• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמיסוי בינלאומיתכנוני מס במישור הבינלאומיחוסר בהירות בהבהרת רשות המיסים לגבי שטרי הון לחו ל

חוסר בהירות בהבהרת רשות המיסים לגבי שטרי הון לחו"ל

08.03.2009

חוסר בהירות בהבהרת רשות המיסים לגבי שטרי הון לחו"ל

עופר פרץ, רו"ח , אשר טוריאל, רו"ח

רבות נכתב על מערכת היחסים שבין סעיף 85א לפקודה ובין סעיף 3י לפקודה, ככל שמדובר בהנפקת שטרי הון במסגרת בינלאומית בין צדדים קשורים. מערכת יחסים זאת שהייתה עמומה, זכתה להבהרה לאחר תיקון 164 לפקודת מס הכנסה (החל בשנת המס 2008 ואילך), ואולם דווקא הודעת רשות המסים מיום 18 בפברואר 2009 מעלה שתי נקודות הדרושות לליבון.

1.במסגרת תיקון 164 לפקודת מס הכנסה, החל ביום ה-1 בינואר 2008, תוקן סעיף 3(י) לפקודה ונקבע ביחס להלוואה בין חברתית, עדיפות לסעיף 85א לפקודה, היינו מקום בו נושאת הלוואה שניתנה במסגרת פעילות בינלאומית בין צדדים קשורים, "ריבית שוק", הרי שאין לבחון עוד נחיצות ריבית מכוח סעיף 3(י) לפקודה {מדד/שע"ח בלבד או מדד/שע"ח +4%[1]).

2.בהודעת רשות המסים מיום 18 בפברואר 2009, הביעה רשות המסים דעתה כי שטר הון ואג"ח בתנאים שפורטו בהודעה[2] לא ייחשבו הלוואה לעניין סעיף 85א.

נקודה ראשונה הראויה לליבון היא האם כעת מששטר הון זה יוצא משערי סעיף 85א, הרי שהחריג להגדרת "הלוואה" שנקבע בסעיף 3(י)(1)(9)[3] אינו תופס ולכן יש לבחון נחיצות זקיפת ריבית מכוח סעיף 3(י) לפקודה.
לטעמי, במידה ומדובר בהנפקת שטר הון העומד בתנאי הגדרת "הלוואה" אשר בסעיף 3(י)(1) (10)
[4], הרי שהן סעיף 3(י) לא יחול מכוח החריג בסעיף זה והן סעיף 85א לא יחול מכוח הודעת רשות המסים כאמור לעיל.

נקודה שנייה הראויה לליבון נראה כי בהודעת רשות המסים קיימת אליה וקוץ בה, מחד נפתח הפתח להנפקת שטרי הון אשר צמודים למטבע זר בלבד (אלו ייצאו מתחולת סעיף 85א), ומאידך, שטר הון זה הצמוד למטבע הזר יחייב זקיפת ריבית כפוף להוראות סעיף 3(י) וזאת מאחר ושטר ההון אינו מקיים את החריג בהגדרת "הלוואה" אשר בסעיף 3(י)(1) (10) לפקודה.
הפיתרון לטעמי עבור התאגיד המנפיק שטר הון לחברה זרה קשורה הוא לשקול האם כדאי להנפיק שטר הון נומינלי לאותה החברה (ובדרך זו לצאת מתחולת סעיף 85א כמו גם סעיף 3(י)) כאשר "המחיר" הוא להעביר לחברת הבת הזרה את חשיפת שינוי שער החליפין.

עופר פרץ, רו"ח- הכותב הינו מנהל חטיבת המיסוי בקבוצת נס טכנולוגיות.
אשר טוריאל, רו"ח- הכותב הינו מחטיבת המיסוי בקבוצת נס טכנולוגיות.



[1] משבוטל חוק התיאומים בשל אינפלציה, למעט הוראות המעבר שבו – גם שיעור הריבית המדויק בעת חישובה של הרבית אינו ברור לחלוטין, הרי ששיעור ריבית של 4% מתווסף למי "שהוראות חוק מס הכנסה (תיאומים בשל אינפלציה), התשמ"ה-1985 אינן חלות בקביעת הכנסתו". הנה כי כן, אשר לאותו נישום המיישם את הוראות המעבר של חוק התיאומים – האם ניתן לומר שהוראות חוק התיאומים חלות בקביעת הכנסתו – לטעמי התשובה חיובית,

[2] 1. הם אינם נושאים ריבית או הפרשי הצמדה. 2. לגבי שטרי הון הצמודים למטבע זר – הריבית השנתית עליהם אינה עולה על השינוי בשער החליפין.

[3] "הלוואה" - לרבות כל חוב שאיננו אחד מאלה: (9) הלוואה שהיא עסקה בינלאומית כמשמעותה בסעיף 85א;

[4] היינו, שטר הון שאינו צמוד למדד כלשהו ואינו נושא ריבית או תשואה כלשהי, והונפק לתקופה של חמש שנים לפחות, ובלבד שההלוואה אינה ניתנת לפירעון לפני תום התקופה האמורה והפירעון נדחה בפני התחייבויות אחרות וקודם רק לחלוקת עודפי הרכוש בפירוק;

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני