• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמס הכנסהשיקוליו העסקיים של הנישום עדיפים על שיקוליו של פקיד השומה

שיקוליו העסקיים של הנישום עדיפים על שיקוליו של פקיד השומה

04.08.2008

שיקוליו העסקיים של הנישום עדיפים על שיקוליו של פקיד השומה

רמי אריה עו"ד רו"ח

ביום 24.07.2008 פסק בית המשפט המחוזי בירושלים בעמ"ה 9054/05 אידיאל טורס נ' פקיד שומה י-ם כי תמלוגים עבור שימוש במוניטין הינם הוצאה בייצור ההכנסה, בעניין זה, שיקול דעתו של בעל העסק עדיף על שיקול דעתו של פקיד השומה וכי עצם התשלום בפועל מהווה הוכחת תשלום במקום הצגת חשבונית, להלן תקציר פסק הדין:

1. חברת אידיאל טורס (להלן: "המערערת") מוחזקת (99.99%) על ידי חברה זרה בשם קלסיק מרקטינג (להלן: "החברה האמריקאית"). המערערת החלה לפעול בארץ ממועד הקמתה (1982) תחת שמה המסחרי של חברת האם. בשל כך, שילמה המערערת תמלוגים בשיעורים שונים. בנוסף, ערכה המערערת הסכם שמסדיר תשלום התמלוגים, ללא קביעת שיעורן, התמורות השתנו מעת לעת ושולמו בפועל.

2. פקיד השומה (להלן: "המשיב") סירב להכיר לחברה בהוצאות אילו – מכיוון ש"אינן סבירות" ועל כן, פנתה החברה בערעור לבית המשפט.

3. עיקר טענותיו של פקיד השומה לסירובו, הינן כי אין להתיר הוצאות תמלוגים הן בשל גובה הסכומים והן בשל "אי סבירותן". המערערת נשענה שנים רבות על החברה האמריקאית (מאז 1982), ועל כן יכולה לעמוד בעצמה ואינה נזקקת לשירותים כלשהם מהחברה האמריקאית. וכי לא הוצגו חשבוניות וקבלות, המלמדות על מתן השירותים.

4. בית המשפט קבע, יש מקום לנהוג איפוק בכל הנוגע להתערבותו של פקיד השומה זאת מכיוון שישנו קושי להעריך מהו סכום התמלוגים הראוי. מודגש כי גם לסמכות זו יש גבולות ויש להפעילה בזהירות רבה, כל עוד לא נקבע שמדובר ב"הברחת" כספים מהעסק, יש להעמיד את ההוצאות שהוצאו בפועל בחזקת הוצאות נחוצות בהפקת ההכנסה.

5. בהערכת גובה תמלוגים ראוי, טמון יסוד סובייקטיבי, המוכר היטב אך ורק לבקיאים בענף ובעסק. על כן, די לנו בהוכחה שהמערערת הוציאה את ההוצאה, ללא קשר לסכום, בכדי לראותה כסבירה.

6. בענייננו, מסקנת אי-סבירות ההוצאות אליה הגיע המשיב נתקבלה ללא הישענות על בחינה השוואתית כלשהי -לגבי אחוז התמלוגים המקובל בעסק מסוג זה. המערערת הוכיחה כי הגידול בהן חל על רקע הגידול במחזור, סכומי התמלוגים, אף אם הם גבוהים כשלעצמם, אינם בלתי סבירים. די בשימוש בשם החברה האמריקאית כדי ליתן למערערת אותו יתרון עסקי שהיא שילמה בעבורו על-ידי התמלוגים, וזאת מבלי לקבוע אם בשנים הרלבנטיות כבר לא נזקקה המערערת לשירותים נוספים.

7. לעניין היעדר תיעוד - משהוכח שהתמלוגים הם תמורה לשימוש במוניטין אין צורך בחשבונית או קבלה כדי להוכיח זאת. הערעור התקבל.

הערת המערכת: בפסק הדין נקבע כי יש לצמצם את שיקול דעתו של פקיד השומה (ובית המשפט) לשימוש בטענה של "אי סבירות" ככל שמדובר בהוצאות תמלוגים, ניראה כי ניתן יהיה להשתמש בטענה זו באופן רחב ולטעון גם במקרים אחרים לנחיתותה של טענת "אי סבירות" אל מול השיקולים העסקיים השמורים לנישום.

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני
לא רשומים אירועים לחודש יולי