתו בדבר הטעייתו של פקיד השומה, כי ייתכן שבדיון בשנות מס המצויות בשלב השגה המתנהל עם דיון בשנות מס המצויות בשלב ההליך השומתי שלאחר הגשת הדו"ח,יושג הסדר כולל לכל נות המס שבדיון אולם אין להקיש כי זימון לדיון אחד מעיד בהכרח כי ככל שמושג הסדר חל הוא לגבי כל שנות המס שנכללו באותו זימון. בנוסף לכך, הואיל ובאותו המעמד נכחו עם המערער מייצגו לא יוכל לטעון כי טעה לחשוב כי הסדר הגביה הוא גם הסדר שומה.

6. הערת המערכת : פס"ד זה מבטא את החשיבות בקבלת ייעוץ מקצועי ומקיף טרם ביצוע מהלכים עסקיים בתחום המס, ייתכן בהחלט כי התנהלות בהתאם לתוואי הקיים בפסיקה לעניין מכר המוניטין יכולה הייתה בתנאים מסויימים להפוך את הקערה על פיה להביא לסיווג נכון של הכנסות אילו וכפועל יוצא מכך לחיסכון בתשלומי המס.

7. חשוב לציין, כי בהמ"ש אינו פוסל את מכירת המוניטין מיחיד לחברה בשליטתו באופן מוחלט . אלא, שבמכירה כזו, מוטל על המוכר נטל הוכחה מוגבר, כמו בכל עסקה בין "קרובים", כי אכן היה מוניטין ושויו. מכאן, שהמלצתנו היא כי בכל מכר כזה, ייעשו ארבעה אלמנטים במקביל. האחד, ייערך חוזה מכר מוניטין מפורט, הכולל, בין היתר, את טיב המכר כולל רשימת הלקוחות וכולל תניית אי תחרות, השני, תיערך הערכת שווי למוניטין הנמכר בהתאם למקובל בשוק. השלישי, תיערך חוות דעת מיסויית ע"י מומחה לעניין בדבר היבטי המיסוי של מכר המוניטין בנסיבות המכר דנן, בדגש על הטעם העסקי בהתאגדות כחברה ו/או במכר המוניטין ולו רק מסיבה של גידול בהיקף הפעילות העסקי המחייב מעבר לניהול הנה"ח בשיטה כפולה לצורכי מס ולצורכי בקרה על הפעילות הכספית של העסק. הרביעי, ייעשה דיווח מלא על העסקה ועל המס המגיע ממנה לפקיד השומה. כל אלו ירימו סוף דבר את ההוכחה כי היה מוניטין למכירה.

8. ועוד בשולי הדברים, ראוי היה כי בהמ"ש הנכבד, מעבר לקביעה כי לא הובאו כל ראיות למכר מוניטין ולשווי המוניטין כאמור בפסק הדין, ישאל את עצמו : האם רופא שיניים המוכר את הקליניקה שלו על כל צבר הלקוחות שרכש במשך השנים, לצד ג', היה מקבל על כך תמורה. שהרי אין ספק שלרופא שיניים מתחיל יש ערך משמעותי לצבר לקוחות הרגילים לפקוד את קליניקה ותיקה ואם כן, הרי מה הייתה שווי אותה תמורה. מניסיוננו, בהחלט לרשימה לקוחות כזו בקליניקה הפועלת שנים ממושכות, יש שווי ריאלי בשוק.

ראה מאמר שפורסם באתרנו בנושא זה המוניטין שלך שווה חיסכון במס .

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני
לא רשומים אירועים לחודש יולי