• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמס הכנסהמאמרים - מס הכנסהסמכות פקיד השומה אל מול סמכות מנהל מיסוי מקרקעין

סמכות פקיד השומה אל מול סמכות מנהל מיסוי מקרקעין

10.03.2013

סמכות פקיד השומה אל מול סמכות מנהל מיסוי מקרקעין

רמי אריה, עו"ד ורו"ח

ביום 27.02.2013 קבע בית המשפט המחוזי בתל אביב בו"ע 6292-03-11 בית רחוב פיירברג 16 בע"מ נגד מנהל מיסוי מקרקעין תל אביב, כי הדרישה כי פקיד-השומה הוא שיפעיל את סמכותו, כפי שנעשה במקרה זה, היא הדרישה המהותית, בעוד שהדרישה כי הדבר ייעשה בדרך של אישור לפי סעיף 50 לחוק מיסוי מקרקעין היא ההוראה הפרוצדורלית, כדלקמן:

1. העוררת חתמה ביום 15.9.2009 על חוזה למכר זכות הבעלות. ביום 8.3.2010 ערך מנהל מיסוי מקרקעין שומה לפיה לא קיבל את השומה העצמית. הוצא לעוררת שומה המחייבת אותה במס בשיעור 40% משווי התמורה, ללא קביעת יום ושווי רכישה ומבלי להתיר ניכויים, עד להמצאת אישור מפקיד השומה לפי הוראות סעיף 50 לחוק מיסוי מקרקעין .

2. העוררת טוענת כי השומה שנקבעה הוצאה בחוסר סמכות, שכן לפי לשון סעיף 50 לחוק, מנהל מיסוי מקרקעין אינו מוסמך לקבוע כי מכירת זכות במקרקעין פטורה ממס שבח וחייבת במס לפי הפקודה, אלא פקיד השומה לבדו רשאי לקבוע כי מכירה חייבת במס לפי הפקודה.

3. כל מכירה כהגדרתה בחוק מיסוי מקרקעין מחויבת בדיווח למנהל מיסוי מקרקעין. מנהל מיסוי מקרקעין מנגד מחויב להתייחס לדיווח זה. לגישתי לא מתעוררת שאלת חוסר סמכות של מנהל מיסוי מקרקעין כלל. סעיף 78 לחוק, אשר עוסק בקביעת שומה במכירת זכות במקרקעין, קובע כדלקמן:

"78.

(ב) המנהל רשאי, בתוך שמונה חודשים מיום שנמסרה לו ההצהרה, לבדוק אותה ולעשות אחת מאלה:

(1) ...

(2) אם יש לו טעמים סבירים להניח שההצהרה אינה נכונה - לקבוע לפי מיטב שפיטתו כאמור בסעיף 79א, את יום המכירה, שווי המכירה, יום הרכישה, שווי הרכישה, סכום השבח, התוספות, הפטורים המותרים מהשבח על פי כל דין והמס החל; שומה לפי פסקה זו יכול שתיעשה בהתאם להסכם שנערך עם המוכר או עושה הפעולה, לפי העניין;"

4. המחוקק, אשר חשש ממצב שבו נישום יוכל לחמוק מתשלום מס כדין, החליט בסעיף 50(ב) להעניק סמכות לפקיד השומה לדרוש ערובה מהנישום בעבור קבלת האישור לפטור ממס שבח. דרישת הערובה היא באופן מהותי אמצעי גבייה חלופי לאמצעי הגבייה שבסעיף 16(א)(2) לחוק.

5. משהשתכנע מנהל מיסוי מקרקעין כי שומתה העצמית של העוררת שגויה, אין הוא רשאי לעצום עיניו, לפעול בניגוד לדין ולמסות את העוררת במס שאינו מס אמת לטעמו.

6. לשם סיווג ראוי של ההכנסה יש לבחון את אופי הפעילות העסקית של הנישום בכללותה, וזאת לאור הדוחות הכספיים שהוגשו לאורך השנים, לאור אופן מימון פעילויות כלכליות מסוימות, תדירות הפעילות העסקית ועוד, בהתאם למבחנים שנקבעו בפסיקה.

7. לאור האמור, קיבל בהמ"ש את בקשת מנהל מיסוי מקרקעין וקבע כי הליכי הערר יושעו עד תום בירור שומתה של העוררת בפני פקיד השומה, בהתאם לסד הזמנים הקבוע בפקודה. התיק ייקבע לתזכורת פנימית בעוד חצי שנה.

בכך יש חזרה על ההלכה שכבר נקבעה בעבר בעניין חזן, לפיה סמכותו של פקיד השומה גוברת על סמכותו של מנהל מיסוי מקרקעין. כדאי לקחת זאת בחשבון בטרם ביצוע עסקה במקרקעין.

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני
לא רשומים אירועים לחודש יולי