• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמיסוי מקרקעיןכללים ומאמרים במיסוי מקרקעיןהטיפול בבקשה לחישוב מס השבח בדרך של פריסה

הטיפול בבקשה לחישוב מס השבח בדרך של פריסה

28.02.2011

 

 

הטיפול בבקשה לחישוב מס השבח בדרך של פריסה

הוראת ביצוע מיסוי מקרקעין מס' 4/2011

רשות המסים בישראל

 

ביום 15.2.2011, פרסמה רשות המסים בישראל ה"ב מיסוי מקרקעין מס' 4/2011  הבאה לשנות את הוראת ביצוע 12/89 ולקבוע כי כל בקשה לפריסת מס השבח כולל בקשה שהוגשה לאחר תום שנת המס תטופל לראשונה אצל מנהל מיסוי מקרקעין כפי שיפורט להלן:

כללי

בהוראות סעיף 48ב' לחוק מיסוי מקרקעין התשכ"ג-1963 (להלן: "החוק") רואים את השבח כחלק מההכנסה החייבת במס הכנסה וזאת לעניין שיעורי המס והזיכויים ממנו לבד. בנוסף נקבע, כי המס המשתלם על פי החוק מהווה מקדמה על חשבון מס הכנסה.

 

סעיף 48א(ה) לחוק מאפשר למוכר לבקש כי חישוב המס על השבח הריאלי יבוצע על דרך של פריסה. הפריסה כאמור מאפשרת למוכר "לנצל" שיעורי מס נמוכים ו/או נקודות זיכוי שלא נוצלו במהלך שנות הפריסה.

 

תיקון מספר 42 לחוק, בתחולה מיום 1.1.98, לעניין חישוב המס בפריסה, השווה את הוראות החוק ופקודת מס הכנסה (נוסח  חדש), התשכ"א-1961 (להלן:"הפקודה"). מטרת התיקון הייתה כבר בשלב המקדמה המס לתשלום במיסוי מקרקעין יהיה קרוב ככל האפשר למס הסופי שיחול על הנישום במס הכנסה לאחר חישוב המס על כלל הכנסתו החייבת.

 

בהוראת ביצוע מיסוי מקרקעין מס' 12/89 נקבע כי כאשר נישום מבקש פריסה של השבח לאחר תום שנת המס שבה נעשתה המכירה עליו לפנות לפקיד השומה. הוראה זו נקבעה טרם תיקון 42 לחוק עת הפריסה במס שבח לא תאמה את חישוב המס הסופי בפריסה על פי הוראות הפקודה.

 

היום, הוראות הפריסה שבחוק זהות להוראות הפריסה שבפקודה כך, שגם אם חישוב המס בפריסה, יתבצע במס שבח לאחר תום שנת המס שבה הייתה המכירה- חישוב זה יביא לתוצאת מס זהה או קרובה למס הסופי שיחול על הנישום בגין כל הכנסותיו לרבות השבח.

 

ה"ב זו, הבאה לשנות את הוראת ביצוע 12/89 ולקבוע כי כל בקשה לפריסת מס השבח כולל בקשה שהוגשה לאחר תום שנת המס תטופל לראשונה אצל מנהל מיסוי מקרקעין. מהלך זה ייתן פתרון גם למקרים בהם השבח הסופי נקבע על פי החוק לאחר מספר רב של שנים ולאחר דיונים בהשגה, ערר וערעור לביהמ"ש העליון כאשר מנגד שומת מס הכנסה לאותה שנה בה בוצעה העסקה במקרקעין התיישנה זה מכבר.

 

הנחיות לפעולה:

1.                   כל בקשה לפריסת מס השבח כולל בקשה שהוגשה לאחר תום שנת המס תטופל לראשונה אצל מנהל מיסוי מקרקעין אשר יערוך חישוב מפורט של  השבח והמס בדרך של פריסה עפ"י הוראות החוק, הכול בכפוף לתקופת התיישנות לפי סעיף 85 לחוק.

2.                   הוגשה לראשונה בקשה לפריסת מס השבח לפקיד השומה, יעביר זה את הבקשה למשרד מיסוי מקרקעין הרלוונטי, אשר יערוך את חישוב השבח בדרך של פריסה. לאחר עריכת השומה ע"י משר מסמ"ק האזורי יעביר עורך השומה דיווח לפקיד השומה על עריכת השומה, על מנת שפקיד השומה יתקן את הדיווחים במרשמיו.

3.                   מכירת מספר זכויות מקרקעין באותה שנת המס

כאשר נמכרו מספר זכויות מקרקעין באותה שנת המס, ניתן לערוך שומה ולחשב את המס בדרך של פריסה לכול הנכסים או חלקם, בהתאם לבקשת הנישום. בחישוב הפריסה יש להתייחס להכנסה החייבת בשנת הפריסה וכן את השבח ממכירת יתרת הנכסים, הכול בהתחשב בשיעורי המס של כל שנת פריסה ונקודות זיכוי בלתי מנוצלות.

 

 

 

 

 

 

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני
לא רשומים אירועים לחודש יולי