• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםקופת"ג ,פנסיה ופיצויי פיטוריןתכנוני מס בצל המשבר הכלכלי עובדים בכירים פורשים

תכנוני מס בצל המשבר הכלכלי - עובדים בכירים פורשים

23.02.2009

תכנוני מס בצל המשבר הכלכלי - עובדים בכירים פורשים

ארז שגיב, עו"ד ורו"ח

מאמר ב' בסדרה

המשבר במשק גבה וימשיך לגבות קורבנות גם בקרב אלה שהיו דמויות מפתח במקום עבודתם ולהם חוזה אישי אשר בדרך כלל כולל סוגים שונים של תמורות אשר שיעור המס המוטל עליהם שונה ולפיכך נטל המס בגינם יכול שיהיה גבוה או נמוך, בהתאם לתכנון המס.

כך, פיצויים פטורים ממס על פי הוראות החוק עד תקרה. ברם, כל תמורה אשר מעבר לפיצויים חייבת במס שולי שיכולו להגיע במהירות לשיעור מרבי של 47% . פיטורי עובד, מזכים אותו בשתי תמורות נוספות - פיצוי בגין עוגמת נפש ופיצוי בגין אי תחרות. הראשון - אינו חייב במס ומשולם עבור עצם המעשה הנגוע בהפסקת העבודה ובלבד שהוא מלווה בהליכים שפוגעים בכבוד העובד. השני - חייב במס בשיעור 20% ומשולם עבור התחייבותו של העובד שלא להתחרות במעביד המפטר. התמורות אשר מתקבלות מידי מעביד תלויות בנסיבות ולכן בכל מקרה שבו מתקבל בידי עובד סכום כולל עבור עזיבתו את מקום העבודה, יש לשקול כיצד לסווג את התמורה המתקבלת ואיזה חלק שלה לשייך לכל אשכול, פיצויים, עוגמת נפש, או אי תחרות - ובאופן שלא תיחשב כמלאכותית.

הסכמי פרישה של עובדים בכירים כולל הסדרי תקבולים הנוגעים לעתיד, כמובן שהכנסות אלה, אם הן מתקבלות בידי מקבלן חייבות הן במס בשיעור 47% כהכנסת עבודה. יחד עם זאת, יש לציין, כי תקבולים אלה הם בגין ניתוק יחסי העבודה, אף כי מתקבלים הם בעתיד ותשלומם נוגע לעבר. ברם, שינוי תנאי העסקה הצופה פני עתיד לצד גיבוש הסכם למתן שירותים ובמקביל להסכם אי תחרות עם המעביד המפטר, יש בהם כדי להפחית את נטל המס המושת על תקבולים עתידיים. כך, שיעור המס, יושפע מהגדרת התקבול ושיוכו לתקופה הרלוונטית - ובאופן כמובן שאינו מלאכותי. קבלת תקבולים עבור מתן שירותים באמצעות חברה יכולה להפחית את שיעור המס השוטף מ- 47% ל - 27%.

תמורות כגון בונוסים ותקבולים בשווה כסף הם הכנסת עבודה בידי מקבלם לכל דבר ועניין, ולכאורה, לא ניתן לסווגם בשונה מכך. ברם, ויתור על זכויות אלה וקבלת זכויות אחרות אינן בהכרח בבחינת חילוף זכויות. חשיבות העניין הוא בכך שיש לנתק את הקשר בין תקבולים אלה לתקבולים אחרים המסווגים שלא כהכנסת עבודה. כך, קבלת תמורה זו תפחית את שיעור המס האפקטיבי החל על העוסק.

זאת ועוד, עובדים בכירים בדרך כלל מחזיקים בנכסים הקשורים במקום עבודתם; מניות החברה בה הם עובדים, אופציות לעובדים שקיבלו וכן זכויות בקניין רוחני שהחברה פיתחה. יש לציין, כי תכנון מס נכון הקשור במכירת מניות החברה ביחד עם אופציות שהוא מחזיק בה או שיחלוף של אופציות שאינן במסגרת תוכניות מאושרות יש בהם כדי להפחית את שיעור המס האפקטיבי עד ל - 20%. במקרים רבים העברת הקניין הרוחני למסגרת הפעילות האישית יש בה תועלת שכן במכירתה אף היא תחויב, בתנאים מסוימים, בשיעור מס של 20%.

כך, גם לגבי התחייבות של החברה המעבידה כלפי אותם עובדים בכירים והקשורות בהלוואות שניתנו על ידיהם לחברה או אג"חים שהיא הנפיקה והם רכשו חלקים מהם. יתכן ויש אפשרות, כי החברה המפטרת תרכוש מהעובד את התחייבויותיו אלה ולכך יש השלכות מס הקשורות בסיווג ההכנסה ובשיעור המס שמוטל עליה. כך, יש גם השלכות מס מצד המעביד הקשורות במהות הרכישה וסיווגה וניכוייה מהכנסות החברה.

ארז שגיב, עו"ד ורו"ח – מומחה למיסים, לשעבר מנהל המחלקה המקצועית ברשות המסים, א. שגיב ושות' – עורכי דין

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
 
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני