• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמס ערך מוסףמאמרים - מע"מניתן לשנות סיווג עוסק באופן רטרואקטיבי כולל עוסק באילת

ניתן לשנות סיווג עוסק באופן רטרואקטיבי - כולל עוסק באילת

01.03.2012

ניתן לשנות סיווג עוסק באופן רטרואקטיבי - כולל עוסק באילת

רמי אריה, עו"ד רו"ח

ביום 9.2.2012 קבע ביהמ"ש המחוזי בירושלים בע"מ 356-08 זמן אוויר בע"מ נ' מנהל מע"מ ירושלים, כי למרות שלא נרשמה כ-"עוסק באילת" כדין לפי חוק מע"מ, קיימת לה הזכות לבקש רישום כזה באופן רטרואקטיבי, ככל שעמדה בפועל בתנאים הנדרשים בחוק בהגדרת "עוסק אילת", כדלקמן:

  1. המערערת עוסקת במסחר באביזרים נלווים לטלפונים סלולאריים בכל רחבי הארץ, והפעילה, בין השאר, סניף לממכר מוצרים מסוג זה בקניון "מול הים" באילת.
  2. המערערת לא רשמה את הסניף באילת כ"עוסק באזור אילת" (להלן: "עוסק אילתי"), אולם דיווחה למשיב על מכירותיה באילת, במסגרת דיווחיה החודשיים, כהכנסות פטורות ממע"מ.
  3. ביום 4.7.07 ערך המשיב למערערת שומה, בה חייב אותה במע"מ בשיעור מלא על כל מכירותיה באילת, בנימוק כי הסניף לא היה רשום במשרדי מע"מ באילת.
  4. במקביל להשגת המערערת על שומת העסקאות, ביום 16.10.12, הגישה המערערת למנהל מס ערך מוסף, בקשה לרישום למפרע של סניפה באילת. בקשה זו נדחתה במכתב תשובה מטעם המחלקה המשפטית בהנהלת המכס ומס ערך מוסף.
  5. גישת המשיב, שעמדה מאחורי החלטתו בהשגה וסירובו לרישום למפרע, נטועה בחוק אזור סחר חופשי באילת (פטורים והנחות ממיסים), התשמ"ה-1985 (להלן: "חוק אזור סחר חופשי באילת" או "החוק"), הקובע בסעיף 1(2) כתנאי לתחולת החוק על נישום שהוא חבר בני אדם: "בתנאי שנרשם באילת כעוסק לעניין חוק מע"מ לגבי העסק האמור ובתנאים אחרים שנקבעו".
  6. לטענת המשיב, על פי החוק והתקנות, נוסף על תנאי הרישום כעוסק באזור אילת, ישנם שני תנאים נוספים לתחולת החוק על נישום:

א) המצאת מסמך חתום המאשר כי "יחיד פלוני, שהוא תושב איזור אילת, מוסמך לייצגו בכל דבר ועניין לצורך החוק וחוק מע"מ באזור אילת".

ב) ניהול פנקסים ורשומות והגשת דוחות לגבי העסק שבאזור אילת, בנפרד מהעסק שמחוץ לאזור אילת.

  1. דומני שקשה לסתור את התפיסה שהשתרשה בפסיקה, לפיה יש לראות ברישום במע"מ באילת בעל תוקף קונסטיטוטיבי.
  2. לאחר בחינת נושא הסירוב, ביהמ"ש קבע כי בנסיבות העניין יש לאפשר למערערת להירשם למפרע כעוסק אילתי לגבי התקופה נשוא הערעור, ככל שעמדה בתנאים המהותיים שהיו מצדיקים רישומה ככזו לו הייתה מגישה את בקשתה בזמן אמת.
  3. בית המשפט העליון פסק כי אין בעיית סמכות, במיוחד כאשר האישור למפרע אינו פוגע אלא רק מיטיב.
  4. התכלית העומדת בבסיס הענקת מעמד קונסטיטוטיבי לרישום במע"מ אילת הינה פיקוח יעיל על קיום התכליות שבבסיס חוק אזור סחר חופשי באילת, ומניעת שימוש לרעה בחוק זה. תכלית חוק אזור סחר חופשי באילת עצמו, המתבררת בדברי ההסבר לחוק, היא להשיג שלושה יעדים: שיפור במישור הסחר הבינלאומי, שיפור בענף התיירות הבינלאומית והפנים ארצית ועידוד עובדים לעבור לגור באילת.
  5. הנימוק השני לקביעת ביהמ"ש, כי גם במקרים שבהם ברור כי התכליות העומדות בבסיס המעמד הקונסטיטוטיבי של פעולה מסוימת תפגענה כתוצאה ממתן תוקף למפרע לפעולה, עדיין ניתן להעניק תוקף למפרע כשהדבר מתבקש.
  6. לעניין התנאי של הפרדת פנקסים, הוסיף ביהמ"ש:

א) כפי העולה מהתצהירים שהגישה המערערת, מערכת המחשוב שבה עשתה שימוש מאפשרת להפיק בנקל, בלחיצת כפתור ובזמן אמת, דוחות נפרדים לסניף באילת ולפעילות בשאר הארץ. להבנת ביהמ"ש, בעידן המחשב, התנאי של ניהול פנקסים נפרדים מתמלא באמצעות הפעלת מערכת כמו זו שהפעילה המערערת.

ב) המערערת טענה לאורך כל הדרך כי מאז שנרשמה במע"מ אילת "לא חל כל שינוי מהותי בעבודה הסניף באילת, והרישום היה למעשה אקט בעל משמעות טכנית בלבד". טענה זו לא נסתרה ע"י המשיב.

  1. לאור האמור, ביהמ"ש קיבל את הערעור והורה לרשום את המערערת כעוסק במרשם מע"מ באילת כך שתוקף הרישום יחול על התקופה נשוא ערעור זה. המערערת תגיש דוחות מתוקנים ונפרדים לגבי התקופה נשוא הערעור והיא תחשב כמי שהמציאה נציג שייצגה לצורך החוק וחוק המע"מ באילת, בהתאם לסעיף 1(ד) לתקנות, לנציג זה ייחשב מנהל סניף המערערת באילת, שהינו תושב אילת ושמשמש כנציגה היום.

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני
לא רשומים אירועים לחודש יולי