• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמס ערך מוסףמאמרים - מע"ממע מ במזומן הקלות משמעותיות לעסקים קטנים

מע"מ במזומן – הקלות משמעותיות לעסקים קטנים

27.03.2012

מע"מ במזומן – הקלות משמעותיות לעסקים קטנים

איתי הכהן, עו"ד

בימים אלה התקבל תיקון חדש לחוק מע"מ (תיקון 42) שכולל בחובו, בין היתר, הקלות משמעותיות בעיקר בסקטור של היצרנים הקטנים. עד כה נדרשו עוסקים במגזרים רבים להוציא חשבונית מס ולשלם את המע"מ כבר בסמוך לאחר ביצוע העסקה גם אם התמורה טרם שולמה לידיהם. במשק שבו, משום מה, השתרש הנוהג המגונה של תשלום על בסיס שוטף + 30 ולעיתים אף שוטף + 90 ויותר, לרבות תשלומים המבוצעים באיחור וללא כל הצדקה חוקית על ידי הרשויות וגופים ממשלתיים שונים, נוצר עיוות חמור ולפיו, העוסקים צריכים לממן את תשלומי המע"מ עבור לקוחות, גם כשהלקוח הוא המדינה בעצמה. תופעה זו יוצרת מצוקת אשראי חריפה ולעיתים יכולה להביא אף להתמוטטוטת של עסקים רק בשל הפערים בין מועד החיוב במע"מ לבין מועד קבלת התמורה. שלא לדבר על מצבים של חובות אבודים שבהם הקונה כלל אינו משלם לספק את התמורה ובינתיים כבר שולם המע"מ לרשויות ע"י הספק. למרבה הצער הנטל המשפטי המוטל על עוסקים להכרה בחוב אבוד לצורך קבלת החזר המע"מ, הינו כבד ומחמיר ומחייב את העוסק להוכיח כי נקט בכל האמצעים החוקיים לגביית החוב, דבר שלא תמיד משתלם, בעיקר כשסיכויי הגביה בפועל אינם גבוהים.

בתיקון האחרון לחוק, יש אפוא משום בשורה גדולה בעיקר לעוסקים הקטנים: במטרה לסייע ליצרנים קטנים תוקנה הוראת שעה לפיה יצרנים שמחזורם השנתי הוא עד 1,950,000 ש"ח יוכלו לדווח במשך שנה מיום פרסום החוק לפי מועד חיוב על בסיס מזומן להבדיל מהמצב עד כה שבו כבר בעת ביצוע המכר או השירות חלה החובה לשלם את המע"מ. שר האוצר אף הומסך להאריך את התקופה האמורה.

כמו כן התיקון לחוק קובע כי המועד להוצאת חשבונית המס יהיה תוך 14 יום ממועד החיוב במס, בין אם מועד החיוב הוא על בסיס מזומן ובין אם על בסיס מצטבר ומה שחשוב עוד יותר לעניננו, כי קונה לא ידרוש חשבונית מס קודם לתשלום התמורה או חלקה, אם המועד לחיוב במס בשל העסקה הוא על בסיס מזומן (עם קבלת התמורה ועל הסכום שהתקבל). בעוד שקודם לתיקון חלה חובה על העוסק להוציא חשבונית מס לפי דרישת הקונה, גם אם הדרישה באה לפני התשלום. בכך יש משום הקלה גדולה נוספת לאותם עוסקים. שכן, גם עוסקים המדווחים על בסיס מזומן למע"מ שלא חייבים כאמור בתשלום המס אלא עם קבלת התמורה, נתקלו בתופעה, בעיקר מצד לקוחות שהינם גופים גדולים, שדרשו את הוצאת חשבונית המס כתנאי לביצוע התשלום ובכך עיקרו למעשה מתוכן, במידה רבה, את היתרון שקיים בדיווח על בסיס מזומן, כפי שהוסבר לעיל. לאור התיקון האמור, מעתה, יימנע הדבר שכן, נקבע בחוק כי קונה לא ידרוש חשבונית מס קודם לתשלום התמורה כאשר המועד לחיוב במס הוא על בסיס מזומן. עם זאת, יש לתהות, האם הוראת החוק אינה ניתנת להתניה בהסכמה בין הצדדים, כלומר האם היא חלה גם במצבים שבהם בהסכם עם הספק הותנה מראש, כחלק מהתנאים לקבלת העבודה, החובה להמציא חשבונית קודם לתשלום? והאם אין ההוראה חלה חלה רק במצבים שבהם הסכם בין הצדדים שותק בענין זה. לדעתנו הדבר אינו נקי מספקות. כמו כן, לא נקבעה כל סנקציה בנדון כך שלא ברור מה ייעשה בקונה המסרב לבצע את התשלום לפני קבלת חשבונית מס מהספק. עם זאת, יש לקוות כי עצם קביעת ההוראה החדשה בחוק, תתרום לשינוי הנורמות הפסולות שנשתרשו במשק כאמור ולשיפור מוסר התשלומים. מכל מקום מעתה יהיה קשה יותר להיתלות "בתירוץ" של קבלת החשבונית מראש כאמתלא לעיכוב תשלום התמורה.

עוד בין התיקונים, מועד החיוב במס בשל עסקאות שירות שמחירן הושפע מיחסים מיוחדים, או שלא נקבע להן מחיר, או שהתמורה כולה או חלקה אינה בכסף, יהיה תמיד על בסיס מצטבר (עם מתן השירות).

בצד ההקלות ועל מנת להילחם בהעלמת עסקאות, נקבע כי יוטל קנס בשיעור של 30% ממס התשומות שהוכר במסגרת שומה, למי שהעלים תשומות ולא רשם אותן בספרים, ולא ניהל ספרים כדין או ניהל ספרים בסטייה מהותית. ערעור על הקנס יוגש לביהמ"ש המחוזי, הן הקנס האמור והן הקנס המוטל לפי סעיף 95(א), תשלומם ידחה אם הוגש ערעור אלא אם החליטו ביהמ"ש או ועדת הערר אחרת. הקנסות ישולמו בתוספת ריבית והפרשי הצמדה.

לסיכום, השינוי לחוק הינו בעיקרו מבורך. הוא בגדר הקלה משמעותית במגזר העסקים הקטנים בתחום היצרני ויש בו כדי להקל על מצוקת האשראי של מגזר זה ולשיפור מצב תזרים המזומנים בעסק.

המחבר - עו"ד איתי הכהן, הינו בעל משרד עורכי דין, מומחה למיסוי, לרבות מיסוי נדל"ן, מע"מ, מיסוי בינלאומי, מתן חוות דעת במיסוי ותכנוני מס. כמו כן, המחבר גם חבר פורום מיסים וצוות התגובות של לשכת עורכי הדין בנושאי חקיקת מיסים וחוזרים מינהליים של רשות המיסים ומרצה בפורומים מקצועיים שונים בתחומי המיסוי.

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני
לא רשומים אירועים לחודש יולי