• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמס הכנסהתכנוני מס בצל המשבר הכלכלי מה יעשה ההדיוט

תכנוני מס בצל המשבר הכלכלי – מה יעשה ההדיוט

18.12.2008

תכנוני מס בצל המשבר הכלכלי – מה יעשה ההדיוט

ארז שגיב, עו"ד ורו"ח

מאמר א' בסדרה – קיזוזי הפסדים

הפסדים בשוק ההון ניתנים לקיזוז רק אם מומשו בפועל ולכן מכירה של ניירות ערך שגלום בהם הפסדים יסייעו בידי המוכר לחסוך מיסים במקום שכבר מכר באותה שנת מס נכס הוני אחר החייב במס. כן, קובעות הוראות החוק באשר לאמור, כי הפסדים מניירות ערך ניתנים לקיזוז גם כנגד כל דיבידנד החייב במס בשיעור של עד 25%.

הוראות החוק אינן מגבילות את קיזוז ההפסדים כאמור לניירות ערך כאלה או אחרים ואלה ניתנים לקיזוז הן כנגד דיבידנדים והן כנגד ריביות שהתקבלו בידי המוכר. ניתן לומר שבהיבט זה, הנוגע לשוק ההון המקומי בכללותו, ניתן להתייחס לכל ההפסדים והרווחים כסל אחד, בכפוף להוראות החוק.

כך, בעלי שליטה בחברות, בין אם הן נסחרות ובין אם לאו, יכולים להמיר משיכת משכורות עליהן היו אמורים להתחייב במס שולי מירבי, בחלוקת דיבידנדים, אשר בתכנון מס נכון, לא יתחייבו עליהם כלל במס, אם יקזזו כנגדם הפסדי הון מניירות ערך. יש לציין, כי בדרך זו, על-ידי "סיווג אקטיבי" של משיכות, יוכלו בעלי השליטה ליהנות גם מאי חיוב בביטוח לאומי.

עוד נוסיף, כי סיווג עסקאות בשוק ההון כהכנסות עסקיות, בימים טרופים אלה, יש לה השפעה מכרעת על נטל המס הכולל אשר יושת על אדם. לכך, יתרון או חסרון, תלוי בנקודת המבט; כהכנסה עסקית יוטל עליה מס בשיעורים גבוהים של עד 47%, אך ככזו הפסדים מאותו מקור יוכלו להתקזז כנגד כל הכנסה מכל מקור בשנת המס השוטפת ואילו לאחר מכן, בשנות המס העוקבות, כנגד כל הכנסה עסקית, לרבות רווח הון בעסק – אין ספק, גמישות קיזוז גבוהה יותר.

בהקשר זה נוסיף, כי רשות המסים בוחנת כל מקרה לגופו ואינה מאפשרת שינוי סיווג, אלא בהסתמך על נתוני עבר הנוגעים לנישום. הכנסה כאמור לא תחשב כעסקית, אם אין מעידים על כך תדירות העסקאות, היקף הפעילות, מינוף הפעולות, עיסוקו של העוסק בכך ועוד.

אם מבקשים להרחיב את תכנוני המס כאמור לעיל, אזי נציין כי ניתן לקזז את אותם הפסדים, לא רק כנגד רווחים הוניים, כגון: רווחים ממכירת מניות שאינן נסחרות, רווחים שנובעים ממכירת מכשירים פיננסיים שונים הנסחרים בשוק ההון אלא גם כנגד מכירת נכסי נדל"ן בחו"ל או בישראל. כך, כאשר שוקלים היבטי קיזוז וניצול הפסדים כנגד רווחים ממכירת נדל"ן, והממכר הוא מכירת דירת מגורים למשל, ניתן לשקול דווקא מכירתה בחיוב במס ואי ניצול פטור, כדי לקזז כנגדה הפסדי הון, במקום מכירתה בפטור ממס ואיבוד זכות הפטור למשך 4 השנים הבאות.

בצל המשבר, נכנסים יחידים וחברות לקשיים כספיים ולא אחת ממומשות ערבויות, לרבות ערבויות אישיות שחולטו בשל אי פירעון חובות. נציין, כי גם כאן, דינה של חילוט ערבות, בתנאים מסוימים, כדינו של כל הפסד הון בר קיזוז והאמור ברשימה זו טוב גם לעניין זה. ערבויות כאמור, ניתן יהיה לקזזן, לאחר חילוטן, כנגד רווחי הון אחרים. כמובן, חשיבות מיוחדת יש לעיתוי בו נכיר בהפסד ממימוש הערבות. במקרים מיוחדים יש מקום לשקול לאפשר את חילוטה מאשר לשלם את התשלום עצמו אשר הערבות באה להגן עליו.

עוד נוסיף, כי לצערנו המערכת הבנקאית מסורבלת, ולפיכך אינה ערוכה לטפל נכונה באופן שוטף בניצול וקיזוז הפסדים בשוק ההון כנגד רווחי הון אחרים או הכנסות אחרות בשוק ההון או נכסים אחרים אשר ממכירתם ניתן לקזזם. אשר על כן, יש לפנות לפקיד שומה עם כל הנתונים הנוגעים לתיק ניירות הערך שבו הינכם מחזיקים ולפעולות אחרות שנעשו במהלך שנת המס החולפת, כולל אלה הנוגעים לשנות מס קודמות ולהוציא בו במקום פטור מניכוי מס במקור מכל מכירה שתעשה בעתיד באמצעות הבנקים או הברוקרים. את האישור יש להמציא לידי פקידי ההשקעות בגופים הפיננסים השונים ועליו לכלול התייחסות לכל חשבונות הבנק ולכל הגופים הפיננסים בהם מתנהלת פעילות בניירות ערך.

באשר לאמור, וכיוון שהננו נמצאים כבר במהלכו של חודש דצמבר, ניתן לפנות לפקיד השומה, עוד בטרם הוגש הדו"ח, ביחד עם ההוכחות בדבר אי קיומו של חוב מס ולנסות להקטין מקדמות ו/או לקבל פטור מניכוי מס במקור גם לגבי פעילויות אחרות שיש למבקש בתיק האישי.

ארז שגיב, עו"ד ורו"ח– מומחה למיסים לשעבר מנהל המחלקה המקצועית ברשות המסים

א. שגיב ושות' – עורכי דין

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני
לא רשומים אירועים לחודש יולי