• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםביטוח לאומיסוגי מבוטחים והכנסות שונותעמלות יחושבו במלואן לצורך חישוב דמי לידה

עמלות יחושבו במלואן לצורך חישוב דמי לידה

27.07.2011

עמלות יחושבו במלואן לצורך חישוב דמי לידה

חנן כהן, עו"ד

בעב"ל 129-10 מל"ל נ' קרן פרידמן, בית הדין הארצי לעבודה דחה ערעור של המל"ל וקבע כי עמלות המתקבלות בהתאם לביצועי העובד, יחושבו במלואן כשכר רגיל לצורך חישוב הבסיס לדמי לידה ולא כ"תשלום נוסף" המחושב כממוצע 12 חודשים.

המדובר בתביעה שהוגשה על ידי סוחרת בשוק ההון בבית השקעות ואשר הייתה זכאית לתשלום עמלה שנגזרה מביצועיה והתשלום שולם לך אחת לרבעון.

המל"ל טען כי מדובר בתשלום אשר הינו בגין תקופה ולכן יש לבצע "פריסה" ולכלול רק את הממוצע בסיס לתשלום הגמלא.

בית הדין האזורי קיבל את תביעת העובדת ובית הדין הארצי דחה את ערעור המל"ל בקבעו:

מטרת דמי הלידה להחליף את שכרה של העובדת בתקופת היעדרה מעבודתה מפאת חופשת לידה, תוך שמירה על רמת חייה. זכאות מבוטחת לדמי לידה קבועה בסעיף 49 לחוק הביטוח הלאומי בעד פרק הזמן שלרגל ההריון או הלידה אין היא עובדת או עוסקת במשלח ידה. חישוב דמי הלידה נעשה לפי סעיף 54 לחוק הנ"ל, בהתאם לחלוקת הכנסת המבוטחת, ברבע השנה שקדם ליום הקובע, בתשעים. כיוון ש"הכנסה" מוגדרת כהכנסה שממנה מגיעים דמי ביטוח נעשה חישוב ההכנסה בהתאם לדרך בה מחושבת הכנסת מבוטח לצורך גביית שמי ביטוח, כאמור בסעיף 344 לחוק הנ"ל ובתקנות הביטוח הלאומי (תשלום ופטור מתשלום דמי ביטוח), התשנ"ה-1995 (להלן: התקנות), וזאת כל עוד דרך זו "תעמוד במבחן הסבירות.

בית המשפט הוסיף: התקנות מבחינות בין "שכר חודשי רגיל", המוגדר כשכר שנהוג לשלמו לעובד מידי חודש, לבין "תשלום נוסף" המוגדר כ"שכר הניתן לעובד בנוסף לשכר החודשי הרגיל, לרבות תשלומים שניתנו כבונוס או כמענק השתתפות ברווחי המעביד ולמעט הפרשים". ביחד ל"תשלום נוסף" ששיעורו 25% או יותר מהשכר החודשי הרגיל נקבע, לצורך גביית דמי ביטוח, כי "יחולק לשנים עשר, והסכום המתקבל מהחלוקה האמורה יצורף לשכר החודש שבו שולם ולשכר כל אחד מאחר עשר החודשים שקדמו לו". המוסד ראה בעמלות שקיבלה המשיבה, מעצם תשלומן אחת לרבעון, כ"תשלום נוסף", וזאת לא רק לצורך גביית דמי ביטוח אלא גם לצורך תשלום דמי לידה. לאור זאת, חילק את העמלות הרבעוניות ל-12 ולקח בחשבון רק רבע מהתשלום הרבעוני בעת חישוב דמי הלידה. דרך חישוב זו שגויה. העמלות היוו חלק משכרה החודשי הרגיל של המשיבה, היינו דרך לחישוב שכרה עבור עבודתה הרגילה, להבדיל מתוספת המותנית בתנאי. העובדה כי חלק מהשכר מחושב כנגזרת של עסקאות אינה שוללת את מהותו כשכר עבור עבודה רגילה.

משנקבע כי העמלות ששולמו למשיבה לא היו מותנות בתנאי (וגם אם חושבו כנגזרת של העסקאות שביצעה), אלא היוו חלק משכרה הרגיל (גם אם שולמו מטעמי נוחות אחת לרבעון), יש להתייחס לעמלות אלה, לצורך חישוב דמי הלידה, כאל חלק מה"שכר החודשי הרגיל" כהגדרתו בתקנות. לפיכך, יש לקחת בחשבון את העמלות במלואן בעת חישוב דמי הלידה. דמי הלידה בגין הלידה מיום 19.1.08 יחושבו על בסיס שכר היסוד אשר שולם למשיבה בחודשים אוקטובר-דצמבר 2007, בצירוף העמלה ששולמה לה בחודש ינואר 2008.

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני
לא רשומים אירועים לחודש יולי