• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמיסוי מקרקעיןחובת פקיד השומה לתת טופס 50 לקבלנים

חובת פקיד השומה לתת טופס 50 לקבלנים

17.01.2011

חובת פקיד השומה לתת טופס 50 לקבלנים

רמי אריה, עו"ד ורו"ח

עסקאות במקרקעין המבוצעות על ידי קבלנים אינן חייבות במס שבח לפי חוק מיסוי מקרקעין. היות ומדובר בפעילות עסקית של הקבלן הן חייבות במס הכנסה כהכנסה מעסק. סעיף 50 לחוק מיסוי מקרקעין קובע כי הפטור ממס שבח והעברת החיוב במס בגין רווחי העסקה לסמכות פקיד השומה, מותנית בהמצאת אישור פקיד השומה של הקבלן למנהל מיסוי מקרקעין כי העסקה חייבת במס הכנסה.

אלא, שפקידי השומה מערימים קשיים לא מועטים לפני שהם נותנים את האישור לפי סעיף 50 (להלן: "טופס 50") ודורשים דרישות רבות שונות ומשונות טרם מתן האישור, לרבות הדרישה כי מס ההכנסה החל על העסקה ישולם על ידי הקבלן בטרם יקבל האישור. בינתיים, בהיעדר טופס 50 לא ניתן לקבל אישור להעברת הזכויות במקרקעין והדיירים שקנו יחידות דיור במקרקעין מתקשים למכור את דירותיהם על כל המשתמע מכך. חמור במיוחד מצבם של דיירים שהקבלן שבנה את דירותיהם פשט את הרגל או פשוט נעלם ואין מי שיגיש את הדיווחים על העסקה לפקיד השומה.

ביום 19.12.2010 ניתן פסק דין לטובת קבלן שפקיד השומה סרב לתת לו טופס 50 למנהל מיסוי מקרקעין בשל בניין שבנה (ה"פ 39166-03-10 בניהו סימונה נ' מדינת ישראל - פקיד שומה). בהמ"ש נתן פסק דין הצהרתי לפיו המבקש זכאי לקבל את אישורו של פקיד השומה לטופס 50 הפוטר את המבקש מתשלום מס שבח על דירות אשר נבנו על ידו ובכך יתאפשר קבלת אישור העברת הזכויות במקרקעין.

פקיד השומה טען טענת התיישנות וטענות נוספות לגבי הדיווח ותשלומי המס בגין מכר הדירות בבניין. נטען כי הבניין הושלם כבר בשנת 1984 ולגבי חלק מהדירות קיים חוב למס שבח ולגבי שאר הדירות לא קיים עדכון במערכת הממוחשבת. עוד נטען כי חלק מהדירות הועברו על ידי הקבלן בשנת 1992 ממלאי עסקי לרכוש פרטי ולא נמצא דיווח על ההעברות אלו.

בנוסף, טען פקיד השומה כי הבקשה לקבלת טופס 50 לא הוגשה בסמוך לסיום הפרויקט אלא הוגשה לראשונה בשנת 1997, כ-13 שנה לאחר סיום הפרויקט. נטען כי לאור הזמן הרב שחלף מיום סיום העסקה, אין בידי פקיד השומה אפשרות לבדוק את העסקה משנת 1984 ולאמת את הנתונים ולאמת כי שולם מס הכנסה בגין מכירת הדירות, בין היתר מהסיבות הבאות: בדו"ח שהומצא לפקיד השומה אין חותמת "נתקבל", כך שלא ברור האם הוגש בזמנו לפקיד השומה; אין חתימה של הנישום על הדו"ח בניגוד לסעיף 131 לפקודה; רו"ח חתום על הדו"ח, אולם אין תאריך חתימה של רו"ח על הדו"ח וכן כי מספר הזהות של הנישום בדו"ח- שגוי.

בהמ"ש דחה מכל וכל את כל טענות פקיד השומה. הוכח כי הקבלן פנה מספר פעמים לפקיד השומה כדי לקבל טופס 50 ונדחה. נקבע כי ככל שהקבלן אכן הגיש דוחות לפקיד השומה שבהם הוא מדווח על העסקה כחייבת במס הכנסה, אין כל מקום לעכב לו את האישור לפי סעיף 50 ובכך בעקיפין לפגוע גם בדיירים הגרים בבניין שמנועים ממכירת דירותיהם ללא פיתרון.

על יסוד כל האמור לעיל, נענה בית המשפט לבקשה ונתן פסק דין הצהרתי לפיו זכאי המבקש לקבל את אישורו של פקיד השומה לטופסי 50 הפוטרים את המבקש מתשלום מס שבח על הדירות אשר נבנו על ידו ובצדק.

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני