• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמס הכנסהמאמרים - מס הכנסהזכות הנישום לבחור את מסלול המס המיטיב איתו בכל שנת מס מחדש

זכות הנישום לבחור את מסלול המס המיטיב איתו בכל שנת מס מחדש

05.08.2012

זכות הנישום לבחור את מסלול המס המיטיב איתו בכל שנת מס מחדש

רמי אריה, עו"ד ורו"ח

ביום 23.7.2012 קבע בית המשפט המחוזי בתל אביב בה"פ 871/08 זוהר זיסאפל נגד פקיד שומה תל אביב 1, כי, כאשר יש שתי הוראות חוק המעניקות הקלת מס מסוימת, יש לאפשר לנישום לבחור מדי שנה את ההוראה המיטיבה עמו, וזאת במיוחד נוכח העובדה שתכליתו של "צו ההקלה" הנה להפחית בנטל המס, וכן לאור העובדה שהלכה למעשה, המניות שמכרו האחים זיסאפל היו מניות של חברה ישראלית, כדלקמן:

  1. בשנים 1996 – 1998 מכר מר הנגאל חלק ממניות מאדג' שהיו לו ובדין וחשבון שהגיש למשיב חישב מס בשיעור 10% על החלק ברווחים השווה לרווחים הראויים לחלוקה שהיו בחברת לננט במועד ההחלפה. חישוב זה סמך מר הנגאל על הוראות סעיף 94ב' לפקודה. על יתרת הרווח שהפיק ממכירת מניות מאדג' חישב מר הנגאל מס בשיעור 35% תוך שהוא סומך את חישובו על הוראות צו מס הכנסה (שיעור המס על רווח הון במכירת נייר ערך זר), התשנ"ב – 1992 (לעיל ולהלן: "צו ההקלה").

המשיב דחה את חישוביו של מר הנגאל וקבע כי לא ניתן לשלב את הוראות סעיף 94ב' לפקודה עם הוראות צו ההקלה ויש למסות את הרווח ממכירת מניות מאדג' בהתאם להוראות צו ההקלה לפיו עמד שיעור המס במכירת נייר ערך זר, על 35%.

  1. המערערים 1 ו- 2 לבית זיספאל מכרו את מניות מאדג' שהיו בידיהם בשנת 1999 ושמצאו שהתמורה ממכירת המניות נמוכה מחלקם ברווחים הראויים לחלוקה שהיו בלננט חישבו את המס על רווחיהם בהתאם להוראות סעיף 94ב' לפקודה ובדין וחשבון שהגיש כל אחד מהם למשיב דיווחו על מלוא הרווח כרווח אינפלציוני החייב במס בשיעור 10%. המשיב חלק על דיווחיהם וטען כי יש לחשב את רווחיהם בהתאם להוראות צו ההקלה.
  2. בפסק הדין בע"א 10666/03 סילבאן שטרית נ' פקיד שומה תל אביב 4, דן בית המשפט ביחס שבין הוראות סעיף 94ב' לפקודה לבין הוראות סעיף 86 לפקודה בקשר עם פירוק חברה מרצון והקמת חברה חדשה מקום שלא היה למהלך כזה "טעם מסחרי". באשר לזכות לנצל את ההטבה הגלומה בסעיף 94ב' לפקודה, נקבע כך:

"אין ספק כי סעיף 94ב' לפקודה, כנוסחו במועדים הרלבנטיים, טמן בחובו הטבת מס. אין גם ספק כי זכותו של הנישום לנצל הטבת מס זו. עצם ניצולה של ההטבה הוא פעולה לגיטימית שאין בה כל פסול ואין כל מקום להתערב בה "

  1. לטענת פקיד השומה, צו ההקלה מיטיב עם נישומים באופן כללי ועל כן, יש לפעול על פיו גם בשנה בה שיעור המס על פיו גבוה משיעור המס שהיה מחויב בו הנישום על פי הוראות הפקודה ואין לקרוא לתוכו הוראה לפיה צו ההקלה יחול רק מקום בו הוא מקל עם הנישום. עוד טען, כי בשנה הראשונה בה מכרו מניות מאדג' בחרו המבקשים את מסלול המיסוי הקבוע בצו ההקלה, ואין לאפשר להם ל"זגזג" בין הסדרי מיסוי שונים באופן שבכל שנה יבחרו את ההסדר המיטיב עמם.
  2. בהמ"ש קובע כי טענת פקיד השומה לפיה אין לאפשר למבקשים "לזגזג" ולהחיל על עצמם מסלול מס שונה ממסלול המס בו בחרו בשנות מס אחרות, אינה נראית לו. לעולם רשאי נישום לבחור במסלול לגיטימי מופחת מס. אין מניעה כי יטען להחלת שתי מערכות הקלה בשנות מס שונות. אולם, אין שתי מערכות ההקלה יכולות לדור בכפיפה אחת באותה שנת מס. זכות הנישום לבחור במסלול שבו שעור המס נוח יותר.
  3. נוכח כל אלה, נראה כי המבקשים זכאים להחיל על מכירת מניות מאדג' בשנת 1999 את הוראות סעיף 94ב' לפקודה.

לפסק דין השלכות על בחירת מסלולי הקלות מס משתנים מידי שנה, כגון במקרה של בחירת מסלול מיסוי השכרת דירת מגורים בפטור, 10% מס או ניכוי הוצאות מלא.

בכלל, פסק הדין מכשיר, כבהלכות קודמות של בית המשפט העליון ( הלכת חזון ) כי תכנון מס ובחירת מסלול מס המפחית את חבות המס שלהם, הם לגיטימיים בידי הנישומים להפחתת המס החל על הכנסותיהם בדין. זאת אף אם הם משנים את מסלול המס מידי שנת מס, בכפוף להוראות פקודת מס הכנסה.

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני
לא רשומים אירועים לחודש יולי