• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמס הכנסהכיצד להרוויח מההפסדים בשוק ההון

כיצד להרוויח מההפסדים בשוק ההון

25.12.2008

כיצד להרוויח מההפסדים בשוק ההון

מספר "טיפים" להערכות לקראת שנת המס החדשה

איתי הכהן, עו"ד

ההפסדים הכבדים שנצברו בשווקים הפיננסיים בחודשים האחרונים, בצד המיתון שבא בעקבותיהם בשוק הריאלי, מסבים בודאי עוגמת נפש לרבים. עם זאת, למתכנני המס שמבין הנישומים המצב החדש מהווה אתגר לניצול הזדמנויות מעניינות. להלן נסקור בקצרה מספר דרכים כיצד להפיק ריווח במישור המס מההפסדים האמורים על מנת ש-"מעז יצא מתוק" כלשונו של שמשון המקראי:

1. מימוש הפסדים מניירות ערך

יש לזכור כי ככלל, הפסדי הון מוכרים על בסיס "מימוש" דהיינו, על מנת ליהנות מההפסד יש לבצע "מכירה". במידה ומעוניינים להישאר בבורסה בתקווה להיפגש עם רווחים בעתיד ניתן לרכוש בחזרה את נייר הערך בערכו הנמוך. אולם, במידה והרכישה החוזרת תיעשה באותו היום או בסמוך מאד למועד המכירה קיים סיכון כי רשויות המס יראו במכירה כפעולה מלאכותית וההפסד לא יוכר. על מנת להימנע מכך רצוי לשקול להמתין תקופת צינון של כחודש ימים (בהנחה ש"השוק הדובי" לא הולך להשתנות מהותית עד אז...) ולשנות את תמהיל הניירות הנרכשים. לשם הדוג' בלבד: משקיע המחזיק במנית בנק הפועלים ומאמין כי סקטור הפיננסים נסחר נמוך מערכו, יכול למכור מנית בהנ"פ תוך מימוש ההפסד ולרכוש במקומה את מניית בנק לאומי. בהקשר זה "לא יזיק" לנקוט בגישה סולידית ולבצע במסגרת המימוש גם מכירה של נייר שנצבר עליו רווח (במידה ויש כזה...). להערכתנו נקיטה באמצעי הזהירות האמורים יקשה מאד לתקוף את תכנון המס בטענת המלאכותיות. בהמשך, נפרט מהלכים מורכבים יותר, המאפשרים ליהנות מהפסדי ההון הצבורים גם ללא מימוש בפועל.

יצוין כי לגבי נכסים שנרכשו טרם הרפורמה, קיים יתרון נוסף במימוש עכשווי תוך ניצול רמת המחירים הנמוכה על מנת "להיפטר" משיעורי המס הגבוהים החלים על חלק מהרווח בגינם המיוחס לתקופה שלפני הרפורמה בעלויות מס נמוכות יחסית (לאור ירידת המחירים כאמור) ויצירת יום רכישה ועלות רכישה חדשים כשכל עליית רווח מכאן ואילך תחויב בשיעורי המס הנמוכים יותר החלים בעקבות הרפורמה. בכל הקשור לנכסים סחירים, האמור חל רק לגבי נישומים שצו הפטור מרווחים בבורסה שהיה בתוקף לפני הרפורמה של 2003 לא חל לגביהם (כגון, בעלי שליטה ונישומים לפי פרק ב' לחוק התיאומים).

2. יכולת ניצול ההפסדים

יש לזכור כי כיום הפסדי הון בבורסה ניתנים לקיזוז כנגד כל רווח הון לרבות מנכסים בלתי סחירים, משבח מקרקעין ולרבות מהכנסות מריבית מניירות ערך ומדיבידנד.

מי שמוכר דירת מגורים ראוי לבחון, לפני ניצול הפטור על מכירת דירת מגורים הניתן כידוע רק אחת לארבע שנים, מהו השבח הצפוי והאם קיימים הפסדי הון (לרבות מתיק ניירות ערך) אותם ניתן לנצל כנגד השבח.

באשר לריבית, יש לציין כי רק ריבית מנייר ערך ניתן "להפגיש" עם הפסדי הון ועל כן יש לבחון את שינוי אפיקי ההשקעה מפיקדונות או תוכניות חסכון למק"מ או לקרנות נאמנות שהתשואה עליהן מבוססת למעשה על ריבית בנקאית בגין פיקדונות.

כמו כן, ראוי להדגיש כי הפסד הון שלא נוצל בשנת המס הנוכחית ניתן להעברה לשנות המס הבאות אולם הפסד מועבר כאמור ניתן לקיזוז אך ורק כנגד הכנסות מריבית או מדיבידנד באותה שנה. עם זאת המגבלה האמורה אינה חלה על הפסד הון שנוצר כתוצאה ממימוש באותה שנה גם אם ההפסדים נצברו על הנייר כבר בשנים קודמות בטרם המימוש. המשמעות לבעלי השליטה הינה, כי יש לבחון הקדמה של חלוקת דיבידנד עוד השנה על מנת שניתן יהיה "להיפגש" עם ההפסדים. על פי הנחיה חדשה של מנהל רשות המיסים, במידה וישנם הפסדי הון מוכרים, ניתן אף לקבל אישור על פטור מניכוי מס במקור בגין חלוקת הדיבידנד בגובה ההפסדים כאמור. כך שאין צורך להמתין עד להגשת הדו"ח השנתי לצורך הקיזוז ונחסכו הוצאות המימון בגין ניכוי המס במקור שהיו נגרמות עד לקבלת החזר המס לפי הדוח השנתי אלמלא האישור כאמור.

בתוך כך יש לשים לב לעובדה כי המערכת הבנקאית באופן כללי, אינה "יודעת" לקזז הפסדים צבורים משנים קודמות כמו גם שאין היא יודעת לערוך הצלבות בין תיקים המנוהלים במקומות שונים. ועל כן, מומלץ לנישומים שלהם הפסדים צבורים כאמור להמציא לבנק אישורים ממס הכנסה על פטור מניכוי מס במקור על מנת למנוע ניכוי מס במקור על ידי הבנק או הברוקר.

3. הפיכת הפסדי הון להפסדים מעסק

היכולת לנצל הפסדים מעסק הינה רחבה יותר מאשר היכולת לנצל הפסדים הוניים. ועל כן במקרים המתאימים יש לשקול בזהירות סיווג הפסדים בשוק ההון כהפסדים עסקיים בתנאי שהם עומדים במבחני "העסק". במילים אחרות, משקיעים שיש להם בשנת המס פעילות בשוק ההון בעלת אופי עסקי (ולא כאן המקום לפרט את המבחנים לכך) יוכלו לקזז את ההפסדים כאמור מכלל הכנסתם החייבת באותה שנה ממקורות אחרים וכן להעביר את ההפסדים לשנים הבאות ולקזזם כנגד הכנסות מעסק לרבות הכנסה ממשכורת בתנאים מסויימים (לפי סעיף 28(ב) לפקודה כנוסחו לאחר תיקון 154).

עם זאת, עליה וקוץ בה, שכן שינוי הסיווג הקיימת לפעילות עסקית עלולה להניע את פקיד השומה לבחון את פעילותו של הנישום בשוק ההון גם בשנים קודמות שבהן היו לו רווחים. שינוי סיווג כאמור עלול להגדיל את שיעור המס על אותם רווחים משיעור מס ריווח הון ברמות של 20%/25% לשיעור המס השולי (כיום עד 47%) ואולי גם לשינוי סיווג לצורך חוק מע"מ וחשיפה למס ריווח המוטל על " מוסד כספי".

לאור האמור, ניתן במקרים המתאימים לבחון את המהלך הבא: נישום, יחיד או חברה, שבמהלך השנים נשחק תיק השקעות שלו (המורכב ממניות לדוגמה) וכפועל יוצא מכך נצבר הפסד הון. בתחילת שנת 2009 יבצע שינוי יעוד במניות שלו על ידי העברתם למלאי עסקי ועל ידי כך יורחב או ישונה תחום פעילותו גם למסחר במניות. הודעה ורישום כאמור יש לשלוח אף לרשויות מע"מ. בשנת 2009 ימומשו המניות. ההפסד ממימוש המניות ייחשב הפסד מעסק הניתן לקיזוז מכל מקור אחר בשנת המס ולהעברה לשנים הבאות כנגד הכנסות מעסק לרבות ריווח הון בעסק כאמור לעיל. סעיף 100 לפקודה קובע באופן כללי, כי בהעברת נכס למלאי עסקי המס ישולם במועד המכירה בפועל בהתאם לתנאים המפורטים בסעיף כאמור.

מלבד הפיכת הפסד ההוני להפסד עסקי במסגרת שינוי היעוד כאמור, טמון במהלך זה יתרון נוסף בכך, שאין הוא מחייב את הנישום להזדרז ולממש בפועל את המניות כבר בשנת 2008. עם זאת טמון בו גם סיכון (הנראה היום קטן) כי אם תשתנה המגמה ובמועד המימוש יהיו רווחים, אלה ימוסו כולם כרווח מעסק בשיעור המס השולי. ההבדל לגבי יחידים הינו משמעותי ואילו לגבי נישומים שהם חברות ההפרש בשיעורי המס הינו זניח.

4. כיצד "להפגיש" הכנסות מעסק עם הפסדי הון

בהנחה כי מגמת ההפסדים בשוק ההון תלווה אותנו גם בשנת 2009 ולאלה שטרם הספיקו לממש הפסדים מסיבות שונות בשנת המס הנוכחית, יש יתרון לנתב את הפעילות העסקית בשנת 2009 באמצעות חברה. שיעור מס החברות בשנת 2009 יורד ל – 26%. אומנם משיכת דיבידנד על ידי היחיד מחייבת כאמור מס נוסף (של 25% בידי בעל שליטה) כך ששיעור המס הכולל "עד הבית" הינו 44.5% (בשנת 2009) אולם ניתן לקזז כנגד ההכנסה מדיבידנד את הפסדי ההון שימומשו במהלך 2009 ולהביא לידי כך שהכנסה עסקית, ששיעור המס הכולל עליה הינו כאמור 44.5%, תחויב בשיעור מס אפקטיבי של 26% בלבד.

בתוך כך, במקרים המתאימים, יש לבחון הקטנת שכר לבעלי שליטה וכנגד זה העברת הסכום שהופחת כדיבידנד. כאמור לעיל, ניתן לקזז הפסדי הון שנוצר באותה שנת מס כנגד הכנסה מדיבידנד. מהלך כאמור עשוי להקטין את שיעור המס האפקטיבי של היחיד לרמת מיסוי של 26% (מס חברות בשנת 2009) "עד הבית".

5. כיצד ליהנות מהפסדי הון מבלי לממש בפועל

לעיל ציינו כי ככלל, על מנת ליהנות מהפסד הון אין די בירידת ערך "על הנייר" בלבד וכי יש ליצור הפסד בפועל. עם זאת, ישנם מצבים שבהם בתכנון מס נכון ניתן בכל זאת ליצור הפסדים לצורכי מס מבלי לממש את הנכסים בפועל. להלן מס' דוגמאות:

יחיד המחזיק בניירות ערך שצברו הפסדים יכול להעבירם להחזקת חברה בשליטתו. העברה כאמור מהווה "מכירה" לצורכי מס ויוצרת הפסד בפועל. מהלך שכזה טומן בחובו חיסרון בולט בכך שבעקבות רפורמת המס של שנת 2003 עדיפה החזקה ישירה במניות על ידי היחיד על פני החזקה באמצעות חברה בעיקר בשל העבודה כי על מימוש של החזקה ישירה על ידי היחיד חל מס של 20%/25% ואילו במקרה של החזקה באמצעות חברה חל מס נוסף על משיכת הריווח מהחברה. פתרון לכך ניתן למצוא בהעברה לחברה משפחתית, שהיא כידוע שקופה לצורכי מס ועל כן הריווח ממכירת הנכס שבבעולתה מתחייב בידי היחיד בשיעור מס ריווח הון כאמור בלבד.

במצבים הפוכים, שבהם ההשקעה מוחזקת באמצעות חברה, ניתן לנצל את הירידות על מנת להעביר את הנייר ליחיד בעל המניות בחברה המחזיקה (ר' מקרה דלק נדל"ן) העברה כאמור נחשבת לאירוע מס כפול אך עשויה להיות דלת מיסים: ברמת החברה- נוצר הפסד הון הניתן לקיזוז וברמת בעל המניות הדבר נחשב לחלוקת דיבידנד בעין, המחייב במס של 20%/25%.

במקרה המתאים, הפיכת חברת ההחזקה לחברה משפחתית תאפשר לקזז את הפסד ההון ברמת החברה עם הריווח מהדיבידנד ברמת בעל המניות. המהלך כאמור מאפשר למעשה חלוקת עודפים מהחברה לבעל המניות ללא חבות במס, מקום בו ההפסד עולה על שווי המניות המחולק. כמו כן, המהלך האמור נהנה מיתרון נוסף, החשוב במיוחד לבעלי שליטה, המאפשר את המשך ההחזקה בנייר הערך על ידי בעל המניות כיחיד כאשר על ריווח לגבי המימוש בעתיד יחול מס ריווח הון של 20%/25% עד הבית.

6. זה הזמן לבצע שינויי מבנה

הירידות החדות במחירי המניות והנכסים בכלל יוצר הזדמנות לביצוע שינויי מבנה דלי מס (מיזוגים, פיצולים והעברת נכסים) מבלי להיזקק למגבלות הקיימות ב-"חוק המיזוגים" כתנאי לפטור ממס, לא מדובשו ולא מעוקצו. כך לדוגמה, שותפים בחברה המעוניינים להיפרד האחד מהשני כשכול שותף "לוקח" עמו פעילות אחרת מתוך החברה. שותפים כאמור עשויים לבחון בזהירות פיצול כאמור, מבלי להיזקק למגבלות הפטור שבחוק המיזוגים ויצירת אירוע מס תוך ניצול ההפסדים.

7. שרשור הפסדים מפעילות במזרח אירופה

לא סוד הוא כי שינוי המגמה העולמית לא פסח גם על פעילותם של משקיעים ישראליים בשווקי מזרח אירופה שאך זמן קצר קודם לכן הסבו להם רוב נחת. במצב החדש שנוצר, ישנם השקעות שגלומים בהן הפסדי הון לרבות מצבים שבהם הבנקים חילטו את הנכסים כתוצאה מאי פירעון החוב שנלקח לצורך רכישתם או מימשו ערבויות כאמור. בימים אלה פרסמה רשות המיסים הודעה על דחית הדיווח על נאמנויות עד ליום 30.6.2009. אורכה זו מאפשרת להספיק ולדווח על מבנה ההחזקות של נכסים המוחזקים בחו"ל על ידי משקיעים ישראליים כעל "חברה להחזקת נכסי נאמנות". מבלי להאריך, נציין כי המהלך האמור מאפשר "יבוא אישי ישיר" של הפסדים שנוצרו בחו"ל וקיזוזם ברמת המשקיעים בהתאם לכללי הקיזוז של הפסדים בחו"ל כאמור בסעיף 92(א)(3) לפקודה.

8. "שיפור עמדות" בתחום תוכניות אופציות/מניות לעובדים ויועצים

עובדים ונושאי משרה, המחזיקים באופציות/מניות במסלול 102, עשויים לבחון את העברת המניות (אופציות) שהוקצו להם מידי הנאמן לידיהם. העברה כאמור, מהווה "מכירה" ויוצרת אירוע מס. במידה וטרם חלפה תקופת ההחזקה מדובר אף באירוע מס פירותי. עם זאת, במצב השוק דהיום, יש לבחון אם ה- "המכירה" כאמור הינה מחוץ לכסף או קרובה למחיר המימוש באופן שלא ייצור ריווח משמעותי שלא לדבר על הפסד. היתרון הטמון בכך הינו כי מעתה ואילך יקבלו המניות מחיר רכישה חדש ועל הריווח שנצבר מכאן ולהבא יחול מס ריווח הון בשיעור 20%. במילים אחרות בסיטאוציה הקיימת בשוק יתכן וכדאי מבחינת המס לממש אופציות מחוץ לכסף, במידה וההפרש אינו גדול מדי, לא כל שכן במצב שבו השווי זהה או קרוב למחיר המימוש.

בהתאם להוראות סעיף 102(ב)(3), שווי ההטבה בגובה ממוצע שווין של מניות בחברה בבורסה בתום שלושים ימי המסחר שקדמו להקצאה, ייחשב כהכנסת העבודה, גם אם המניות הוקצו במסלול ההוני. יתכן כי במצב שנוצר על חברות לבחון את ניצול המצב האמור, לצורך הקצאת מניות לעובדים על מנת למזער את הרכיב ההטבה החייב במס פירותי.

גם בעלי אופציות 3(ט) (יועצים וכדו') עשויים לבחון את מימוש האופציות הנמצאות ברשותם לאור הירידות בבורסה. במידה והמימוש כאמור אינו יוצר ריווח משמעותי יתכן וכדאי לשקול תשלום מס פירותי בגין המימוש ובכך להבטיח כי עלית הערך בעתיד תהינה משיעורי מס נמוכים להבדיל משיעורי המס הפירותי שהיו צפויים להם אלמלא המימוש היזום כאמור.

לסיכום, סקרנו לעיל, על "קצה המזלג", מספר תכנוני מס לצורך ניצול ההפסדים שנוצרו השנה בשוק ההון בדרך מועילה. עם זאת, בשל הפרטים הרבים ובהתאם לנסיבותיו המשתנות של כל מקרה לגופו נבון יהיה שלא ליישם את המהלכים האמורים ללא היוועצות מוקדמת ועזרה צמודה של מומחה מס.

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני
לא רשומים אירועים לחודש יולי