• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמס הכנסהעל אישורים בטעם מר במיוחד הנבואה ניתנה לרו ח

על אישורים בטעם מר במיוחד הנבואה ניתנה לרו"ח?

28.10.2008

על אישורים בטעם מר במיוחד הנבואה ניתנה לרו"ח?

אריאל פטל, רו"ח

רואה חשבון נדרש במהלך עבודתו לטפל בסוגיית דוחות מיוחדים. רשויות ממשלתיות ומוסדות אחרים מבקשים לעיתים אישור של רואה חשבון על דוחות שהוכנו עבורם על ידי לקוחותיו, כגון: דוח על מחזור ההכנסות לצורך קביעת סף מינימלי של מחזור להשתתפות במכרז או קבלת הנחה בתשלומי ארנונה, תביעה לקבלת תמריצי יצוא, בקשות למענקים, דוחות על ביצוע השקעות ועוד.

לשכת רואי חשבון אף קבעה כללים למתן דוחות מיוחדים, שעוגנו בתקני ביקורת 7 ו-70.

בשנתיים האחרונות אנו עדים לתופעה מדאיגה, ולפיה גורמים שונים, ביניהם רשויות כגון משרדי ממשלה, לרבות משרד הביטחון, דורשים כתנאי סף אישורים הזויים לחלוטין של רואי חשבון עבור לקוחותיהם, המנוגדים לחלוטין להנחיות לשכת רואי חשבון, ולפיכך אין לתיתם. הדרישה מפתיעה עוד יותר כשהיא באה גם מבתי משפט, מבנקים, רשויות מקומיות ועוד.

לקוחות משרדי רואי החשבון מפעילים לחץ כבד, לעיתים תוך איום בנטישת המשרד אם לא יטפל רואה החשבון באישור המבוקש על ידי רשויות המדינה.

סעיף 8 לתקן ביקורת 7 קובע כי רואה החשבון ייתן דוח מיוחד רק בנושאים שהם בתחום עיסוקו. פירוש הדבר שאם רואה החשבון קובע שאין הדוח המיוחד בתחום עיסוקו-הוא אינו יכול לתת את הדוח המיוחד. כך למשל, בתי משפט דורשים, בין השאר, אישור מיוחד כי לקוחו של רואה החשבון אינו עומד בפני חדלות פירעון, שלא הוטלו על לקוח רואה החשבון עיקולים בשיעור הגבוה מההון העצמי שלו ועוד נבואות ואישורים בדרגת וודאות שאין באפשרות רואה החשבון לאשר. ממתי הפך רואה חשבון לנביא?

יש מוצא? כן, אבל הדרך לא קצרה

סעיף 13 לתקן ביקורת 7 קובע כי אם נוסח דוח מיוחד על ידי רשות שלא בהתאם להמלצות לשכת רואי חשבון, יבוא רואה החשבון בדברים עם הלקוח, ובהסכמתו, עם הרשות הדורשת את הדוח המיוחד, על מנת לתקן את הנוסח הנדרש. במציאות, ה"רשות" אינה מסכימה לשינוי כלשהו, ורואה החשבון נדרש להתמודד עם לקוח זועם ועם אישור שאין עליו לתיתו. גם פניות של לשכת רואי חשבון במקרים רבים נענית בלאו מוחלט מצד הרשויות, למשל משרד הביטחון.

זה יפה שמייחסים לרואה החשבון תכונות של נביא, אבל זה בוודאי אינו רלוונטי לביצוע העבודה המקצועית שלנו. לפיכך, עלינו לעמוד על מחויבותנו המקצועית ולא לאפשר גלישה לתחומים שאינם בתחום סמכותנו. במקרים חריגים תתבצע פנייה של לשכת רואי חשבון לבג"צ כדי לעצור את משרדי הממשלה השונים מבקשות שאינן תואמות את הכללים המקצועיים. זה אולי ייקח מעט זמן, אבל הצדק עוד יצא לאור.


 

להלן רק כמה דוגמאות מהמציאות, התלושות מהמציאות:

  1. משרד הביטחון דורש אישור רואה חשבון כי המשתתף במכרז מעדיף תוצרת הארץ. בנוסף, על רואה החשבון לבדוק ולאשר את שיעור מרכיב תוצרת הארץ במוצרים הנמכרים למשרד הביטחון.
  2. משרד התשתיות הלאומיות דורש מרואה החשבון לאשר כי המשתתף במכרז מקיים את חוקי העבודה. בנוסף, יתחייב רואה החשבון שהמשתתף במכרז ישתמש אך ורק בתוכנות מקוריות.
  3. בית משפט מבקש אישור מרואה חשבון שכנגד לקוחו אין תביעות תלויות בשיעור הגבוה מההון העצמי שלו.
  4. משרד התמ"ת דורש אישור רואה חשבון כי יהיה באפשרות לקוח המשרד לשלם לעובד זר שכר חודשי שלא יפחת מ-15,000 ₪.
  5. הבנק הבינלאומי מבקש אישור רואה חשבון שההלוואה שנוטלת חברה אינה פוגעת בטובת החברה.
  6. הבנקים דורשים אישורים של רואה חשבון על הכנסות, תשלומים שונים וחישובי רווח הון, שאינם מנוסחים בהתאם לכללים המקצועיים ואינם מוכנים לקבל דוחות מיוחדים המנוסחים על ידי רואי חשבון על פי הכללים המחייבים. 

 

אריאל פטל, רואה חשבון- מחלקה מקצועית ביקורת וחבר בקבוצת רואי החשבון אליוט ישראל.

 

 

 

 

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני
לא רשומים אירועים לחודש יולי