• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמיסוי מקרקעיןכללים ומאמרים במיסוי מקרקעיןהעברה במתנה של נכסי מקרקעין כהכנה להטלת מס עיזבון

העברה במתנה של נכסי מקרקעין כהכנה להטלת מס עיזבון

21.09.2011

העברה במתנה של נכסי מקרקעין כהכנה להטלת מס עיזבון

זיו שרון, עו"ד  ,  ניר הורנשטיין, עו"ד

אחת  מדרכי ההתגוננות  מפני הטלת מס עיזבון  בכל הקשור למקרקעין הינה העברת המקרקעין במתנה עובר להטלת המס ככל שיוטל. לכך יש משמעות מיסויית כבר היום.

לאחרונה אנו עדים לקריאה להטלת מס עיזבון. קריאות דומות נשמעו עוד בשנת 2000 (בעקבות דו"ח ועדת בן בסט) אך בסופו של דבר נזנח הרעיון בשעתו. ייתכן כי ועדת  טרכטנברג תמליץ על הטלתו מחדש. הרשימה  לא תעסוק בשיקולי ה"בעד והנגד", אלא  תבחן אפשרות לתכנון מס לגיטימי  בשלב זה בתחום הנדל"ן.

אחת מהדרכים הפשוטות והמיידיות (כאשר קיימים פתרונות נוספים),  הינה העברת הנדל"ן כיום במתנה ליורשים הפוטנציאליים. מאחר שאם יוחלט על הטלת מס עזבון לא ברור המועד שיקבע כקובע לעניין תחולתו, למען הזהירות ניתן לבצע את המהלך עוד בטרם ייבש הדיו על דו"ח הועדה (נזכיר כי ועדת רבינוביץ' קבעה את מועד הדו"ח כמועד הקובע, ואולם באותו עניין דובר בדו"ח שעניינו הקלות מס).

העברת מקרקעין במתנה  לקרוב, כהגדרתו בתקנות מס רכישה, כמו גם  העברת זכויות באיגוד מקרקעין (לאחר פס"ד רוגובין (בהסכמה) בעליון),  פטורה ממס שבח והינה נשוא  למס רכישה  של 1/3 ממס הרכישה הרגיל,  שהיה עשוי לחול במכירה רגילה.

לאור פס"ד בכור, כאשר מדובר באיגוד מקרקעין יש להפחית את השווי. זאת בשל הדיחוי שבפירוק האיגוד והגעת המקרקעין  עצמם לידי מקבל המניות.

ככל שהמעביר  מוכן לתת במתנה כיום את המקרקעין  גופם, אך להותיר בידיו את הזכות לפירות למשך ימי חייו, למעשה הנאת  הקרוב המקבל תתחיל רק לאחר פטירת נותן המתנה. לכך חשיבות רבה בקביעת שווי המקרקעין המועברים. הדבר דומה למכירת מקרקעין נשוא להסכם שכירות עם אחר, והותרת פירות הסכם השכירות בידי המוכר.

דרך קביעת השווי  ע"פ  שיטת היוון ההכנסות תתחשב בכך שההנאה  הינה דחויה. למעשה לצרכי מס רכישה יש להעריך את תוחלת החיים של נותן המתנה, בין ע"פ נתונים סטטיסטיים  כלליים ובין ע"פ היסטוריה משפחתית. בהתאם  יש להעריך את שנות חייו הנותרות של מקבל המתנה, ואז להוון לערך נוכחי את ערכה העתידי של המתנה הניתנת כיום. בכך  ייקבע למעשה שווי נמוך ומס רכישה נמוך בהתאם.

ניסיון העבר מלמד כי הרשויות מסכימות לגישת הערכת שווי זו.

כיוון  שלא ידוע אם יוטל אם לאו מס העיזבון, ניתן לשקול כי בשלב ראשון תינתן התחייבות ליתן מתנה, אפשרויות המוכרות במסגרת חוק המתנה, המאפשר גם חזרה ממתנה כל עוד המקבל לא שינה את מצבו בהסתמך על ההתחייבות או אם המקבל התנהג באופן מחפיר. עם זאת, ייתכן שבהתחייבות כאמור לא יהיה די על מנת להימנע ממס עזבון, ככל שיקבע שההקניה עצמה היא הרלוונטית לעניין מועד התחולה. ניתן לשקול מתנה המותנית בקיומו של תנאי, אפשרות המוכרת אף היא במסגרת חוק המתנה, וכך אם וככל שהתנאי לא יתקיים ניתן יהיה לבטל את המתנה ולהשיב את מס הרכישה ששולם. יש להקפיד לפחות בתקופת הביניים כי המתנה לא תיטע שורשים בקרקע המציאות כאמור בפס"ד עידית זמר אשר אף הוא עסק במתנה ובביטולה.

יש לזכור  כי בהעברה של  מקרקעין והותרת  הזכות לפירות בידי   הנותן , עשויה לעלות בעתיד טענה  ע"י רשויות מס עיזבון ככל שיוטל, כי למעשה הזכות לפירות לא פקעה בעת  פטירת הנותן מתנה אלא הורשה ליורשים. איננו סבורים כי חוזקה של טענה זו  הינו גבוה אך יש לקחתה בחשבון בעת קבלת החלטה כיום.

 

הכותבים הם ממשרד זיו שרון ושות' עורכי דין  ואלתר עורכי דין

 

 

 

 

 

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני