• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמס הכנסההערכות לסוף שנת המסלקראת סוף שנת המס 2010 מגיעים לכם החזרי מס

לקראת סוף שנת המס 2010 מגיעים לכם החזרי מס

05.12.2010

לקראת סוף שנת המס  2010 מגיעים לכם החזרי מס

עופר גראור, עו"ד *

אמצע חודש נובמבר וסוף שנת הכספים כבר נראית באופק. אם אתם שכירים, יש סיכויים טובים שמגיעים לכם החזרי מס מסיבות שונות וכדאי לממש אותם.

האם ניצלתם את החזרי המס המגיעים לכם? שכירים רבים יכולים ליהנות מהטבות ולחסוך מאות ואלפי שקלים בעזרת תכנון נכון ומושכל.

 

החזרי מס הם למעשה כספים שנגבו מכם על ידי מס הכנסה, אך מסיבות שונות מגיעים לכם בחזרה. אז למה עד היום לא קיבלתם את הכסף? פשוט כי לא טרחתם לבקש.

 

שכיר, שאינו מגיש דו"חות שנתיים למס הכנסה, זכאי להגיש בקשה להחזר מס עד 6 שנים אחורה מתום השנה בגינה הוא זכאי להחזר. דהיינו, ניתן עד סוף שנת 2010 לבקש החזר מס בגין השנים 2004-2009.

הסיבות לקבלת החזרי מס יכולות להיות שונות, וכמעט כל עובד שכיר יוכל למצוא את עצמו משתייך לאחת מן הקטגוריות הבאות:

 

חופשה או מחלה

בשעה טובה יצאתם לחופשת לידה או חלילה נאלצתם לשבות מעבודה בשל מחלה ממושכת, חתמתם על חל"ת (חופשה ללא תשלום), איבדתם את מקום עבודתכם או שהחלפתם מקום עבודה. כל תקופה בה לא עבדתם במהלך השנה החולפת יכולה לזכות אתכם בהחזר מס בעבורה.

עבודה במספר עבודות במקביל, ללא תאום מס יכולה אף היא להוות קריטריון לקבלת החזרי מס.

 

שינוי במצב המשפחתי

כל שינוי שהוא (לטובה או לרעה) במצב המשפחתי יכול לזכות אתכם בזיכוי מס. נישואין, לידה, גירושין או חלילה מוות הינם סיבה מספקת לבדיקת זכאות להחזרי מס.

במשפחות חד-הוריות לדוגמה, יקבל ההורה נקודת זיכוי נוספת עבור כל ילד מתחת לגיל 19.

במקרה של גירושין הסיפור סבוך יותר לאור הבעייתיות המתעוררת סביב תשלומי המזונות. בתרחיש האידיאלי שבו זוג הורים החי בנפרד חולק בנטל כלכלת ילדיהם, יהיה זכאי בן הזוג שלא קיבל את ההטבה למשפחה חד הורית, לנקודת זיכוי אחת או חלק ממנה לפי חלקו בכלכלת ילדיו.

 

אוכלוסיות מובחנות

מספר אוכלוסיות יכולות לזכות בהקלות מס:

• תושבי עיירות פיתוח ויישובי ספר - קיימת רשימה של ישובים בהם ניתן לקבל נקודות זיכוי וניתן לאתר אותה בקלות באתרי האינטרנט השונים.

 

• עולים חדשים - עולה חדש זכאי להנחות מס במשך שלוש שנים וחצי מיום עלייתו ארצה וכן לחלק מנקודת זיכוי.

 

• חיילים משוחררים - חייל שהשתחרר מצה"ל (כולל שוטר שהשתחרר ממג"ב) זכאים לנקודות זיכוי.

 

• מסיימי תואר - אדם שסיים החל משנת המס 2005 ואילך לימודי תואר ראשון, שני, שלישי ברפואה, לימודי דוקטורט ישירים, או לימודי מקצועות מסוימים - יהיה זכאי בשנה שלאחר הסיום למחצית נקודת זיכוי למשך שלוש שנים.

 

הפקדה בקופת גמל

מוגבלויות רפואיות והוצאות רפואיות בגינן, מהוות אף הן עילה לבקשת החזרי מס. בעבור החזקת קרוב (ילד, בן זוג, הורה), שהוא משותק לחלוטין, מרותק למיטה, עיוור, בלתי שפוי בדעתו או מפגר (לגבי ילד) מתאפשרת קבלת זיכוי של 35% מהסכום ששולם. באם מדובר בילד, הנכם זכאים בנוסף גם ל-2 נקודות זיכוי.

 

הפקדות בקופות גמל (עבורך, הוריך או ילדיך) וכן לקרנות פנסיה, קרו השתלמות וקופות ביטוח מנהלים מזכות בהטבות מס. יתרה מכך, שכירים רבים לא מודעים לכך שגם אם המעביד מפקיד עבורך סכומים אלו, ניתן להגדיל את ההפרשות (בהתאם לתקרת השכר) או לבצע הפקדות נוספות אשר מזכות בהטבות מס משמעותיות – מומלץ לפנות לסוכן הביטוח שלכם ולהתייעץ עמו בנדון.

 

החזרים גם בפרישה

יציאה לפנסיה איננה אומרת כי אינכם זכאים עוד להחזר מס. כיום יציאה לפנסיה איננה משתמעת אוטומטית כיציאה ממעגל העבודה. פנסיונרים רבים ממשיכים לעבוד גם לאחר הפרישה, עובדה אשר יכולה לזכות אותם בהחזרי מס. בנוסף, קבלת פנסיה חודשית ממספר מקורות, פרישה בשל נכות ומקרים נוספים עשויים גם הם להיחשב לסיבות בעבורן ניתן לזכות בהחזרי מס גם לאחר הפרישה המיוחלת.

 

 

במקרה של פיטורים - החוק מגדיר מפורשות מהי תקרת הפטור ממס בעבור פיצויי פיטורים. פיצויים הנאמדים בסכום של עד כ-10,000 שקל בשנה פטורים ממס ויש לבחון האם אכן נהגו כך עימכם, שכן אם לא, אתם זכאים להחזרי מס.

 

אדם התורם למוסד ציבורי (שאושר כמוסד מוכר על ידי רשויות המס) סכום מינימלי של 370 שקל בכל שנת כספים, זכאי להחזרי מס בגינן.

בנוסף, מי שהנציח זכרו של קרוב משפחה שהיה חייל או שוטר ושנפל במערכה או בפעולות האיבה, יהיה זכאי להחזר שעשוי להגיע עד 30% מסכום ההוצאה.

 

אם מצאתם את עצמכם באחת מן הקטגוריות המפורטות, סיכוי רב כי גם אתם זכאים לקבלת החזרי מס מהמדינה. כעת עליכם למלא טופס 0135 – טופס דיווח שנתי מקוצר אשר ניתן להורידו מאתר רשות המסים. לאחר מילויו על פי הנדרש יש להגישו במשרדי פקיד השומה.

 

יש להיערך לספק מידע מלא על הכנסותיכם, ובמידה ואתם נשואים ומקיימים משק בית משותף יש לדווח גם על הכנסותיו של בן הזוג. כמו כן תצטרכו להמציא פרטים נוספים בהתאם לאופי הבקשה וסיבת הפניה. כך לדוגמה יש לצרף טופס 106- אישור מהמעביד על ניכוי המס מהמשכורת, במקרה של פרישה, את הודעת המעביד על פרישה של עובד (טופס 161), אישורים על הפרשות לקופות גמל וביטוח חיים על ידי העובד עצמו וכן שאר המסמכים הרלוונטיים.

 

*** הכותב הוא עו"ד במשרד עוה"ד אטיאס, פרוכטר ושות', העוסק בתחום המסים.

 

 

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני
לא רשומים אירועים לחודש יולי