• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםביטוח לאומיחיוב מס וביטוח לאומי על השכרת דירה למגורים

חיוב מס וביטוח לאומי על השכרת דירה למגורים

29.07.2004

על הדבש ועל העוקץ

חיוב השכרת דירה למגורים במס הכנסה ובביטוח לאומי וחיוב דמי ביטוח לאומי על הכנסות משוק ההון

רמי אריה עו"ד , רו"ח

בשתי הוראות חדשות, בתחולה רטרואקטיבית מינואר 2004, נקבעו לאחרונה שתי הוראות סותרות, לעניין החיוב במס הכנסה ובביטוח לאומי על הכנסות מדמי השכרת דירה למגורים. בהוראת חוק אחת, נקבע כי דמי השכרת דירה למגורים לא יחויבו בדמי ביטוח לאומי. בהוראת חוק שנייה, נקבע כי הפטור המלא ממס הכנסה שניתן עד שנת 2003 להכנסות מדמי שכירות למגורים עד תקרה שנקבעה, יוארך רק לשנת 2004 ולאחר מכן יקטן הפטור ממס בסכום משמעותי.

להוראות אלו משמעות רבה למשכירים דירות למגורים, אשר עד היום היו פטורים ממס הכנסה על הכנסותיהם מדמי השכירות, עד תקרה בסך של 7,540 ₪ לחודש. לפי ההוראה החדשה ימשיך הפטור ממס הכנסה עד תקרה זו, רק בשנת 2004. בשנת 2005 יהיו פטורות הכנסות מדמי שכירות למגורים רק עד סך של 5,655 לחודש (75% מהתקרה הנוכחית). בשנת 2006 יהיו פטורות הכנסות משכר דירה למגורים עד סך של 3,770 לחודש (50% מהתקרה הנוכחית) בלבד.

נזכיר, כי לפי המנגנון לחישוב הסכום הפטור, שבהוראת הפטור ממס הכנסה, על ההכנסות למגורים, הרי הפטור ממס יקטן בכל סכום שבו יעלו הכנסות אלו מעל סכום התקרה לאותה שנה. דהיינו, החלק העודף יחויב במס הכנסה מלא. לרשות המשכירים למגורים עדיין תעמוד האפשרות לשלם מס הכנסה בשיעור של 10% בלבד על ההכנסות, לפי המסלול הקבוע בסעיף 122 לפקודה. אפשרות שלישית עומדת לרשות משכירי דירות שיש להם הכנסות חייבות במס אחרות נמוכות, היא לשלם מס הכנסה לפי המס השולי החל עליהם, על מלוא ההכנסות משכר דירה, בניכוי, מלוא ההוצאות כולל פחת וריבית, תיווך, משפטיות ואחזקה.

לעניין ביטוח לאומי היו מקרים שבהם חויבו הכנסות מהשכרת דירה למגורים בדמי ביטוח. חיוב זה נוצר אצל מי שלא עובד כלל, או אצל מי שסך הכנסותיו כשכיר או כעצמאי היו נמוכות או שוות, להכנסותיו מכלל הכנסותיו הפסיביות באותה שנה, לרבות, דמי שכירות, דיבידנד, הפרשי הצמדה וריבית משוק ההון וכו'. כעת נקבע, כי הכנסות מדמי שכירות למגורים יהיו פטורות מדמי ביטוח ובלבד שמדובר בהכנסות מדמי שכירות למגורים במסלול הפטור ממס, או במסלול החיוב במס בשיעור של 10% על המחזור בלבד.

הוראת הפטור מדמי ביטוח, קשורה קשר הדוק בהוראה לגבי הפטור ממס הכנסה. שכן, גם הפטור מדמי הביטוח, יקטן באופן יחסי, לפי הקטנת הפטור ממס הכנסה על דמי השכירות בשנים 2005 ו- 2006 כאמור, לגבי אלו שיבחרו במסלול הפטור ממס.

זאת ועוד, על הבוחר במסלול הפטור ממס הכנסה, כאשר הוא חורג מתקרת הפטור, להביא בחשבון כי הוא עלול לשלם גם דמי ביטוח לאומי בשיעור של 13%, בנוסף, למס ההכנסה בשיעור המס השולי שלו שיוטל על הסכום החורג מתקרת הפטור. מכאן, שלכל החלטה בבחירת אחד משלושת מסלולי החבות במס הכנסה על הכנסות משכר דירה למגורים, יש משמעות מיסויית רבה.

באותו הוראה לעניין ביטוח לאומי, נקבע כי הכנסות משוק ההון, החייבות במס הכנסה, בעקבות הרפורמה במס הכנסה מינואר 2003, יהיו פטורות אף הן מחבות בדמי ביטוח. המדובר בהמשך הוראת הפטור שניתנה בשעתו כהוראת שעה, שתוקפה פג בסוף שנת 2003. ההוראה החדשה תחול רטרואקטיבית מינואר 2004 ללא הגבלת זמן והיא אף הורחבה, לעומת הוראת השעה הקודמת, גם לגבי רווחים מניירות ערך זרים. עדיין נותר התנאי כי הפטור מדמי ביטוח לא יחול לגבי הכנסות משוק ההון, לרבות הכנסות מדיבידנד ומהפרשי הצמדה וריבית שיקבל בעל שליטה כהגדרתו בסעיף 32 (9) לפקודה, מחברה שבשליטתו.

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני