• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמס ערך מוסףמאמרים - מע"מהיערכות לדיווח מקוון למע מ מיום 1 1 2010 תשובות לשאלות נפוצות

היערכות לדיווח מקוון למע"מ מיום 1.1.2010 תשובות לשאלות נפוצות

19.10.2009

היערכות לדיווח מקוון למע"מ מיום 1.1.2010

תשובות לשאלות נפוצות

רשות המיסים בישראל

האם הקובץ PCN874 יחליף את קובץ PC874 במתכונת הקיימת היום בהחזר - או שיש צורך בשני קבצים ?

תשובה:

החל מחודש 1/2010 עוסק שדורש החזר וטרם נכלל ברשימת חייבי הדיווח הנוסף, יוכל להמשיך להשתמש בקובץ 874PC במבנה הישן, אולם - כל עוסק שנכלל ברשימת חייבי הדיווח הנוסף (לפי תיקון החוק והוראת השעה) יוכל להשתמש אך ורק בקובץ במבנה החדש. לדוח לתשלום (לרבות אפס) המוגש ע"י עוסק שנכלל ברשימת חייבי הדיווח הנוסף יהיה אך ורק במתכונת החדשה.

שאלות הנוגעות לסוגי המסמכים השונים?

תשובה:

ערכי X המופיעים במסמך זה הינם פרמטרים של דרישות שונות לדיווח. הם עשויים להשתנות מעת לעת, לפיכך מומלץ לבנות אפשרות לעדכון מהיר של פרמטרים אלה בתוכנה. ערכי הפרמטרים לשנת 2009 (בנוגע לדיווחים לחודשים אוקטובר-דצמבר 2009) יפורסמו בקרוב.

ככלל, ברשומה שמפרטת מכירה ללקוח עסקי, נדרש רישום מספר העוסק של הלקוח (מקבל החשבונית), וברשומה שמפרטת תשומה, נדרש רישום מספר העוסק של הספק (מוציא החשבונית). יובהר כי אי רישום מספר העוסק של הלקוח ברשומת המכירה, עלול לגרום במקרים מסוימים לאי התרת החשבונית בקיזוז אצל הלקוח.

א. מכירות - לקוח מזוהה - מסמך מסוג S - מסמך זה נועד לתיעוד מכירה ללקוח עסקי בישראל, אולם ניתן לכלול במסמך מסוג זה גם לקוחות פרטיים שזוהו.

מכירה ללקוח עסקי שסכומה (ללא מע"מ) נמוך מ X- לדוגמא 300 ש"ח - ניתנת לרישום על גבי מסמך מסוג S ללא זיהוי הלקוח.

ב. מכירות - לקוח לא מזוהה - מסמך מסוג L - מסמך זה נועד לתיעוד מכירה ללקוח פרטי. חשבונית ללקוח פרטי שסכומה עולה על X ש"ח (לדוגמא 10,000 ש"ח ללא מע"מ) חייבת בזיהוי הלקוח, אולם יתכנו מצבים של לקוחות פרטיים שלא יזדהו (תיירים וכד').

על מנת להקל על העסקים, יש לכלול ברשומה אחת מרכזת את כל העסקאות עם לקוחות לא מזוהים. כך למשל, ניתן לדווח ברשומה בודדת את סך המכירות החודשיות הנובעות מכלל הקופות הרושמות בכל הסניפים, למעט אותן מכירות בהן סכום העסקה גבוה מ X אשר ידווחו בנפרד כרשומה מסוג L (וינוטרלו מסך המכירות בקופות הרושמות). כמו כן ינוטרלו מהסיכום כאמור (וידווחו ברשומות נפרדות) המכירות ללקוחות העסקיים.

בנוגע לרשומות הסיכומיות של מכירות ללקוחות פרטיים לא מזוהים, ניתן לדווח רשומה נפרדת לכל יום, לכל שבוע, לכל קופה, לכל סניף, ובכל שיטה הנוחה למדווח, ובלבד שבשדה "מספר אסמכתא" תצוין כמות המכירות שנכללו בדיווח, כך למשל אם הדיווח כולל Y מכירות (לכאורה Y לקוחות), הרי שנתון זה ייכלל בשדה "מספר אסמכתא".

מסמכים L ו S אפשריים לעסקאות בכל שיעורי המס (בשיעור מס מלא / פטור / אפס) וגם לעסקה "מעורבת" שבה יש פריטים חייבים במע"מ מלא ופריטים פטורים או חייבים במע"מ בשיעור אפס.

מכירה בישראל בשיעור מס אפס / פטור - עבור לקוח עסקי / מזוהה כסוג מסמך S, ועבור לקוח לא מזוהה כסוג מסמך L. דהיינו, אפשרי מסמכי S ו L בהם הערך בשדה המע"מ שווה אפס.

מכירה מעורבת (מכירת 3 ק"ג גזר בשיעור 0 + טרקטור בשיעור מס רגיל באותה חשבונית) - תדווח כרשומה אחת, כאשר הערך בשדה המע"מ יהיה נמוך משיעור המע"מ, דהיינו יתכן ש- 100% החשבונית על סך 100,000 ש"ח והערך בשדה המע"מ יעמוד על 8,000 ש"ח ולא 15,500 ש"ח.

לחילופין, המכירה תפוצל לשתי רשומות: פעם כחשבונית בשיעור מס "רגיל" ופעם בשיעור אפס, כאשר שדות סוג מסמך, תאריך, אסמכתא ולקוח יהיו עם ערכים זהים בשתי הרשומות.

ג. מכירות - יצוא - מסמך מסוג Y - תקף אך ורק ליצוא, לרבות יצוא נכס בלתי מוחשי (ללא רשימון).

ד. מכירות - לקוח תושב רש"פ - מסמך מסוג I - תקף אך ורק למכירה באמצעות חשבונית I שהוקצתה ע"י רשות המסים.

ה. מכירות - חשבונית עצמית - מסמך מסוג M - תקף אך ורק לעסקה בה המדווח הינו הרוכש, אולם לפי החוק הספק אינו מחויב בדיווח העסקה, למשל הספק הינו: שכיר שנותן הרצאה, אדם המשכיר נכס (חנות / מונית וכד'). במקרה זה המדווח ידווח את העסקה פעמיים באותו דיווח: פעם אחת כמכירה (בשם הספק), ופעם שנייה כתשומה על מנת לאפשר ניכוי מע"מ התשומות לפי הקבוע בחוק (1/4 ; 2/3 וכד') כתשומה "רגילה" - בד"כ מסמך קניות רגיל - T.

ו. קניות - ספק ישראלי - מסמך מסוג T - תקף אך ורק לקניות רגילות בישראל, הן לתשומות רגילות והן לתשומות "ציוד", הן לתשומות המותרות בניכוי מלא, והן לתשומות "מעורבות".

קניה מעורבת (3 ק"ג גזר + טרקטור באותה חשבונית) - או תשומה "מעורבת" (שניתן לנכות 2/3 או 1/4 דוגמת: תיקון רכב, פלאפון וכד') תירשם כתשומה רגילה T / K וכד', כאשר הערך בשדה המע"מ יהיה נמוך משיעור המע"מ, דהיינו יתכן ש100% החשבונית על סך 100,000 ₪ והערך בשדה המע"מ יעמוד על 8,000 ש"ח ולא 15,500 ש"ח.

ז. קניות - ספק מחו"ל - מסמך מסוג R - תקף אך ורק לרכישה באמצעות רשומון יבוא שהוצא על שם המנכה.

ח. קניות - ספק תושב רש"פ - מסמך מסוג P - תקף אך ורק לרכישה באמצעות חשבונית P.

ט. קניות - מסמך אחר- מסמך מסוג H - תקף אך ורק לרכישה באמצעות מסמך שאושר בחוק ושאינו חשבונית "רגילה". יש מעט מסמכים מסוג זה, בהם מסמך שבנק מוציא בגין מע"מ שנגבה עבור מט"ח שמועבר לחו"ל, תיקוני רשמוני יבוא ועוד.

י. קניות - קופה קטנה - מסמך מסוג K - תקף אך ורק לחשבוניות בגין קופה קטנה. מאחר ובד"כ "מסמך" מסוג זה מאגד מספר חשבוניות "קטנות", בשדה "מספר אסמכתא" תירשם כמות החשבוניות הכלולות ברשומה זו.

קופה קטנה - כאשר סך המס בחשבוניות מסוג K עולה על - %X מסך התשומות?

תשובה:

הכלל המוביל הוא שלא ייקלט דוח שבו שיעור מס התשומות הלא מזוהות עולה על הגבוה מבין השניים:

1. %X מסך מס התשומות, (למשל, 2%).

2. X ש"ח (למשל, 2,000 ש"ח).

משמעות הדבר היא שבדוחות עם סכום תשומות נמוך יחסית "מותר" להגיע לשיעור גבוה יותר של תשומות לא מזוהות, ואף ל- 100% בתנאי שסך התשומות ללא מע"מ אינו עולה על הסכום שבסעיף 2 לעיל.

מה לגבי עיגול אגורות לפני / אחרי יצירת הקובץ?

תשובה:

כבר בגרסה הקיימת, קובץ PC874 כולל את פרטי הדוח והרשומות ללא אגורות, בעוד שבמציאות החשבוניות כוללות אגורות. ככלל, העיגול מתבצע בתכנה שיוצרת את הקובץ גם כלפי מעלה (כאשר גדול/ שווה מ 0.5) וגם כלפי מטה (כאשר קטן 0.5), אם בסוף נותר הפרש קטן שיכול לנבוע מהפרשי העיגולים, הקובץ יתקבל בשע"מ כתקין.

ברמה הסטטיסטית סביר שההפרש יהיה קטן, למרות הכול - אפשרי שחישוב הנתונים לדיווח (ברשומת הכותרת) יתבסס על הסכומים שסוכמו בקובץ, כך שכלל לא ייווצרו הפרשי עיגולים בין שורת הכותרת לבין סיכום השורות בדוח.

האם זיהוי הלקוח נדרש בשלב החשבונית או בשלב הפקת הקבלה?

תשובה:

כעקרון אנו אדישים לגבי שלב הזיהוי, ובלבד שבקובץ וע"ג החשבונית המודפסת ייכלל מידע אודות הלקוח שקיבל את החשבונית. מאחר ומבחינה כרונולוגית לעיתים הקבלה יוצאת לפני החשבונית ולעיתים אחריה, הרי שלמען הסדר הטוב רצוי להיערך לכל המצבים.

מה מקור המידע שהתשומה הינה תשומת ציוד?

תשובה:

בדומה לקובץ 874PC הנוכחי - מידע אודות תשומות ציוד כלול אך ורק ברשומת הפתיחה. אנו אדישים בדבר מקור המידע לתשומות ציוד, האם סוג תנועה או אחר, ובלבד שידווח נכון.

למה נדרש שדה "עתידי" - הקצאת חשבוניות?

תשובה:

על פי התכנון, רשות המסים באמצעות שע"מ תקצה לכל ספק (בכל שנה ובמהלך השנה) מספרי חשבוניות שיהיו תקפים עבורו. מספור זה יסייע לרשות לאתר חשבוניות בעיתיות. בשלב זה יש להשאיר שדה זה עם אפסים (דהינו, למלאו באפסים על פי מספר הפוזיציות שהוקצה לשדה זה).

למה נדרש שדה קבוצת אסמכתא?

תשובה:

ניתן למלא שדה זה באפסים על פי מספר הפוזיציות הנדרש, שדה זה נועד לאפשר לעסק לזהות את מקור החשבונית, מאיזה סניף, לאיזה סוג לקוח, סדרה ידנית לעומת אוטומטית וכד'.

כיצד מבצעים תיקון פרטים בחשבונית שנכללה בדוח שהוגש בעבר או בדוח השוטף?

תשובה:

תיקון החשבונית יבוצע בשני שלבים:

0. החשבונית השגויה תבוטל: שדה +/- בסכום החשבונית ירשם בסימן ההפוך לזה שנרשם ברשומה המתוקנת, כשכל הפרטים בשדות האחרים זהים לפרטים שדווחו

1. החשבונית תירשם שוב, הפעם עם הפרטים הנכונים (כולל הערך בשדה +/-)

כיצד יועבר הקובץ לרשות המסים?

תשובה:

ככלל, הקובץ יועבר באופן מקוון on-line ובאמצעות כלים ששע"מ יעמיד לרשות הציבור. מידע בנושא יפורסם בהמשך.

מי חייב בהעברת הקובץ?

תשובה:

עוסקים שיקבלו הודעה בנושא, ובהתאם לפרסומי הרשות ועל סמך החקיקה. בשלב הראשון עוסקים שמחזור עסקאותיהם בשנת 2009 עלה על 4 מיליון ש"ח.

האם תכנה שכל יעודה הפקת תיעוד פנים (חשבוניות) חייבת ליצור את קובץ PCN874?

תשובה:

כעקרון תכנה שמהותה הפקת תיעוד פנים אינה נדרשת לייצר הקובץ PCN874, אולם, מאחר ומידי חודש / שבוע התכנה מייצאת קובץ "עזר" (להלן - קובץ) שנקלט בתכנה ה"ראשית" להנהלת חשבונות, הרי שנדרש שבאותו קובץ יכללו פרטי מידע נוספים על הקיים - בהם:

0. מספר הח"פ / עוסק מורשה של הלקוח (ככל שמדובר בלקוח עסקי)

1. עתידי - מספר האסמכתא הנוספת שרשות המסים תקצה לספק, לכשנקצה זאת, במכירות ללקוח עסקי שסכומן גבוה מ X

2. סימון סוג המסמך לפי הטבלה שפורסמה (L, S וכד')

3. קבוצת אסמכתא (אם יש) וכד'

הכרחי שלגבי כלל המכירות ללקוחות פרטיים - L, בהן סך המכירה כולל מע"מ נמוך מסכום X ((שיקבע ע"י רשות המסים), תופק רשומה בודדת שתכלול את המפורט במסמך הטכני, למעט השדה העתידי (מספר האסמכתא הנוסף שהוקצה לספק) ומספר הלקוח.

למרות האמור, כל חשבונית ללקוח פרטי שסכומה יעלה על X תיכלל ברשומה נפרדת.

לידיעתך, בכדי שלקוח עסקי יוכל לנכות את מע"מ התשומות הגלום בחשבונית שסכומה גבוה מ X, חלה חובה שעל גבי החשבונית יודפסו שדות 1+2 לעיל.

מומלץ שהתכנה "תדרוש" מהמוכרן להזין את מספר הזיהוי של הלקוח בכל מכירה שסכומה גבוה מ X (שיקבע ע"י רשות המסים), אולם תאפשר הפקה גם אם לא הוזן המספר (לטובת תיירים, רכישות פרטיות גדולות וכד').

בכדי לצמצם "תקלות" שמקורן מספר שגוי - מומלץ שהתכנה תתריע כאשר מספר העוסק של הלקוח אינו עומד בנוסחא לחישוב ספרת ביקורת.

אילו פרטים נדרש שיודפסו ע"ג חשבונית המכירה לקוח עסקי שסכומה עולה על X?

תשובה:

הפרטים שנדרש להדפיס ע"ג חשבונית ללקוח עסקי הינם:

מספר הח"פ / עוסק מורשה של הלקוח

עתידי - מספר האסמכתא הנוספת שרשות המסים תקצה לספק, לכשנקצה זאת

לידיעתך, בכדי שלקוח עסקי יוכל לנכות את מע"מ התשומות הגלום בחשבונית שסכומה גבוה מ X, חלה חובה שעל גבי החשבונית יודפסו שדות 1+2 לעיל.

מומלץ שהתכנה "תדרוש" מהמוכרן להזין את מספר הזיהוי של הלקוח בכל מכירה שסכומה גבוה מ X (שיקבע ע"י רשות המסים), אולם תאפשר הפקה גם אם לא הוזן המספר (לטובת תיירים, רכישות פרטיות גדולות וכד').

בכדי לצמצם "תקלות" שמקורן מספר שגוי - מומלץ שהתכנה תתריע כאשר מספר העוסק של לקוח אינו עומד בנוסחא לחישוב ספרת ביקורת.

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני