• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמס הכנסהמאמרים - מס הכנסההאם הגשת ערעור מעכבת את תשלום המס

האם הגשת ערעור מעכבת את תשלום המס

09.09.2012

האם הגשת ערעור מעכבת את תשלום המס

זיו שרון, עו"ד , ניר הורנשטיין, עו"ד

פסק דין חדש של ביהמ"ש העליון מבהיר אימתי הגשת ערעור לבית המשפט העליון תעכב את חובת תשלום המס על ידי הנישום

מחלוקת התגלעה בין נישום לבין רשויות מיסוי מקרקעין ביחס לחיובי המס על עסקה במקרקעין. הנישום הגיש ערר לוועדת ערר שליד ביהמ"ש המחוזי בתל אביב והפסיד. הנישום הגיש על פסק הדין ערעור לבית המשפט העליון אך בינתיים נדרש לשלם את סכום מס השבח שבשומה. האם רשאי הוא לעכב את תשלום המס?

שאלה זו התעוררה לאחרונה בפני ביהמ"ש העליון בע"א 7303/12 פיננסטיק נ' מנהל מיסוי מקרקעין. הנישום, שיוצג ע"י עו"ד אופיר סעדון, טען כי הגשת הערעור מעכבת את חובת תשלום המס עד להכרעת ביהמ"ש העליון בערעור. טענה זו ביסס הנישום על נוסחו של סעיף 91 לחוק מיסוי מקרקעין כפי שהיה קודם לתיקון 70 לחוק משנת 2011. לעומתו, טען מנהל מיסוי מקרקעין כי יש למחוק את הערעור הן מטעם פרוצדורלי והן מטעם מהותי. מטעם פרוצדורלי, מאחר שהנישום לא פנה תחילה בבקשה לעיכוב לוועדת הערר שנתנה את פסק הדין. מבחינה מהותית, מאחר שמאזן הנוחות נוטה לטובת המדינה, ובדומה לפסיקה אחרת בענייני מס, אין חשש כי המדינה לא תוכל להשיב את הכספים אם וככל שתפסיד בערעור. עוד טען מנהל מיסוי מקרקעין שיש להחיל על המקרה הנדון את הוראות סעיף 91 לחוק מיסוי מקרקעין כנוסחן לאחר תיקון 70, נוסח הקובע במפורש כי לאחר פסק דינה של ועדת ערר ישולם המס בתוך 45 יום, זולת אם קבע ביהמ"ש העליון אחרת. לגישת המנהל, אף שהוראות תיקון 70 חלות על מכירות החל מיום 31.3.2011 ואילך (ואילו בענייננו מדובר במכירה מוקדמת יותר), הרי שיש להחילן בכל זאת בנסיבות העניין, מאחר שהינן בעלות אופי "דיוני".

בית המשפט העליון הכריע באופן המאזן בין טענות שני הצדדים:

מנימוקי ביהמ"ש משתמע שהתקבלה טענת הנישום לפיה סעיף 91 בנוסחו הקודם אפשר עיכוב ביצוע אוטומטי, אם כי בכפוף להפקדת ערובה. זאת, בשונה מהדין הכללי ופסיקה קודמת בערעורי מס, שצמצמה מאוד את אפשרויות העיכוב. כמו כן נטה ביהמ"ש לקבל את עמדת הנישום גם ביחס לכך שיש להחיל את נוסחו החדש של סעיף 91 רק על עסקאות החל מיום 31.3.2011. מאידך גיסא, הדגיש בית המשפט את החשיבות שבקשת עיכוב תוגש תחילה לערכאה שנתנה את פסק הדין, וכן את חשיבות הכללת נימוקים וטענות ביחס למאזן הנוחות וסיכויי הערעור להתקבל.

כתוצאה אופרטיבית המאזנת בין השיקולים, קבע בית המשפט כי הבקשה לעיכוב ביצוע תתקבל, אך זאת רק אם תופקד ערבות בנקאית להבטחת תשלום המס השנוי במחלוקת.

 

הכותבים הינם ממשרד זיו שרון ושות' עורכי דין וניר הורנשטיין ממשרד אלתר עורכי דין

 

 

 

 

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני
לא רשומים אירועים לחודש יולי