• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמס הכנסהחישוב נפרד לבני זוגבן זוג רשום נכה מאפשר פטור ממס גם על הכנסת בן זוגו

בן זוג רשום נכה מאפשר פטור ממס גם על הכנסת בן זוגו

30.10.2012

בן זוג רשום נכה מאפשר פטור ממס גם על הכנסת בן זוגו

רמי אריה, עו"ד ורו"ח

ביום 24.10.2012 קבע בית המשפט המחוזי בירושלים בע"מ 14440-07-10 ציון כספי נגד פקיד שומה 2 ירושלים, כי אם בן הזוג הרשום הוא נכה לפי סעיף 9(5) לפקודה - תהנה גם הכנסת בת זוגו שאינה נכה מהפטור כל עוד הוכיח הנכה יגיעה אישית. אם בן הזוג הרשום איננו הנכה - גם אם תמוזג הכנסתו עם הכנסת בן הזוג הנכה, לא יהא בכך כדי לזכות את כלל ההכנסה בפטור מכוח סעיף 9(5) לפקודה.

המערער נשען על פסק דינו של בית המשפט העליון בע"א 896/90 פקיד שומה חיפה נ. הלוי יהושע. בעניין זה, קבעו שתי הערכאות, כי הכנסה חייבת של חברה משפחתית, שרואים אותה כהכנסתו של "הנישום" כהגדרתו בסעיף 64א(א) לפקודה, יכולה להחשב הכנסה מ"יגיעה אישית" (לפי סעיף 9(5)), כהכנסה שהתמזגה בהכנסת היחיד הנישום כאשר הנישום הוא נכה.

פקיד השומה טען כי העובדה שעפ"י החוק הפטור מתייחס ליגיעתו האישית של הנכה, היא הנותנת שפטור זה לא ניתן להעברה. הפטור הוא אישי ואינו משפחתי, והוא חל על הכנסות הנכה או העיוור אשר נצמחו מיגיעתו האישית ומזו בלבד. בעניין הלוי הנישום היה בעל הפטור ובעל השליטה בחברה המשפחתית וכן מנהלה בפועל, ולכן בסופו של דבר מדובר בהכנסה מיגיעה אישית ממשית של הנישום.

בהמ"ש קבע כי ע"פ סעיף 9(5)(א) לפקודה - לא כל הכנסה של נכה נכנסת לגדר הפטור, אלא רק אותה הכנסה שמקורה ב"יגיעה אישית". לכאורה תכונה כזו אינה ניתנת להעברה.

אולם, עפ"י סעיף 65 לפקודה "הכנסת בני זוג יראוה לעניין פקודה זו כהכנסת בן הזוג הרשום והיא תחויב על שמו". משמעותה של הוראה זו היא, ייחוס כלל ההכנסה לבן- הזוג הרשום. המסקנה העולה לכאורה מפסק דין הלוי היא, שייחוס ההכנסה לנישום מכוח החוק , מביא לכך שתכונות ההכנסה של בן הזוג הרשום מועברות לכלל ההכנסה, ויינתן הפטור כאשר ההכנסה המקורית שלו עונה על דרישת ה"יגיעה האישית". במילים אחרות- במצב דברים כזה, כל ההכנסה "המרוכזת" אצל בן-הזוג הרשום מקבלת את תכונת ה"יגיעה האישית".

הפסיקה בעניין הלוי שמרה על עקביות עם פסק דין קודם של בית המשפט העליון - ע"א 306/88 פלזנשטיין), שם פעלה אותה גישה לרעת הנישום.

לשון ההוראה כפשוטה מורה, כי קובע תכונות ההכנסה הכוללת לצורך החישוב הוא בן הזוג הרשום. לכן, אם בן הזוג הרשום הוא הנכה, תהנה כל ההכנסה מהפטור (כאשר הוכיח הנכה יגיעה אישית).

המסקנה מפסק דין זה כי כדאי שבן הזוג הרשום היה הנכה הזוכה לפי סעיף 9(5) לפקודת מס הכנסה לפטור ממס על הכנסתו. כך ייהנה גם בן זוגו מפטור ממס על הכנסתו.

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני