• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמס ערך מוסףמאמרים - מע"מחידושי חקיקה ואכיפה במע מ

חידושי חקיקה ואכיפה במע"מ

05.04.2009

חידושי חקיקה ואכיפה במע"מ

רמי אריה עו"ד רו"ח

ביום 25.3.2009 אירחה ועדת המיסים של לשכת עורכי הדין את עו"ד זאב פורת, סמנכ"ל בכיר לגבייה ברשות המיסים בישראל, אשר מסר בישיבה מספר עדכוני חקיקה ואכיפה חשובים, כדלקמן:

  1. שינוי בסיס דיווח ממצטבר למזומן – הוקמה ועדה בראשות עו"ד פורת, אשר המליצה על העברת נותני שירותים שתוספת י"א להוראות ניהול ספרי חשבונות חלה עליהם, מבסיס דיווח למע"מ על בסיס מצטבר לבסיס מזומן. המהלך תוכנן כתלת שנתי עד 2011. בשלב זה, נקבעה הוראת שעה לשנת 2009 שהיא כבר בתוקף מיום 1.1.2009, אך רשות המיסים פועלת להאריכה ולהפכה לחקיקת קבע.
  2. מעבר למחזור דיווח דו –חודשי – החל מיום 1.1.2009 עוסקים שמחזורם עד 1.5 מיליון ש"ח, יכולים לדווח על בסיס דו-חודשי במקום על בסיס חד-חודשי. כרגע מדובר על הוראת שעה לשנת 2009, אך עו"ד פורת מעריך כי הוראת השעה תוארך לפחות עד שנת 2010.
  3. מצב גביית המיסים - בשנת 2008: 6.5 מיליארד ₪ נמוך מהצפוי. האומדן ל-2009: הגרעון הצפוי הוא כ-35 מיליארד ₪. אם יורחב התקציב, הגרעון צפוי לגדול עוד יותר. ההערכה היא שגם ב-2010 יהיו קשיי גבייה.
  4. העמקת אכיפה וגביה בשנת 2009 - מבצעי שטח – נקבע כי כל יחידה ברשות המיסים (פקיד שומה או מנהל מע"מ) צריכה לערוך פעילות דו יומית מדי חודש לצורך הגברת ההרתעה. אין תכנון למבצע כללי של הסדרי מס מקלים בסגנון "מס וחלילה", אך פניות פרטניות נדונות. הורחבו סמכויות ממונים - למשל, במסלול פריסת תשלומים (הדבר גם משפיע על גביית רשות המסים באופן זמני).
  5. בישובי "עוטף עזה" הפסיקו פעילויות אכיפה לפני כשנה בשל המצב.
  6. דיווח פרטני של עוסקים באיחוד עוסקים – בהתאם להוראת חקיקה חדשה שנכנסה לתוקף, החל מיום 1.1.2010 חייב כל עוסק באיחוד עוסקים, לדווח אחת לשנה. המטרות: (1) ביקורת – לנתח ערך מוסף של כל גורם באיחוד. (2) מקדמות מס הכנסה נקבעות גם לפי מחזורי מע"מ (כיוון שדו"ח מ"ה מוגש באיחור).
  7. הקטנת ריבית חובה וזכות לרשות המיסים – רשות המיסים ביקשה מועדת הכספים של הכנסת להקטין את הריבית לפי דיני המס מ-4% ל-3%, הן לחובות מס והן להחזרי מס - אך לא נענתה.
  8. חשבוניות פיקטיביות – גורמות לאובדן הכנסות ניכר למדינה. הוקם צוות של 10 גופים ומתכוונים להתחיל בהליכי חקיקה. ההמלצה המתגבשת של הוועדה היא לעבור לחשבוניות שיוצאו או יאושרו מראש על ידי מערכת שע"מ של רשות המיסים. לדיווח הממוחשב יהיו שלושה שלבים. האחד, ביום 1.7.09 , השני ביום - 1.1.10 , השלישי ביום - 1.1.11. המלצות אלו יחולו על עוסקים שמחזורם השנתי הוא למעלה מ- 3 מיליון ש"ח. העוסקים "הקטנים" – יוכלו להמשיך להוציא חשבוניות ידניות. מקבל החשבונית ידע מראש שהחשבונית "כשרה" בכל מקרה. בשלב הסופי יהיה מעבר לתקופת דיווח אחידה של כל העוסקים.
  9. אכיפה – יהיה מעבר לעיקולים אלקטרוניים ישירות להנהלת הבנקים. על סמך העיקול האלקטרוני הבנק יוכל להעביר כספים מחשבונות עו"ש ומידע לגבי נכסים אחרים. עיקול על נכסים אחרים ידרוש צו נוסף. הרשות הקפיאה משלוח קנסות מנהליים בגין אי דיווח על תכנוני מס חייבי דיווח במע"מ. עו"ד פורת המליץ לשנות את החקיקה בתחום. סוכם עם מנכ"ל משרד המשפטים שרשם המקרקעין יעביר את מרשמיו לרשות המיסים.
  10. פטור למלכ"רים - יתכן שיינתן פטור לחלק מהמלכ"רים מחובת תכנון המס בנושא קבוצות הבניה.
  11. גביה כתוצאה משומות נוספות (שלא כתוצאה משומות עצמיות) עומד בערך על 1% מהגביה השנתית – במס הכנסה בודקים רק 5.3% מהתיקים לשנה. במע"מ בודקים 0.82% מהתיקים (מס' מבקרים במע"מ ירד מ-210 ל-146). הפתרון שרשות המסים מבקשת לקדם הוא הגדלת כח האדם. הקושי גדל היות ובשל המצב הכלכלי נדרש טיפול נרחב בעסקים שנקלעים לקשיים בפירוקים, כינוסים, פש"ר וכו'.
  12. הרשות התחילה לעשות שימוש בס' 106 ב לחוק מע"מ להרמות מסך – בכל מקרה של חשד להברחת נכסי חברה בע"מ לבעל מניותיה או לקרובו, תפעל הרשות להגשת תביעה לפירעון החוב כנגד מקבל הנכסים.
  13. הסדר חובות - הגישה של עו"ד פורת היא שאם נדרשת פריסת תשלומים מחודשת כדי להציל את העסק – יעשה כן.

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני