• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמס הכנסהמאמרים - מס הכנסההאם אפשר להטיל מס על אדם לאחר מותו

האם אפשר להטיל מס על אדם לאחר מותו?

14.09.2010

האם אפשר להטיל מס על אדם לאחר מותו?

ג'ק בלנגה, עו"ד רו"ח

 

האם אפשר להטיל מס על אדם לאחר מותו? לטעמי, רשות המיסים מתעלמת ממושכלות יסוד במשפט שלפיהן אדם כשר לזכויות ולחובות מלידתו ועד מותו – וכי במות אדם עובר עזבונו ליורשיו.

 

בחוק קובע הקלות מיוחדות למיסוי יורשים המקבלים הכנסות של נפטר. כך, נקבע שיעור מס שולי מקסימאלי של 40% להכנסות מהעבודה ומפיצויים שהתקבלו בידי יורש לאחר מוות. החוק קובע פטור כפול ממס למענק פרישה עקב מוות, שהתקבל בידי היורשים עקב מותו של אדם במהלך העבודה, עד לתקרה בסך 22.8 אלף שקל לכל שנת עבודה.

 

לגישת רשות המיסים, המענק המתקבל בעקבות מוות ממוסה בידי הנפטר ובהתאם לשיעורי המס שלו בשנת מותו. לדעתי, הכנסות המגיעות לאחר המוות לא ניתן למסות בידי המת – אלא רק בידי היורשים לכל עניין, לרבות שיעורי מס, קיזוזי הפסדים וכו'.

 

מענק פטירה, שהוא בעצם פיצויי פיטורים, הוא לרוב סכום מהותי ביחס להכנסות הרגילות. לכן, החוק מאפשר לפרוס את המענק החייב במס (לאחר ניצול כפל הפטור) לשנים קודמות או לשנים הבאות ועל ידי כך לנצל מדרגות ושיעורי מס של כמה שנים. פריסה כזו ניתן לבצע לשש שנים הקודמות או לשש שנים הבאות ממועד המענק.

 

תכנון מס מאפשר ליורשים לבקש לחלק את המענק בניהם, בהתאם לחלקם בירושה, ולבצע פריסה אחורה או קדימה, כל אחד לפי משטר המס ותכנון המס המתאים לו. חלוקת מענק הפטירה בידי כמה יורשים ופריסתו קדימה יכולה לחסוך סכומים מהותיים. דוגמה: פריסה קדימה של מענק בסך מיליון שקל (לאחר ניצול הפטור) חוסכת כ- 300 אלף שקל מס.

 

אבל רשות המסים טוענת כי הפריסה אחורה מבוצעת רק בתיקו של הנפטר ולא בתיקם של היורשים (בת זוג, ילדים או נכסים). כלומר, לדעת הרשות יש לצרף את הפריסה להכנסות הנפטר – על אף שהכנסה זו לא הגיעה לידיו והיא נוצרה לאחר מותו. לכך עלולה להיות כמובן השפעה דרמטית על המס מבחינת היורשים.

 

בעמדת פקיד שומה 5 שניתנה באחרונה נקבע לעניין פריסה אחורה כי שיעורי המס נקבעים על פי הכנסות ומדרגות המס של המוריש – ולא היורש. לדעתי, החלטה זו מנותקת מהעובדות המשפטיות שלפיהן המוריש לא קיבל את ההכנסה ולכן היא לא יכולה להיות ממוסה בידו גם במקרה בו מבוצעת פריסה לאחור.

 

רשות המסים גם החליטה באחרונה להקפיא את האפשרות לפרוס את המענק לשנים הבאות.

פקיד השומה הודע באחרונה כי נציבות מס הכנסה החליטה לא להתיר פריסה קדימה של מענק עקב מוות, וכי הפריסה יכולה להתבצע רק לשנים קודמות. בימים אלה מתכנסת ועדה פנימית ברשות המסים שבוחנת את הסוגיה – בוועדה תתקבל החלטה לגבי אופן הפריסה, אם בכלל תותר כזו.

 

 

הכותב הוא עו"ד רו"ח, מומחה בדיני מסים, שותף-מנהל במשרד ג. בלנגה ושות'

 

 

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני
לא רשומים אירועים לחודש יולי