• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםפיצויי מס רכוש – מלחמת חרבות ברזלאימתי הפיצוי לעובדים ומעסיקים בדרום

אימתי הפיצוי לעובדים ומעסיקים בדרום ?

26.01.2009

 

 

אימתי הפיצוי לעובדים ומעסיקים בדרום ?

 

רמי אריה עו"ד, רו"ח

 

 

השבוע פורסם כי מנהל רשות המיסים, יהודה נסרדישי, הממונה על התקציבים במשרד האוצר, רם בלינקוב, מנכ"ל משרד התמ"ת, גבי מימון, יו"ר הסתדרות העובדים החדשה, עופר עיני ומנכ"ל התאחדות התעשיינים, יהודה שגב, הגיעו לסיכום עקרוני באשר למנגנון הפיצויים לעובדים ומעסיקים מאזור הדרום שנפגעו בשל המצב הביטחוני בתקופה האחרונה.

אולם, מסתבר כי ההסכם המשולש עצמו בין הממשלה, ההסתדרות והמעסיקים טרם גובש סופית וטרם נחתם. ככל שעלה מדברי מנהל רשות המיסים מר יהודה נסרדישי בישיבת ועדת הכספים של הכנסת שהתקיימה השבוע ביום 21.1.2009, הרי ההסכם יגובש בימים הקרובים ויובא לאישור ועדת הכספים במקרה הטוב ביותר רק בתחילת חודש פברואר.

בישיבת ועדת כספים זו שבה השתתפתי כמייצג עסקים באזור הדרום שנפגעו מהמלחמה, הועלה הקושי החוקתי הכפול בקביעה מזורזת של הסדרי הפיצוי בתקופה של טרם בחירות, כאשר אין ישיבות כנסת הנדרשות לאישור חוק להגנת עובדים בשעת חירום והן בהיעדר חוק תקציב לשנת 2009. קושי כפול זה עלול להביא לקביעת הסדרי הפיצוי רק לאחר הבחירות ולאחר גיבוש ממשלה חדשה. דהיינו במקרה הטוב יינתן פיצוי רק בחודשים מאי ויוני 2009, מצב שיהיה בלתי נסבל לחלוטין על ידי בעלי העסקים באזור הדרום שנפגעו מהמלחמה כמו גם על ידי עובדיהם, אלא אם יימצא לו פיתרון חוקתי על ידי משרד המשפטים.

בכל אופן, לפי המסתמן בימים אלו, מנגנון הפיצוי יחול על עובדים המועסקים בעסקים הנמצאים בטווח של עד 40 ק"מ מקו הגבול עם רצועת עזה על פי המפה שפורסמה על ידי פיקוד העורף. הפיצוי יינתן לעובד שלא הגיע למקום עבודתו בהתאם להנחיות כוחות הביטחון. אולם, בניגוד להסדר הפיצוי שהיה במלחמת לבנון השנייה, הרי הפעם הפיצוי יינתן רק לעובד שנעדר ממקום עבודתו מפני שהשגיח על ילדיו קטנים, מתחת לגיל 14, עקב סגירת מוסדות חינוך בהתאם להנחיות כוחות הביטחון (הפיצוי מתייחס רק לאחד מההורים).

אם אכן יתעכב תשלום הפיצוי עד למאי יוני, הרי המעסיקים לא יוכלו לשלם את השכר לעובדיהם בשל ימי מבצע עופרת יצוקה שהחל כזכור מסוף דצמבר ועד מחצית ינואר. כרגע, בהיעדר חקיקה מפורשת של חוק הגנת עובדים לשעת חירום גם לא מוטלת על המעסיקים חובת תשלום לעובדים, באשר אין כל דין המחייב מעביד לשלם שכר לעובדו בעד ימים שאותו עובד כלל לא הגיע לעבודה.

לפי ההסכם המשולש המתגבש, מנגנון פיצוי יתחלק לשלושה מסלולים הנתונים לבחירתו של המעסיק. הפיצויים יינתנו למעסיקים על ידי רשות המיסים:

·              מסלול שכר – מעסיק יוכל להגיש בקשת תביעה לקבלת החזר בגין שכר ששולם לעובדים שלא הגיעו לעבודתם בשל הסיבות שצוינו מעלה. החזר המדינה יהיה בגובה 132.5% משכר הבסיס של העובד. יושם לב כי מדובר במקדם הנמוך מזה שניתן בגין המחצית השנייה של מלחמת לבנון השנייה בשיעור של 145% ללא כל נימוק ברור לסיבת ההפחתה דווקא למעסיקי הדרום.

·              מסלול מחזורים – מעסיק יוכל להגיש בקשת תביעה לקבלת החזר בגין ירידה במחזור העסקי בחודש ינואר בשל המצב הביטחוני. הפיצוי ייקבע על פי נוסחה שעליה הסכימו הצדדים. הנוסחא תכלול השוואת המחזור העסקי בינואר 2009 לעומת ינואר אשתקד, בניכוי השפעות המצב הכלכלי. במסלול זה קיימת התעלמות מהעובדה שמבצע עופרת יצוקה החל כבר ביום 27.12.2009 כלומר ארבעה ימי הפסקת עבודה שלא יפוצו ועוד התעלמות מהעובדה שהטילים החלו ליפול באזור בתדירות גבוהה ביותר כבר כעשרה ימים קודם לכן, עת הפסיק החמאס את התהדייה באופן חד-צדדי.

·              מסלול הוצאות -  המעסיק יוכל להגיש בקשת תביעה לקבלת פיצוי בגין הנזק התפעולי שנגרם לעסק בחודש ינואר, בשל המצב הביטחוני בדרום. מסלול זה מבוסס על החזר של התשומות לפי הדיווח למע"מ בתוספת שכר העבודה שדווח בחודש דצמבר 2008 כשהם מוכפלים במקדם של 1.1. בשיחתנו האחרונה עם מר בועז סופר סמנכ"ל בכיר ברשות המיסים בירושלים האחראי בתוקף תפקידו על קביעת התקנות בנושא, ביקשנו כי במסלול ההוצאות יינתן פיצוי נוסף גם בשל הוצאות פחת והפחתות, הוצאות ארנונה והוצאות מימון אשר שולמו על ידי העסקים באזור גם בעת המבצע ולכן יש מקום שיקבלו פיצוי ממס רכוש גם בגין הוצאות אלו.

 

יצוין כי כיום קיים בתקנות מס רכוש, מנגנון לפיצוי עסקים באזור שדרות ועוטף עזה, על פיו בעל העסק זכאי לפיצוי בגין הוצאות אותן הוכיח לרשות המיסים, לרבות תשלום שכר עובדים שלא הגיעו למקום עבודתם, בהתאם להנחיות כוחות הביטחון (מסלול אדום). מנגנון זה שנקבע בעקבות הבג"צ שהגיש משרדנו במאי 2007 כנגד שר האוצר בדרישה להכיר בשדרות ועוטף עזה כאזור ספר לפי תקנון מס רכוש, מאפשר לעסקים באזור שדרות ועוטף עזה לקבל פיצוי מיידי ללא צורך בהמתנה לקביעת ההסכם המשולש וקביעת תקנות מיוחדות לשאר אזור הדרום שנקבע עקב המלחמה. למען הסר ספק, מנגנון זה אינו חל על עסקים באזור הדרום שאינם בטווח של 7 ק"מ מרצועת עזה והם נאלצים לחכות לתקנות שיתייחסו ספציפית לאזור זה.

אנו מקווים כי תימצא הדרך המהירה והנכונה למתן פיצוי לכל העסקים ולעובדים אשר נפגעו עקב המצב הביטחוני במבצע עופרת יצוקה ולא יצטרכו אלו להמתין לפיצוי זה שהוא להם כאוויר לנשימה עד מאי ויוני 2009.

 

לרשותכם מידע נוסף בדבר ההוראות לפיצוי לפי חוק מס רכוש וקרן הפיצויים

 

 

 

 

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני