• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמס ערך מוסףמאמרים - מע"מיומן רכב ממוחשב לחישוב שווי רכב צמוד

יומן רכב ממוחשב – לחישוב שווי רכב צמוד

09.09.2009

יומן רכב ממוחשב – לחישוב שווי רכב צמוד

רמי אריה עו"ד רו"ח

בעקבות הרפורמה בשווי שימוש ברכב צמוד לעובדים, עלתה משמעותית חבות המס על מקבלי הרכב הצמוד, ועלייה זו עוד תמשיך עד תום תחולת הרפורמה בשנת 2011, כך ששווי רכב צמוד החייב במס הכנסה וביטוח לאומי עוד יוכפל בשנתיים הקרובות.

הקושי הוא בכך שתקנות שווי רכב צמוד קובעות אומדנים להערכת שווי טובת הנאה פרטית שמקבל עובד כתוצאה משימוש בכלי רכב המעביד. אומדנים אלו נקבעו על מנת להקל בקביעת שווי טובת ההנאה, ללא צורך בהוכחה כזו או אחרת של שווי ההטבה. בפועל גורמים אומדנים אלו לקביעת שווי רכב בערך של כ- 85% מעלות החזקת הרכב צמוד אם לא יותר מכך, תוך התעלמות מעובדים וגם ממעבידים שעיקר נסיעותיהם אינו פרטי אלא דווקא עסקי.

הקושי גדל במיוחד, לאור העובדה שסכומי שווי שימוש פרטי בכלי רכב נקבעים בתקנות לפי קוד קבוצה הנקבע לפי שווי הרכב בעת רכישתו לראשונה כרכב חדש מהיבואן. סכומי שווי אלו מבוססים על אומדןשווי טובת ההנאה לעובד, אומדן שאינו משקף בהכרח את השימוש ברכב לצורכי הפעילות העסקית בפועל. גם כניסתה הצפויה לתוקף של שיטת שווי הרכב הלינארית מחודש ינואר 2010 ואילך, עדיין תתבסס על בסיס שוויו של הרכב החדש ועל כ- 85% מסך ההוצאות הרכב החודשיות.

לדעתנו, במידה ויוכיח מעביד את שווי ההטבה הספציפי לעובדיו, הרי ששווי זה הוא הקובע לעניין מיסוי טובת ההנאה. במספר פסקי דין שנתקבלו בשנים האחרונות, אומצה הגישה הכלכלית גם לעניין תאום הוצאות החזקת רכב לצורכי מס. בפסקי דין אלו, קובע ביהמ"ש כי האומדן בתקנות הוצאות הרכב, מהווה את דרך המלך לקביעת בסיס הק"מ ששימשו את הרכב לצרכים פרטיים. אולם, באותה נשימה, קובע בהמ"ש כי באם היה יכול הנישום להוכיח מהי כמות הנסיעות הפרטיות שנסע ברכב העסקי, היה לנכון לקבל את טענותיו לעניין כמות הנסיעות הפרטיות.

בהתבסס על הפסיקה האמורה ופסקי דין אחרים שניתן להקיש מהם לעניין זה, ניתן לדעתנו לערוך חישוב של שווי הרכב הצמוד על בסיס " יומן נסיעות ברכב ". יומן זה ככל שיתעד את הנסיעות שנסע הרכב יהווה בסיס לקביעת שווי הרכב על בסיס נסיעות עסקיות מידי חודש ביחס לסך הנסיעות ברכב באותו חודש.

לאחרונה, יצאו לשוק קודנים הכוללים מערכת GPS (חברת איתוראן או חברת פוינטר), המזהים את נסיעות הרכב לפי: תאריך הנסיעה, שעת תחילתה וסיומה ונתיב הנסיעה. בקודן קובע הנהג את סוג הנסיעה כעסקית או פרטית וקביעה זו ניתנת לביקורת בהתאמה לתחום פעילות הנהג בעבודה ושעות העבודה שלו. קודנים אלו מפיקים למעשה " יומן נסיעות ממוחשב " והיות והם כוללים מעקב באמצעות GPS , הם ללא ספק נותנים בקרה מלאה ומדוייקת על השימוש ברכב הלכה למעשה, לשימוש עסקי או לשימוש פרטי.

אנו בהחלט סבורים כי מערכת ממוחשבת כזו, יכולה להוות בסיס לחישוב שווי רכב צמוד לכל נהג על בסיס נסיעותיו העסקיות ביחס לנסיעותיו הפרטיות באופן ספיצפי, ללא צורך להזדקק לאומדנים שבתקנות שווי השימוש ברכב צמוד. עלות השימוש בקודן כזה שעומדת לפי מיטב הבנתנו על סך של כ- 75 ש"ח לחודש, מצדיקה בהחלט את החיסכון הצפוי בשימוש בו בכלי רכב שרוב נסיעותיהם עסקיות הצפוי, לפי תחשיבנו, להגיע לסך של מאות או אלפי ש"ח נטו לחודש.

נזכיר כי לא מדובר רק בחיסכון במס הכנסה ובביטוח לאומי על שווי הרכב. קודן כזה יכול להביא לקיזוז מע"מ רחב יותר בשל הוצאות הרכב. סעיף קטן (א) לתקנה 18 לתקנות מע"מ, קובע כי מס תשומות בשל שירותים לשימוש בעסקאות יותר בניכוי לפי חישוב יחסי ספציפי של מידת השימוש העסקי לעומת מידת השימוש הפרטי בתשומות. קיזוז תשומות בגין החזקת רכב המשמש לצורכי עבודה כפוף בעיקרון לאותם כללים, שלפיהם מותר לקזז תשומות בשל שימוש ברכב מסחרי או פרטי לפי מידת השימוש ברכב לצורכים העסקיים.

נציין עוד, כי תקנות ניכוי הוצאות רכב ותקנות ושווי שימוש ברכב אינן חלות על מרבית כלי הרכב המסחריים או הג'יפים. יחד עם זאת, סעיף 30 לפקודה קובע כי לא יותרו הוצאות מעבר לאלו הדרושות לייצור ההכנסה. לכן גם לגבי כלי רכב מסחריים וגי'פים וגם לגבי כלי רכב פרטיים שנעשה בהם שימוש פרטי בהיותן צמודים לעובד, מומלץ לנהל יומן נסיעות רכב כדי להכיר בהוצאות הרכב לצורכי מס, לפי מידת השימוש העסקי ברכב בפועל. נזכיר כי השימוש בעצות האמורות לעיל מותנה בקבלת חוות דעת מומחה לעניין וגילוי נאות לרשות המיסים.

רמי אריה עו"ד רו"ח, מומחה לדיני מיסוי ומחבר הספר "הוצאות מוכרות למס הכנסה, מע"מ, מס שבח מקרקעין וביטוח לאומי" בהוצאת מיסים ועסקים בע"מ www.ralc.co.il ,
טל' 073-2181818.

 

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני