• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true

קנס מס על עסקי משפחה

09.10.2012

קנס מס על עסקי משפחה  

רמי אריה, עו"ד ורו"ח

 

עוד לא יבשה הדיו מעל פסק הדין בעניין מלכיאלי שקבע כי בני זוג העובדים יחד חייבים במס מאוחד, ללא זכות להוכיח כי הם אכן עובדים ביחד, ניתן לאחרונה ביום 13.9.2012 פסק דין נוסף של בית המשפט העליון (ע"א 6014/10 קבוצת ממן אילת בע"מ נגד מס הכנסה- פקיד שומה אילת, ניתן ביום 13.9.2012) לפיו ברור כי לדעת בהמ"ש העליון יש לאמץ את דעת רשות המיסים בישראל, לפיה עדיף לא להעסיק קרובי משפחה בעסק.

נראה כי בית המשפט העליון מראה לנו ביד חזקה, כי אין הוא מתכוון להתערב במעשה ידיו של המחוקק. לשיטתו, כל הוראות החקיקה הן "חזקה חלוטה" ויש לאמצן בזרוע נטויה. כך לדעת בהמ"ש העליון של הדור הזה, בניגוד מוחלט לעקרונות המשפטיים שנקבעו על ידי בית המשפט העליון אך לפני שנה ושנתיים בימי הנשיאים לשעבר א. ברק וד. בייניש.

התירוץ לגישה הקשוחה והקשיחה של בהמ"ש, הוא החשש כי בעסקאות עם קרובי משפחה ייעשו מניפולציות מיסויות. התוצאה היא כי עדיף לא לעשות עסקאות עם קרובי משפחה בכלל. לא להחזיק איתם מניות ולא למכור איתם מניות או עסקים או חס וחלילה לרכוש או למכור מוניטין בוודאי שאסור להעסיק אותם בעסק המשפחתי. בכל מקרה כזה ובעוד מקרים רבים הקבועים בהוראות המס, יחול על העסקאות עם קרובים מס מוגדל, לעומת המס החל באופן רגיל על עסקאות דומות שאינם עם קרובים.

לדעתנו, דעה זו שאימץ בהמ"ש העליון בהתאמה לדעת רשות המיסים, פוגעת בראש ובראשונה דווקא בהתפתחות הכלכלית של מדינת ישראל עצמה וראוי כי שר האוצר ופקידי משרדו יתנו דעתם לכך. ככל שיגיעו למסקנה כי מטרת חקיקת המס כמו כל חקיקה כלכלית, היא לא רק להגביר את המס הנגבה אלא לגבות מס אמת ובעיקר לא לפגוע בתפוקה הכלכלית המשקית, הרי צריך להיות עיוור כדי לא להבין כי העסקת קרובי משפחה בעסק משותף דווקא מביאה להגברת היעילות הכלכלית והתפוקה של אותו עסק. במיוחד בעסקים קטנים ובינוניים.

לבני זוג וקרובי משפחה העובדים יחד בעסק יש תמריץ עדיף בהרבה להשקיע בעסק, לקדם אותו, להרוויח ממנו יותר ולחסוך בהוצאות, זאת תוך השקעת זמן איכות רב יותר במהלך היממה. לדעתנו, בדיקה של מרבית העסקים המשפחתיים תגלה דווקא כי רמת הרווחיות שלהם עולה על רמת הרווחיות של עסקים שאינם משפחתיים, בדיוק כפי שמצאנו באותם תיקי ערעור של בני זוג שבהם טיפלנו.

כל אלו מביאים למסקנה כי היה עדיף דווקא לעודד העסקת קרובי משפחה בעסק יחד. שכן, הרווח המוגדל שלהם שווה יותר מס למדינה. במיוחד בדור הקדמה הנוכחי שבו ניתן בקלות לתפעל עסק יעיל ורווחי מבית המגורים, על פני הצבת חסימות ו-"גירוש" הקרובים לעבוד במקומות אחרים שבהם הם יהיו פחות יעילים – רק כדי שלפקיד השומה יהיה קל יותר לקבוע שומה מוגדלת בהעסקת קרובי משפחה פיקטיבית באותם מקרים בודדים שבהם יועסקו קרובי משפחה לשווא.

יוזכר, כי לפקיד השומה יש כלים הן במסגרת סעיף 17 לפקודת מס הכנסה והן במסגרת סעיף 30 לפקודה לפיהם הוא תמיד יכול לא להכיר בהעסקה פיקטיבית ובשכר פיקטיבי לקרובי משפחה אם היו כאלו. ההעדפה לא להשתמש בכלים אלו לאחר שיקול דעת, אלא דווקא להשתמש בכלי דרקוני של מס נישואים וקרובי משפחה מוגדל אוטומטי מקלה על פקיד השומה אך פוגעת קשה בעסקי משפחתיים ובכלכלת ישראל בכלל כאמור.

בפסק הדין מיום 13.9.2012 בעניין קבוצת ממן, דובר על פרשנות סעיף 12 לחוק אזור סחר חופשי באילת (פטורים והנחות ממיסים) התשמ"ה-1985 שמטרתו לעודד השקעות באזור אילת, למשוך משקיעים ועובדים לתחומיה ולעודד תיירות אליה, כאשר להשגת תכלית זו נקבעו הטבות הכפופות לסייגים שונים על-מנת למנוע ניצול אותן הטבות לצרכיו האישיים של הנישום או לצורכי קרוביו. הסעיף קובע כי בגין עבודה המתבצעת באילת זכאי בעל העסק להשאיר בידיו 20% מהמס שהוא היה אמור לנכות מהשכר אותו הוא משלם לעובדיו. בשנת 2003 החוק תוקן כך שנקבע כי ההטבה לא תינתן בגין תשלומי שכר לקרוביו של בעל שליטה בחברה המעסיקה.

המערערת עוסקת בהובלות והעסיקה עובדים וביניהם שבעה קרובי משפחה של בעל השליטה. בשנות המס 2004-2003 ניכתה המערערת את השיעור הנזכר של 20% אף לגבי קרוביו של בעל השליטה. בעת ביקורת ניכויים שערך המשיב הדבר נתגלה. בעקבות זאת הוצאה שומה למערערת.

בית המשפט העליון קבע כי אין בסיס לטענה לפיה רשאי הנישום להראות שהעסקתו של הקרוב והשכר ששולם לו לא היו בגדר פיקציה. הקביעה כי לא ניתן לקבל את ההטבה כאשר מדובר בקרוב הינה בגדר חזקה חלוטה. הערעור נדחה וללא כל קשר לשאלה האם העובדים קרובי המשפחה עבדו בפועל בעסק ובאיזה שכר ?  בהמ"ש מעדיף כי בעלי העסק יפטרו את קרובי המשפחה שהם מעסיקים ויגייסו במקומם עובדים אחרים שאינם בני משפחה, ובלבד שיתקיים דבר המחוקק כפשוטו – כחזקה חלוטה.

לא נותר אלא לקבוע כי מעתה עדיף לא להעסיק קרובי משפחה בכלל, אחרת ישולם "מס משפחה". מדובר בקביעות חדשות של בית המשפט העליון בהרכבו החדש, אשר לא היו קיימות בהרכבים הקודמים בראשות הנשיאים לשעבר א. ברק וד. בייניש. זו כנראה תהיה ההחלטה בכל מקרה של קביעה בהוראת מס, אלא אם אכן התעורר שר האוצר ופקידי האוצר ויבינו כי סופם של קביעות אלו, אם לא יתוקנו בחקיקה, יהיה דווקא פגיעה באוצר המדינה, בעיקר בשל הפגיעה ביעילות הכלכלית של העסק המשפחתי והפחתת התפוקה המשקית המצטברת, דווקא בימים אלו של משבר כלכלי עולמי.

עצוב ! כי ביהמ"ש העליון מקדש דבר חקיקה הפוגע בעקרונות יסוד של זכויות אדם, חופש העיסוק ומיסוי אמת, כמו גם ביעילות כלכלית של מרבית העסקים, רק משום שכך קבע המחוקק מתוך אינטרס צר מאד של מניעת מניפולציות על ידי מעטים ופושעים, שאפשר היה למנוע אותם באמצעות מערכת הרתעה יעילה.

על דרך ההלצה, בתקווה שלא תהפוך לעובדה, נותר רק כי בשלב הבא, ייקבע החוק הקובע כי כדי למנוע העלמות הכנסה של עצמאים או של מגזרים מסוימים, יחויבו כולם במס מינימום. כמובן, שליד זה ייקבע החוק שכל ההפסדים המדווחים למס, הם למעשה רווחים חייבים במס. חוקים אלו, כמובן יאומצו על ידי בהמ"ש העליון דהיום כחזקות חלוטות של המחוקק.

 

 

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני
לא רשומים אירועים לחודש יולי