• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםביטוח לאומיסוגי מבוטחים והכנסות שונותטעות של המוסד לביטוח לאומי לא מאפשרת לו השבה רטרואקטיבית

טעות של המוסד לביטוח לאומי לא מאפשרת לו השבה רטרואקטיבית

15.07.2012

טעות של המוסד לביטוח לאומי לא מאפשרת לו השבה רטרואקטיבית

רמי אריה, עו"ד ורו"ח

ביום 26.06.12 קבע בית דין האזורי לעבודה בת"א-יפו בב"ל 37382-04-10 יוז'יוק נ' המוסד לביטוח לאומי כי, רשות מנהלית רשאית לחזור בה מהחלטה במקרים כמו טעותו של פקיד מוסמך, כאשר ההחלטה נוגדת את החוק או שמקורה בטעות טכנית . אולם, המוסד לביטוח לאומי לא רשאי לשלול קצבה ששולמה בטעות גם אם לא נהג מבקש הקצבה בחוסר תום לב, כדלקמן:

  1. עניינה של תביעה זו היא החלטת המוסד לביטוח לאומי לשלול, החל מיום 19.3.2010, לשלול את זכאותו של התובע לקצבה כנפגע עבודה בגין תאונת דרכים, מהטעם שהוברר למוסד כי התובע לא עמד בדרישות סעיף 77 לחוק הביטוח הלאומי (נוסח משולב),התשנ"ה-1995 (להלן: "החוק"), שכן לא היה רשום במוסד כמועסק עצמאי במועד התאונה.
  2. התובע הועסק כמאמן כושר בשני מקומות שונים: כשכיר, וכעצמאי. ביום 26.1.2003 הגיש התובע תביעה למוסד להכרה בפגיעה בעבודה, בגין תאונת דרכים שארעה לו ביום 21.4.2002, בדרכו לעבודה וברוכבו על אופנוע.
  3. במועד הפגיעה לא היה התובע רשום במוסד כעצמאי, אלא כשכיר בלבד. התובע נרשם כעצמאי במוסד ב- 18.08.2004, לאחר קרות התאונה.
  4. ביום 15.6.2003 הכיר המוסד בתובע כנפגע בעבודתו כשכיר והוא החל מקבל קצבה כנפגע עבודה.
  5. בהליך נפרד, תבע התובע את חברת המאגר הישראלי לביטוח, בה היה מבוטח בביטוח רכב מנועי. ביום 17.6.2007 ניתן תוקף של פסק דין להסכם פשרה בין התובע לחברת הביטוח.
  6. במסגרת הסכם הפשרה הצהיר התובע כי נפגע בדרכו לעבודה כעצמאי. משנתקבל המידע בפני המוסד, נבדק בשנית תיקו של התובע וביום 19.3.2010 נפסקה קצבתו של התובע, עד להשלמת הבירור המחודש בעניינו.
  7. בדיון המוקדם טען ב"כ התובע כי החלטת המוסד להכיר בתובע כנפגע עבודה שהועסק כשכיר, נעשתה בטעות של המוסד, מבלי שהתובע הטעה את המוסד בשום צורה. שלילת הזכאות בדיעבד, בחלוף 8 שנים ממועד הפגיעה, וחיוב התובע בגין הקצבאות ששולמו לו, מהווה פגיעה בלתי מידתית ולא צודקת בתובע ובמיוחד נוכח מניעתו כעת להיפרע מצדדים שלישיים, ובכלל כך מחברת הביטוח ,עמה נחתם הסכם פשרה.
  8. הכרעה

בהודעתו של התובע על פגיעה בעבודה בפני המוסד, ציין התובע בסעיף המיועד לפרטי מקום עבודה(סעיף ב') הן את מקום עבודתו כשכיר והן את מקום עבודתו כעצמאי .

  1. בהמשך, בסעיף ט' לטופס התביעה, התובע מילא את פרטי הסעיף כך שצוין כי אינו זוכר באיזו שעה היה עליו להתחיל בעבודה, וכי המשמרת המתוכננת הייתה ברמלה.
  2. מהצהרותיו של התובע בפני המוסד עולה לכאורה כי התובע לא ניסה לגרום למוסד להאמין כי נפגע בדרכו לעבודתו כשכיר.
  3. ממכלול הנתונים שהובאו עולה כי התובע נפגע בדרך לעבודתו כעצמאי, ואולם במועד הפגיעה לא היה רשום במוסד כעצמאי. לפיכך, ובהתאם לסעיף77 לחוק, לא היה זכאי לדמי פגיעה ולקצבה. אף על פי כן, ועל אף שמידע זה הוצג על-ידי התובע בפני המוסד, הכיר בו המוסד כנפגע עבודה בעבודתו כשכיר.
  4. בעא 433/80 נכסי י.ב.מ. ישראל בע"מ נ' מנהל רכוש וקרן פיצויים תל אביב,פ"ד לז(1) ,337 נקבעה ההלכה אימתי תוכל רשות מנהלית לחזור בה מטעותו של פקיד מוסמך שמקורה אינה בהתגלותן של עובדות חדשות וכי כאשר ההחלטה נוגדת את החוק או שמקורה בטעות טכנית, תורשינה רשויות לחזור בהן מההחלטה המוטעית. וכך נפסק: "אין פירושה של החלטה זו, שבכל מקרה, בו פועלת רשות ציבורית בניגוד לדרך הקבועה בחוק, יורשה לרשות לחזור בה מההחלטה. בהחלט ייתכנו מקרים, בהם דרישות הצדק תחייבנה מסקנה אחרת, ובמיוחד כאשר האזרח שינה את מצבו לרעה כתוצאה מקבלת ההחלטה "המוטעית".
  5. בענייננו, התובע שינה מצבו לרעה, בקבלו דמי פגיעה משך שבע שנים מידי המוסד, שלאחריהם נדרש ממנו להשיב את הכספים ששולמו. התובע עומד היום בפני "שוקת שבורה", שכן הוא חב למוסד כספים רבים בגין משך כל התקופה בה שולמו לו דמי פגיעה, ומאידך ספק אם יכול לתבוע את אותם הכספים מחברת הביטוח, נוכח חלוף הזמן וקיומו של הסכם פשרה שקיבל תוקף של פסק דין.
  6. ב"כ המוסד הפנתה בסיכומיה לפסק הדין בעניין עבל 298/07 בסאם אבו אחמד נ' המוסד לביטוח לאומי. שונה העניין שלפני מעניין אבו אחמד. ראשית, באותו עניין נקבע בערכאה הראשונה כי הצהרותיו של מבקש הקצבה היו שגויות, ואילו בהליך דנן לא נפל פגם בהצהרותיו של התובע.
  7. לאור האמור לעיל, סבר בית הדין כי אין לאפשר למוסד במקרה זה לדרוש מהתובע את כל אותם כספים שהתקבלו אצלו. למרות העובדה שהתקבלו בטעות.
  8. יחד עם זאת, ועת נדרשת הכרעה בעניין שלפני לא רק במבט רטרואקטיבי אלא אף פרוספקטיבית, אין מנוס מהקביעה הברורה כי התובע לא היה זכאי לקבל דמי פגיעה, מאחר והתאונה הייתה בדרכו לעבודתו כעצמאי ואולם הוא לא היה מבוטח כעצמאי במוסד בעת קרות אירוע התאונה. אין הוא זכאי להמשיך ולקבל את הקצבה, וזאת אף בהתחשב בתום ליבו.
  9. לאור כל האמור לעיל, הריני קובעת כי התובע אינו זכאי להמשך תשלום קצבה כנפגע עבודה מהמוסד לביטוח לאומי. תוקף השלילה, החל ממועד הפסקת תשלום הקצבה – 19.3.10. המוסד אינו רשאי לגבות מהתובע כספים ששולמו לו בטעות בגין תאונת הדרכים מיום 21.4.02 ובכלל זה דמי פגיעה וקצבאות.

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני
לא רשומים אירועים לחודש יולי